• tinaaaaaa

5:2 nu kör vi!

Nu är det dags för mig att testa något nytt.
    Efter många om och men blev det 5:2.
    Framför att för att i alla andra dieter måste man tänka på vad man äter varje dag. Nu räcker det jag tänker på det två dagar i veckan!
    Fast tanken på att inte få äta så mycket är jobbigt, men 4 veckor ska jag verkligen försöka mig på detta.

Någon som vill följas åt ? Kanske du precis börjat med 5:2 eller du har kört det ett tag?
    Ska vi stötta varandra?

• Svar på tråden 5:2 nu kör vi!
  • Blåsippan84
    berenjena skrev 2014-03-06 20:56:50 följande:

Hej på er! Jag funderar på att testa 5:2 dieten. Kan ni ge mig lite tips vad ni äter på fastedagarna? Nu har säkert skrivit sånt, men orkar inte bläddra igenom tråden...så nån som har tips?

Jag försöker äta mat med lite kcal. Denna v har sett ut så här:

Light yoghurt naturell 1 dl med 1/2 dl blåbär

1 finchrisp med light räkost,

Lunch tomatsoppa och 2 st finchrisp

Kvällsmat omelett som jag gjorde till båda dagarna, delade den alltså på hälften till två fastedagar med två äggvitor och ett helt ägg, lite lök och tomat i. 2 st rökt snörgåsskinka 'à 15 g, 100g sallad

Vid 19,30 tar jag 1 dl yoghurt och 1/2 dl blåbär. Då håller jag mig mätt hela dagen

Men dessa appar som man kan kolla kcal på maten är ju underbara;)
  • Myzan

Är detta vad du äter på fastedagarna? Soppa är ju superbra på fastedagarna tycker jag. Gör du egen eller köper du .

Blåsippan84 skrev 2014-03-07 20:21:16 följande:
    Jag försöker äta mat med lite kcal. Denna v har sett ut så här: Light yoghurt naturell 1 dl med 1/2 dl blåbär 1 finchrisp med light räkost, Lunch tomatsoppa och 2 st finchrisp Kvällsmat omelett som jag gjorde till båda dagarna, delade den alltså på hälften till två fastedagar med två äggvitor och ett helt ägg, lite lök och tomat i. 2 st rökt snörgåsskinka 'à 15 g, 100g sallad Vid 19,30 tar jag 1 dl yoghurt och 1/2 dl blåbär. Då håller jag mig mätt hela dagen Men dessa appar som man kan kolla kcal på maten är ju underbara;)

• pessaret

Hej allihopa!
    Tänkte joina er här, jag har kört detta i bara två veckor än så länge men det funkar riktigt bra för mig. Gymmar dom dagarna jag inte fastar, och fastedagen passar jag även på att ta vilodag från gymmet=)
    Jag har inte många kilon att gå ner, är 160 och väger 57, tänkte landa på 53-54 men blir mer motiverad om det sker fortare. Och på dom här två veckorna är det nästan två kilo som försvunnit redan!
    Jag har däremot stött på lite av ett mindre roligt problem. Min mage fungerar inte alls som den ska efter att jag började med detta? Dricker ordentligt med vatten alla veckans dagar, men fastedagarna så är det omöjligt att gå på toa? Dagen efter när jag börjar äta känner man att tarmarna börjar jobba lite, men det krävs ytterligare en dag innan det sätter igång och då finns det ingen hejd på hur många toabesök det blir ^^ och sen är det dags för fastedag igen så börjar det om.. Någon mer som känner igen sig? Bör man tänka på något eller vänjer sig kroppen tids nog kanske? =)

• Kristyr81

Hej fastedag! Idag blir det fasta. Jag har nästan längtat. Gårdagen var inte särskilt bra matmässigt, gick loss på allt möjligt på eftermiddagen. Annars tycker jag att 5:2 hjälpt mig att få bättre matvanor generellt.

• Kristyr81
    pessaret skrev 2014-03-09 19:09:26 följande:
    Hej allihopa!

