• lizzi1234

min 4,5åriga kille :(

Mitt mellanbarn är 4,5 år. Han är inne i en jobbig period. Det har han varit ett tag nu. Han gillar inte dagis så värst just nu. Han har ingen bästis. Han äter knappt ngt. Han slår storebror och bråkar en del med honom. Ena stunden är han go och liten men andra stunden är han rastlös och hittar på knäppa saker. Vi säger att han ej ska slå när han blir sur. Han säger att han vet men glömmer av. Det känns som man bara skäller och säger åt hela dagarna.
    När han har tråkigt blir han värre och hittar på saker som att störa storebror, trampa på grejer, bröta runt,hoppa i soffan etc.
    Han hittar även på saker ibland så man vet ej vad som är sant eller inte.

Är detta vanligt för åldern eller vad händer? Fram tills strax innan 4 år så var det bättre.
    Jag blir så ledsen för hans skull men även för oss andra somtycker att han mest är jobbig just nu.

tips och råd?

• Svar på tråden min 4,5åriga kille :(
  • blubbblubb

Att hitta på är vanligt. Har en 5-åring och där handlar mycket om tankar på vad som finns på riktigt och inte. Finns spöken? Att ljuga och luras och vad som är OK och vad som inte är det. Kompisar har också blivit viktigt.

Min flicka blir ofta direkt odräglig när hon först är överstimulerad och sen blir det inget. Då går hon alla på nerverna och det enda som typ fungerar är TV:n, tills hon är nere i varv.

• lizzi1234

Fler med input?

Tv funkar ibland. Men han vill hellre leka. Han kan sitta o pussla tex så då kan han konc sig men det är oftast rörliga och buffliga lekar han gillar.

det mest tråkiga är att han bara slår till storebror i tid och otid när han blir lite sur eller går förbi han.......

• KameliaDamen

Har en 4,5 åring också och från den ena dagen till den andra så blev han ett "monster". Känner mig som världens tjatmoster och undrar ibland hur man ska orka men det är bara att kämpa på. Har definitivt med ålder att göra. De flesta barn får en trotsålder i den här åldern. Har att göra med att man ska frigöra sig mer och mer och att testa var gränsen går.
    Har lärt mig att ignorera mycket för det gör att det stannar av, ibland får han "timeout" i sin säng men det är om han t ex slår lillasyster eller någon av oss vuxna. Timeouten föregås alltid av 3 varningar först. Det funkar ganska bra för då hinner han reflektera över vad han håller på med. Självklart tar det en stund för han måste först bråka lite om att han inte ska vara i sovrummet men efter ett tag förstår han att jag menar allvar och då stannar han. Obs! Vi har ingen dörr till sovrummet så han är inte instängd på  något vis.
    Ibland brukar jag försöka bryta med att föreslå att bygga med lego, spela spel eller något annat som gör att man måste sitta ner och tänka. Funkar iaf en stund.
    Lycka till och kämpa på för den lilla ängeln kommer snart tillbaka.:)

• cosinus

Min 5-åring (snart 6) har ett väldigt temperament och vid 4.5 kunde han inte behärska sig utan kastade och slogs när han blev arg. Han visste också att det var fel, så klart, men kunde inte låta bli.

Från ungefär 5 år började han kunna låta bli, impulsen var (och är) fortfarande att slå/kasta men hinner man bara säga åt honom så låter han bli. Han kan ff släppa en sak i golvet (men inte kasta) bara för att liksom markera lite, men han sylar inte prylar genom huset längre. När han var 4.5 var man tvungen att handgripligen hindra honom, djäklar vad snabb man blev på att läsa av och reagera efter ett tag.

Han blir inte så himla lätt rastlös som din kille men det känner jag däremot igen från storebror som har svårt att få tummen ur att vilja gå till kompisar och så går han hemma, sparkar runt saker som ligger på golvet och retar syskonen för att han har tråkigt. Jag brukar numera tvinga honom att ringa en kompis (men han är snart 8) för han går inte ha hemma flera dagar i rad uttråkad. Jag blir tokig, han får skäll konstant och syskonen blir galna. Väl med kompisar funkar det bra men han tar sig inte dit själv.

• lizzi1234

Ok tack. Skönt att höra att det finns fler. Jag får vänta ett tag till så får vi se:)

• Emmisen81

Vår kille är snart 4,5. Han har de senaste veckorna varit jättebråkig med många utbrott. Rastlös och lite lätt överaktiv har han alltid varit... Men för en vecka sen införde vi ett system där han får en stjärna på ett papper när han gjort nåt bra (tex borstat tänderna utan tjafs, suttit still vid matbordet, inte bråkat m lillasyster osv), efter 5 stjärnor får han en peng att lägga i sin spargris. Hittills har det funkat jättebra! Han sparar nu till en leksaksbuss och vill verkligen vara duktig för att få sina stjärnor Klart att det skiter sig ibland men vi upplever en klar förbättring!

Ett tips bara och lycka till!

• Jkpg Deluxe
    Emmisen81 skrev 2014-01-10 20:20:35 följande:
    Vår kille är snart 4,5. Han har de senaste veckorna varit jättebråkig med många utbrott. Rastlös och lite lätt överaktiv har han alltid varit... Men för en vecka sen införde vi ett system där han får en stjärna på ett papper när han gjort nåt bra (tex borstat tänderna utan tjafs, suttit still vid matbordet, inte bråkat m lillasyster osv), efter 5 stjärnor får han en peng att lägga i sin spargris. Hittills har det funkat jättebra! Han sparar nu till en leksaksbuss och vill verkligen vara duktig för att få sina stjärnor Klart att det skiter sig ibland men vi upplever en klar förbättring!
    Ett tips bara och lycka till!

Funkar säkert, men tänk gärna igenom vad sonen får ut för lärdom av det en gång till....

Vår kille fyller snart 4 år och har "precis" lugnat ner sig", men han slåss å sparkas åxå ibland!

Ibland känns det hopplöst att få bukt med beteendet, men ibland går det längre perioder där vi ser att han faktiskt fattar/kan förstå och hindra sig själv!

• ojj

Vi har också en kille på 4,5 år som får utbrott flera gånger om dagen. Han kastar saker omkring sig, bankar på fönstren och akvariet (sånt som han vet att han inte får). Det värsta är att han nu har börjat sparka vår lilla katt, eller slå katten. Det är så hemskt! Jag är orolig för att vi måste lämna bort vår älskade katt, men än lever jag på hoppet att dessa utbrott ska gå över. De gånger han slår katten är han inte arg utan katten råkar bara vara i hans väg och då smäller det. Det är som om sonen agerar utan att tänka. Han verkar inte riktigt förstå orsak-verkan. 

Hur mycket kan man begära av sin 4,5-åring i förståelse? Det verkar ju om man tittar runt i det här forumet som att det är fler som upplever sin 4,5-åring (framförallt pojkar verkar det som) som ett litet monster. 

Är det någon som har erfarenhet av att ert barn slår husdjuret? Hur har ni gjort?

Svar på tråden min 4,5åriga kille :(