Anonym (Mino) skrev 2014-01-06 01:13:28 följande:
Min syster rökte under hela sin graviditet. Barnet var normalstort, har varit långt framme i utvecklingen etc.
Men hon hade tydligen blandat med tobak och barnmorskan frågade henne tom om hon rökt, och hon nekade. Barnmorskan tryckte upp moderkakan i ansiktet på henne och den var alldeles förkalkad eller vad det heter. Man kunde se på själva moderkakan att hon rökt. Sedan om detta berodde på nikotinet i spliffarna eller av cannabisen, det vet jag inte. Men hennes barn hade inte fått tillräckligt med syre i magen, eller iaf mkt mindre syre. Usch, och hon skämdes. Det tog ett tag för henne, men hon slutade. Om hennes barn har dragit på sig skador pga hennes rökande, det vet vi inte. Kanske blir de tydligare längre fram. Barnet är idag 2,5 år.
Men det är ju så att även om missbrukare får svart på vitt går det inte in, finns inget släkte vare sig det är knark eller alkohol som är så självförnekande när det gäller sitt missbruk .En pojke på min sons dagis hade fullt utvecklad FAS men när jag pratade med mamman(umgicks lite) kunde hon ju inte förstå , hon hade ju bara sippat på lite vin någon gång...