• beam82

skräpmat

En liten vädjan till alla som kan känna sig träffade!
    Kan ni sluta mata i andras barn en massa skräp?!
    Min 9åring har lätt att gå upp i vikt, jag också för den delen. Det betyder att jag ser till att vi får nyttig och bra mat, inte för mycket godsaker, och att vi rör på oss. Vi har kommit in i vanor och det är egentligen inget problem för oss. MEN! Sonen talar om att han fått läsk hos en kompis, glass hos en annan, chips hos en tredje. På vardagar, när de leker efter skolan. Det betyder att jag får lägga ner alla eventuella planer på något extra här hemma, eftersom han redan blir matad med allt detta onödiga. Är de här och leker får de frukt, nån kompis har klagat lite, men de verkar acceptera.
    En mamma fick jag ringa och prata med, eftersom sonen är där väldigt mycket och det är något varje gång.

Ge inte andras barn en massa onödigt hela tiden, även om de inte har anlag för att gå upp i vikt tycker väldigt många föräldrar att det ska hållas till helgerna!

• Svar på tråden skräpmat
  • En blå giraff

Jag tycker det är fel att bjuda andras barn på godis, läsk och chips utan att fråga föräldrarna först. Speciellt på en vardag. I lördags hade iofs min äldsta son sin kompis här under dagen. Och när vi hade varit ute så fick barnen titta på en film. Då gjorde jag lite popcorn och så fick de lite choklad. Detta gjorde jag utan att ringa kompisens föräldrar och fråga. Men då var det ändå lördag, så det tycker jag är OK. Det var en mindre mängd popcorn/godis också. Tre barn delade på en påse micropopcorn. Men till vardags verkar det tokigt att ha såna vanor.

• Natulcien
    sextiotalist skrev 2014-01-07 09:23:00 följande:
    Det är min erfarenhet också, de som har lärt sig hemifrån att äta lagom och inte för mycket och att man inte håsar upp det hela, är inte de som länsar godisskålen. Däremot de som är stenhårt hållna hemifrån gör det.
    Jag har en annan erfarenhet. Jag är uppväxt på 70-talet och en av de "hårt hållna" vad gäller sötsaker och skräpmat. Det var att dela på en 33 cl läsk med syrran på fredagar, och bara godis på lördagar och begränsat intag när det bjöds på fika etc. Men jag har aldrig "svullat" i vuxen ålder. Köper en godispåse som jag småplockar ur en vecka, och tar bara några chips när det bjuds borta, äter mig aldrig proppmätt etc. Min bästa vän, däremot, som var van vid godis och läsk i massor, hon var ju, som sagt, van vid det intaget och fortsatte så...
  • PrinsessanLeia

Ja jag upplever också det där, att så fort barnen är hemma hos någon kompis efter skolan så har de fått något onyttigt. Vi brukar ha lördagsgodis och någon efterrätt eller fika under helgen.

• ApanApansson

Ess: Jag håller verkligen inte med!!
    Vi har ett par släktingar med barn som vi träffar på kalas och så.
    Våra barn är vana att knappt äta sött alls, ens på helger, deras barn däremot äter fikabröd och saft VARJE dag och tycker som du det är ju ingen fara med lite sött på dagarna.
    Bara vid en första anblick så ser man att hela familjen är överviktiga medan vi anda är normalt smala.
    Vid kalas så är det första de utropar när de kommer "vart är tårtan och fikat!" Sen sitter de framför fikat och stirrar tills det är varsågoda och vräker i sig tills någon säger stopp, medan våra och de andras barn leker och jämt hafsar i sig en halv tårtbit för att springa iväg och leka igen.

Det finns SÅ mycket ny forskning på vad socker och kolhydrater gör med oss, men många väljer tyvärr att blunda för det.

• sextiotalist
    ApanApansson skrev 2014-01-06 14:13:34 följande:
    Oavsett så ska väl ingen människa äta godis, glass, kakor, läsk mm vare dag, under veckorna? Jag skulle bli vansinnig!
    Vi äter inte sånt ALLS hemma så jag skulle verkligen inte uppskatta att de får sådant varje dag hos andra, måste man bjuda på sånt?
    Vi kan äta något sött efter middagen, inga mängder, men någon bit choklad eller så. Nej, så länge man inte vräker i sig, så kan man göra det.

Vi är inte överviktiga hemma
  • sextiotalist
    ApanApansson skrev 2014-01-07 17:26:16 följande:
    Ess: Jag håller verkligen inte med!!
    Vi har ett par släktingar med barn som vi träffar på kalas och så.
    Våra barn är vana att knappt äta sött alls, ens på helger, deras barn däremot äter fikabröd och saft VARJE dag och tycker som du det är ju ingen fara med lite sött på dagarna.
    Bara vid en första anblick så ser man att hela familjen är överviktiga medan vi anda är normalt smala.
    Vid kalas så är det första de utropar när de kommer "vart är tårtan och fikat!" Sen sitter de framför fikat och stirrar tills det är varsågoda och vräker i sig tills någon säger stopp, medan våra och de andras barn leker och jämt hafsar i sig en halv tårtbit för att springa iväg och leka igen.