Tänkte joina er här, jag har kört detta i bara två veckor än så länge men det funkar riktigt bra för mig. Gymmar dom dagarna jag inte fastar, och fastedagen passar jag även på att ta vilodag från gymmet=)

Jag har inte många kilon att gå ner, är 160 och väger 57, tänkte landa på 53-54 men blir mer motiverad om det sker fortare. Och på dom här två veckorna är det nästan två kilo som försvunnit redan!

Jag har däremot stött på lite av ett mindre roligt problem. Min mage fungerar inte alls som den ska efter att jag började med detta? Dricker ordentligt med vatten alla veckans dagar, men fastedagarna så är det omöjligt att gå på toa? Dagen efter när jag börjar äta känner man att tarmarna börjar jobba lite, men det krävs ytterligare en dag innan det sätter igång och då finns det ingen hejd på hur många toabesök det blir ^^ och sen är det dags för fastedag igen så börjar det om.. Någon mer som känner igen sig? Bör man tänka på något eller vänjer sig kroppen tids nog kanske? =)

Jag har inte haft det så, men kan tänka mig att det blir bättre. Kanske du ska testa psylliumfrön?
  • Blåsippan84
    Myzan skrev 2014-03-07 20:34:14 följande:

Är detta vad du äter på fastedagarna? Soppa är ju superbra på fastedagarna tycker jag. Gör du egen eller köper du .

Ja förra v var så. Gör tomatsoppan som jag lade in bild på för ngn månad sedan:). Denna v kör jag kycklingsallad ett mål å ett mål med Kelda svampsoppa. Men frukost samma å vill alltid ha yoghurten framför tv vid 20. Kanske fel att dela upp så mkt? Men håller mig inom. 500 kcal
  • pessaret
    Kristyr81 skrev 2014-03-10 07:37:21 följande:

Jag har inte haft det så, men kan tänka mig att det blir bättre. Kanske du ska testa psylliumfrön?
    spännande om jag vore ensam om det ^^ jag äter faktiskt psylliumfrön i gröten redan, eller till flingorna i filen så det är en del av min kost=) får väl se vad som händer, lagom kul att gå runt om dagarna och känna sig konstant uppblst bara -.-
  • Kristyr81
    Blåsippan84 skrev 2014-03-10 12:46:38 följande:
    Ja förra v var så. Gör tomatsoppan som jag lade in bild på för ngn månad sedan:). Denna v kör jag kycklingsallad ett mål å ett mål med Kelda svampsoppa. Men frukost samma å vill alltid ha yoghurten framför tv vid 20. Kanske fel att dela upp så mkt? Men håller mig inom. 500 kcal

Jag vet inte vad som är rätt och fel. Beror kanske på om du äter 5:2 främst för vikten eller för andra fördelar. Enligt Mosley ska fastan vara så lång som möjligt (ex frukost och sedan sen middag). Jag, som äter detta för att gå ner i vikt, tycker att det viktigaste är att äta på ett sätt som gör att man orkar fortsätta. Så dela upp det som du trivs bäst med!
  • Myzan

Vad äter du på fastedagarna? Linfr eller psyliumfrö funkar bra.

pessaret skrev 2014-03-09 19:09:26 följande:
    Hej allihopa! Tänkte joina er här, jag har kört detta i bara två veckor än så länge men det funkar riktigt bra för mig. Gymmar dom dagarna jag inte fastar, och fastedagen passar jag även på att ta vilodag från gymmet=) Jag har inte många kilon att gå ner, är 160 och väger 57, tänkte landa på 53-54 men blir mer motiverad om det sker fortare. Och på dom här två veckorna är det nästan två kilo som försvunnit redan! Jag har däremot stött på lite av ett mindre roligt problem. Min mage fungerar inte alls som den ska efter att jag började med detta? Dricker ordentligt med vatten alla veckans dagar, men fastedagarna så är det omöjligt att gå på toa? Dagen efter när jag börjar äta känner man att tarmarna börjar jobba lite, men det krävs ytterligare en dag innan det sätter igång och då finns det ingen hejd på hur många toabesök det blir ^^ och sen är det dags för fastedag igen så börjar det om.. Någon mer som känner igen sig? Bör man tänka på något eller vänjer sig kroppen tids nog kanske? =)

Svar på tråden 5:2 nu kör vi!