• Ulrika 80

Äggdonation hos Invimed

Hej

Jag undrar om det är någon som varit i Polen och fått äggdonation. Framförallt på någon av Invimeds kliniker. Det verkar finnas flera stycken. När man tittar på hemsidan verkar den seriös. Men jag tänkte att om det är någon där ute som har erfarenhet av dem är det ju alltid bra att veta.

Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Äggdonation hos Invimed
  • Pimpinellan

Vi hade kontakt med dem via mejl och samtal,men strök dem p.g.a att kön var nästan ett år. Vi ville göra EA dessutom och vad jag vet har de t.o.m slutat med det nu. De var inte världsbäst på att svara och tyken i telefon,men får man barn i slutänden spelar ju sånt mindre roll.

Lycka till var ni än hamnar! Glad

• isisisis

Hej.
    Vi har varit i kontakt med Invimed,men valde Invicta i Gdansk(Polen) istället.
    Min erfarenhet är att de är rätt torftiga i svaren i mailkontakten ibland.
    Svårt att få svar på alla frågor man har.
    De vill gärna göra det på sitt vis,utan konstigheter.Rätt auktoritär inställning.
    MEN .De är duktiga på vad de gör,klinikerna är moderna och fina.
    De är noggranna,och duktiga på isättning.
    Väl på plats så fungerar allt väldigt bra utan strul.

Polen är toppmodernt om man jämför med tex Lettland.

• Ulrika 80

Tack för era svar. Det verkar inte som att det är så lång väntetid. De har tom startat en samarbetsklinik i Stockholm, så man får sina svar på svenska och väldigt snabbt om man mailar dem istället för Polen, så sköter de all kontakt med Polen vilket är bra. Vi har inte riktigt bestämt oss än. jag känner själv att det är så svårt. Jag är livrädd att jag inte kommer att älska det barnet lika mycket som vår helt gemensamma son.

• Juliette F
    Ulrika 80 skrev 2014-01-20 13:21:18 följande:
    Tack för era svar. Det verkar inte som att det är så lång väntetid. De har tom startat en samarbetsklinik i Stockholm, så man får sina svar på svenska och väldigt snabbt om man mailar dem istället för Polen, så sköter de all kontakt med Polen vilket är bra. Vi har inte riktigt bestämt oss än. jag känner själv att det är så svårt. Jag är livrädd att jag inte kommer att älska det barnet lika mycket som vår helt gemensamma son.
    Jag har varit på Invicta i Warszawa (KATASTROF), Unica i Brno (jättebra trots minus, med ÄD) och är på g nu på Reprogenesis i Brno. Min erfarenhet är att Tjeckien är landet som gäller nu - för många. Polen är långt ifrån "toppmodernt", enligt min personliga erfarenhet. Men visst, de är billiga. Om man får till det där, vilket vi inte lyckades med. Vi mailade att vi var intresserade av ÄD och inget annat, men fick dels en läkare som inte kunde engelska, uselt bemötande samt 1 timmes predikan varför jag skulle göra IVF med egna ägg istället. Nyligen 44 år fyllda...Till slut kom det fram att det var 2 års väntetid på ägg, vilket vil kom dit för. Så vi åkte snopna hem igen...Invimed svarade inte ens på mitt mail, och jag mailade ytterligare två polska kliniker utan att få svar. Polen var kanske bra förr, men inte nu längre.

Så mitt tips är: Tjeckien! De är inte lika dyra som Finland tex, och även billigare än Riga. Lite dyrare än Polen, men det är det värt.
  • isisisis

Jag har varit både i Tjeckien(Laurea),Lettland(EGV)och Gdansk Polen (Invicta).
    Har inte varit på Invictas klinik i Warsawa,men i Gdansk är den toppmodern.
    Bäst av alla tre.