Det finns SÅ mycket ny forskning på vad socker och kolhydrater gör med oss, men många väljer tyvärr att blunda för det.
    Fast då har de inte lärt sig att äta lagom, en del vräker i sig oavsett som

Sedan finns det säkert en del som är blodsockerkänsliga, andra är det inte.
  • ApanApansson

Men MÅSTE man bjuda barnens kompisar på godis?
    Om man nu tycker det är så viktigt att ta en bit sött om dagen kan man väl göra det när de gått hem av respekt för föräldrarna!
    Om jag visste att Kalles föräldrar inte ville att han åt morot skulle jag ju inte ta fram och ge han det av respekt för deras regler!
    Så svårt är det inte att bara låta bli och äta/göra när man är själv!

• Ess
    sextiotalist skrev 2014-01-07 17:29:48 följande:
    Vi kan äta något sött efter middagen, inga mängder, men någon bit choklad eller så. Nej, så länge man inte vräker i sig, så kan man göra det.

Vi är inte överviktiga hemma
    Precis. Överäter man så blir man fet, oavsett vad man äter.
    Vi är inte heller överviktiga.
  • Ess
    ApanApansson skrev 2014-01-07 17:47:05 följande:
    Men MÅSTE man bjuda barnens kompisar på godis?
    Om man nu tycker det är så viktigt att ta en bit sött om dagen kan man väl göra det när de gått hem av respekt för föräldrarna!
    Om jag visste att Kalles föräldrar inte ville att han åt morot skulle jag ju inte ta fram och ge han det av respekt för deras regler!
    Så svårt är det inte att bara låta bli och äta/göra när man är själv!
    Här bor ingen som är så stelbent när det gäller socker, alla tycker det är ok om deras barn får en glass eller nåt. Inget utav barnen (eller föräldrarna) är överviktiga.
  • PrinsessanLeia

Allt hndlar ju om vad man vill lära sina varn, att det är ok att äta sötsaker varje dag eller att man försöker begränsa det. Jag tror att man omedvetet normaliserar ett ätande av onyttigheter om man ger barnen det ofta. Livet är ju mer än att bara undvika övervikt för stunden, man måste lära sig sunda vanor.

• ApanApansson

Nej man blir inte fet av att äta mycket bra mat, man blir fet av att äta mycket dålig mat/godis! Undrar vad för umgänge ni har som äter socker varje dag! Vet bara någon enstaka här som gör så! :-/
    Märks att ni inte hänger med i utvecklingen utan sätter på försvarstaggarna.
    Man kan inte säga att en smal person är frisk, de upptäckte nyligen det de kallar "smalfetma".
    Vissa samlar sitt fett på utsidan medan vissa samlar det på insidan runt organen.
    Man ska vårda även insidan, min familj är eniga om att vi vill vårda våra kroppar inifrån och ut så vi har bästa möjligheterna till långa och friska liv! Vi vill att våra barn ska få med sig bra och sunda matvaror in i vuxenlivet, och vi lider inte ett dugg det finns annat än socker som är gott att äta.

• kaffeamanda
    beam82 skrev 2014-01-06 01:10:03 följande:
    En liten vädjan till alla som kan känna sig träffade! Kan ni sluta mata i andras barn en massa skräp?! Min 9åring har lätt att gå upp i vikt, jag också för den delen. Det betyder att jag ser till att vi får nyttig och bra mat, inte för mycket godsaker, och att vi rör på oss. Vi har kommit in i vanor och det är egentligen inget problem för oss. MEN! Sonen talar om att han fått läsk hos en kompis, glass hos en annan, chips hos en tredje. På vardagar, när de leker efter skolan. Det betyder att jag får lägga ner alla eventuella planer på något extra här hemma, eftersom han redan blir matad med allt detta onödiga. Är de här och leker får de frukt, nån kompis har klagat lite, men de verkar acceptera. En mamma fick jag ringa och prata med, eftersom sonen är där väldigt mycket och det är något varje gång. Ge inte andras barn en massa onödigt hela tiden, även om de inte har anlag för att gå upp i vikt tycker väldigt många föräldrar att det ska hållas till helgerna!
    Vi har också problem med det där, även om barnen inte har lätt för att gå upp i vikt. Jag brukar försöka att min dotters kompisar kommer till oss istället. Men det är svårt när de bor nära varandra och kan cykla mellan och få tre glassar under en dag.
  • Malmö01
    ApanApansson skrev 2014-01-07 19:58:35 följande:
    Nej man blir inte fet av att äta mycket bra mat, man blir fet av att äta mycket dålig mat/godis! Undrar vad för umgänge ni har som äter socker varje dag! Vet bara någon enstaka här som gör så! :-/ Märks att ni inte hänger med i utvecklingen utan sätter på försvarstaggarna. Man kan inte säga att en smal person är frisk, de upptäckte nyligen det de kallar "smalfetma". Vissa samlar sitt fett på utsidan medan vissa samlar det på insidan runt organen. Man ska vårda även insidan, min familj är eniga om att vi vill vårda våra kroppar inifrån och ut så vi har bästa möjligheterna till långa och friska liv! Vi vill att våra barn ska få med sig bra och sunda matvaror in i vuxenlivet, och vi lider inte ett dugg det finns annat än socker som är gott att äta.