• isisisis

Vi var där för snart 5 år sedan.Vi fick ett väldigt bra bemötande.
    Mailkontakten är skral,men det uppväger när man väl är på plats.
    De är proffsiga på isättning och blastocystodlig.Jag fick själv 2 7 dagars blastocyster.
    De är autoritära i sin inställning,så man får ta det på deras vis.
    Man har ingen mailkontakt direkt med läkaren.
    Och de har ju förstagångsbesöket och lite andra rutiner med blodprov osv...

Det är ett medicinskt centrum,och de har toppmodern teknik.

Lokalerna ligger längst upp i en modern galleria.
    Glas från golv till tak i entre och mellan avdelningar,designstolar och all träinredning i ljus björk.
    Glasskyltar på dörrarna med namn på läkare.Provtagning i rum intill väntrum.
    Känslan är en privat nybyggd vårdcentral i Sverige.

Dessutom är de riktigt trevliga polackerna.Både på hotellen och i butikerna.
    Inga sura miner där inte.God morgon och folk som håller upp dörrar åt en.

I Riga fick man inte ett enda leende av någon.Deprimerande.

Det är min erfarenhet.

• Juliette F
    isisisis skrev 2014-01-23 18:16:03 följande:
    Vi var där för snart 5 år sedan.Vi fick ett väldigt bra bemötande.
    Mailkontakten är skral,men det uppväger när man väl är på plats.
    De är proffsiga på isättning och blastocystodlig.Jag fick själv 2 7 dagars blastocyster.
    De är autoritära i sin inställning,så man får ta det på deras vis.
    Man har ingen mailkontakt direkt med läkaren.
    Och de har ju förstagångsbesöket och lite andra rutiner med blodprov osv...

Det är ett medicinskt centrum,och de har toppmodern teknik.

Lokalerna ligger längst upp i en modern galleria.
    Glas från golv till tak i entre och mellan avdelningar,designstolar och all träinredning i ljus björk.
    Glasskyltar på dörrarna med namn på läkare.Provtagning i rum intill väntrum.
    Känslan är en privat nybyggd vårdcentral i Sverige.

Dessutom är de riktigt trevliga polackerna.Både på hotellen och i butikerna.
    Inga sura miner där inte.God morgon och folk som håller upp dörrar åt en.

I Riga fick man inte ett enda leende av någon.Deprimerande.

Det är min erfarenhet.
    Jag tyckte också polackerna var jättetrevliga, bortsett från ett par läkare + en i personalen på Invicta i Warszawa. Jag gillar verkligen Polen, och tycker det finns mycket kvar som jag ännu inte sett - tex Krakow, som ska vara helt fantastiskt. Dessutom bodde vi biligt på riktigt lyxhotell - det ÄR ett billigt land.

Men jag skulle aldrig kalla det för toppmodernt, men det beror ju på vad som menas. Kliniken i Warszawa var ok, men går inte att jämföra med de tjeckiska jag har erfarenhet av. DE är toppmoderna, inkl personalen och läkarna KAN engelska. Tjeckien som land är toppmodernt. Polen har en bit kvar, men husen i huvustaden är enormt vackra (har bara sett Warsawa plus landsbygden via tåg), och renoverar man och gör fint så blir Polen en stor turistattraktion i framtiden tror jag. Särskilt för historieintresserade, och sen har det sitt fina Chopin-museum som vi besökte. Fantastiskt för alla musikaliska (jag spelar piano, även Chopin, och sjunger)!!

• Ulrika 80

Juliette; det var ju tråkigt att du inte har haft bra erfarenhet av kliniken i Polen. Jag ser att du har haft kontakt med invicta. Jag har mailat dem men inte fått svar. jag har däremot mailat med Invimed som har en svensk kontakt som jag ska ringa på måndag. Jag fick mycket bra information  och kan man ha all kontakt med Sverige är det ju en fördel. Vi har inte riktigt bestämt oss än, får se vad för svar vi får imorgon.

• Ulrika 80

En annan fråga. Har ni funderat över det med anonym donation. Är ni oroliga att det kan bli problem senare när barnet är äldre? När berättar man för barnet att det har kommit till genom donation?

Svar på tråden Äggdonation hos Invimed