Socker är väldigt viktigt för inlärningsförmågan så i måtta ska man definitivt äta socker varje dag om man är i skolåldern. Man har knappast ett dåligt umgänge för att de äter socker varje dag...
  • Arbetsvegan
    Nej man blir inte fet av att äta mycket bra mat, man blir fet av att äta mycket dålig mat/godis! Undrar vad för umgänge ni har som äter socker varje dag! Vet bara någon enstaka här som gör så! :-/
    Man kan inte säga att en smal person är frisk, de upptäckte nyligen det de kallar "smalfetma".
    Vissa samlar sitt fett på utsidan medan vissa samlar det på insidan runt organen.
    Man ska vårda även insidan, min familj är eniga om att vi vill vårda våra kroppar inifrån och ut så vi har bästa möjligheterna till långa och friska liv! Vi vill att våra barn ska få med sig bra och sunda matvaror in i vuxenlivet, och vi lider inte ett dugg det finns annat än socker som är gott att äta.
    Man blir fet av att äta fr mycket energi i förhållande till vad man gör av med. Sen kan energi komma från sallad eller snask, det spelar ingen roll hur nyttigt eller onyttigt maten är.

Det finns inget som heter smalfetma utan mer korrekt är felnärd. Det är ett populärt (men totalt ovetenskapligt) begrepp inom bloggosfären.  Dags att lära sig att utsendet inte har så stor betydelse i sammanhanget istället för att försöka skapa nya felaktiga begrepp.
    Det är fö ingen ny upptäckt att smala kan vara felnärda eller att det an vara skadligt.
  • Ess
    Tja, om man går efter min släkt så är det i stort sett så att man får skjuta dem för att bli av med dem. Alla har blivit gamla, och har varit pigga och rörliga ända fram till slutet. Ingen av dem har varit några fanatiker åt något håll. Min mormor och morfar är levande bevis. Den ena är 90 och den ande är närmre 100, dom har alltid ätit dessert efter maten och kaka till kvällskaffet. Dom är även ute och rör sig varje dag.

Jo, man blir fet att att överäta, oavsett vad det än gäller. Men sen kan det va svårare att överäta havregrynsgröt eftersom man lär spy efter tredje tallriken.
    Det finns ingenting som är nyttigt när man överäter det, en lagom blandning utav allt är det som får en att orka jobba, träna och ta hand om familjen.
  • sextiotalist
    Det kan man visst bli, man kan överviktig på bra mat, allt annat är struntprat.
    Jag är personligen scannad av hjärt och kärlläkare, och jag har superfina artärer och hjärta och inget konstigt fett, jag har väldigt sött te och kaffe, just nu äter smördränkta popcorn
  • sextiotalist
    Ess skrev 2014-01-07 20:21:30 följande:
    Tja, om man går efter min släkt så är det i stort sett så att man får skjuta dem för att bli av med dem. Alla har blivit gamla, och har varit pigga och rörliga ända fram till slutet. Ingen av dem har varit några fanatiker åt något håll. Min mormor och morfar är levande bevis. Den ena är 90 och den ande är närmre 100, dom har alltid ätit dessert efter maten och kaka till kvällskaffet. Dom är även ute och rör sig varje dag.

Jo, man blir fet att att överäta, oavsett vad det än gäller. Men sen kan det va svårare att överäta havregrynsgröt eftersom man lär spy efter tredje tallriken.
    Det finns ingenting som är nyttigt när man överäter det, en lagom blandning utav allt är det som får en att orka jobba, träna och ta hand om familjen.
    Min mormor, som blev över 90, avslutade också varje måltid med en liten dessert
  • Malmö01
    sextiotalist skrev 2014-01-07 22:01:12 följande:
    Min mormor, som blev över 90, avslutade också varje måltid med en liten dessert

:O! Din mormor var ett dåligt umgänge! Hur känns det?
    Sänk SD, MP, M, KD och S ur riksdagen
  • ApanApansson
    Malmö01 skrev 2014-01-07 20:06:15 följande:

Socker är väldigt viktigt för inlärningsförmågan så i måtta ska man definitivt äta socker varje dag om man är i skolåldern. Man har knappast ett dåligt umgänge för att de äter socker varje dag...
    Haha jo men visst
    Fortsätt lev efter din filosofi du, ha det gott
    Stupid is, as stupid does!
  • sextiotalist
    Malmö01 skrev 2014-01-07 22:29:26 följande:

:O! Din mormor var ett dåligt umgänge! Hur känns det?

åh, det känns jättebra. Visst hon lärde mig dåliga vanor, t.ex. något sött efter maten, spela kort och andra farligheter som att hålla upp dörrar, fint bordskick, i vilken ordning man diskade och hur man handtvättar underkläder ;)
Svar på tråden skräpmat