• Anonym (Irriterad)

Gemene man - Korkad?

Jag har haft en fundering inom mig under en längre tid, efter ihärdigt - egentligen ofrivilligt - studerande av andra människor. Är inte gemene man något alldeles enastående korkad och obildad?

Jag har aldrig stött på en människa som jag kan föra en intellektuellt stimulerande konversation med. De kan nämligen ingenting. De kan inte skriva vettigt, knappt läsa, knappt räkna, de känner inte till vår historia - listan skulle kunna fortsätta i all oändlighet.

Det enda som verkar rymmas i deras begränsade hjärnor är idrott, alkohol och den starka tron om deras egen briljans. Vidare så är de totalt oförmögna till all form av logiskt tänkande.

Finns det någon här med något mått av intelligens som känner igen sig?

• Svar på tråden Gemene man - Korkad?
  • lille Birger
    Anton Chigurh skrev 2014-01-07 07:24:38 följande:
    Ingvar Feodor Kamprad, född 30 mars 1926 i Pjätteryd, i Kronobergs län, han kan säkert räkna, men knappast på mer än sk basal nivå, läsa å skriva är han direkt oduglig på. Han är ordblind. Men det är nog en ganska liten skara människor som skulle kalla Ingvar korkad pga ovannämnda kunskaper, eller brist på kunskaper, lite beroende på hur vi ser på saken..

Jag skulle iaf inte göra det. Kalla Ingvar korkad

Men det är jag det !!!

Nu vet jag iofs inte vad Ingvars kunskaper i historia består av. Men ändå.

Kram, //Anton
  • nihka
    Anonym (Irriterad) skrev 2014-01-07 05:27:38 följande:

Jag har aldrig stött på en människa som jag kan föra en intellektuellt stimulerande konversation med.
    Aldrig? Låter illa. Man kan ju till stor del välja själv vilka man umgås med. Byt umgänge.
  • MuppinCowboy

Vissa är också omedvetna om att andra kan tänka precis i samma banor om dem själva,  med andra ord man är inte alltid så smart och bra som man själv kan tro eller anse

Jag finner det för övrigt otroligt intellektuellt avtändande med människor som ska framhäva sin egen förträfflighet och som ser ner på andra.

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (instämmer!)
    Jag har haft en fundering inom mig under en längre tid, efter ihärdigt - egentligen ofrivilligt - studerande av andra människor. Är inte gemene man något alldeles enastående korkad och obildad?

Jag har aldrig stött på en människa som jag kan föra en intellektuellt stimulerande konversation med. De kan nämligen ingenting. De kan inte skriva vettigt, knappt läsa, knappt räkna, de känner inte till vår historia - listan skulle kunna fortsätta i all oändlighet.

Det enda som verkar rymmas i deras begränsade hjärnor är idrott, alkohol och den starka tron om deras egen briljans. Vidare så är de totalt oförmögna till all form av logiskt tänkande.

Känner igen mig så att det smärtar ända nere i pungen!
    Folk har gett upp detta samhället och krökar bort hjärncellerna.
    Man förstår varför, men det är sorgligt ändå!

• Anonym (X)
    Anonym (300 akadem poäng) skrev 2014-01-07 08:56:08 följande:
    Mensa säger ingenting. Jag vet en som kvalificerar sig där, men som pratar engelska som en kratta. För mig hör det till god allmänbildning att tala engelska så man förstår. Inte svengelska. Och sen är personen i fråga usel på ekonomi, har aldrig en krona över när månaden är slut. Spenderar allt på skit.

Fast att spendera alla sina pengar på skit kanske mest har med impulsförmågan att göra?
  • asgård

anser nog att det största problemet är brist på ödmjukhet. det kan nog ofta tolkas som att vara korkad. dessutom medför det ju i sin förlängning till att man reflekterar mindre över omvärlden vilket borde bidra till att man faktiskt blir lite slö.

• MuppinCowboy

Sen är det många som är bra på att lyssna, till skillnad mot de som gärna och länge maler på, då spelar det ingen roll om det är en intellektuell person eller inte.

Många av de sk intellektuella är ibland också väldigt begränsade och håller sig mest inom sitt/sina områden, handlar det om annat så är dessa sk intellektuella antingen oförstående eller oförskämda och anser att andra ämnen banala mm.

Dumhet diskriminerar inte
  • DDJ

Min fru som roar sig med att läsa här på familjeliv läste upp det här inlägget för mig i går kväll och jag känner att jag inte kan låta bli att lägga ner lite energi på att besvara.

Så nu gör jag det:

För mig är det ett väldigt konstigt forum att söka efter likasinnade fritänkande människor som har ett vigt och öppet sinne. Men det beror ju på vilka motiv man har med sitt inlägg.
    Dessutom så tror jag att du misstar akademiskt intresse för ”intelligens” vilket är ett förlegat ord. Jag föredrar öppet och vigt sinne som beskrivning eftersom det är nog det det handlar om.

Om du är så smart som du verkar tro, så borde du veta hur det hänger ihop det här med hur människor är och fungerar. Det i sig gör ju automatiskt att du inte känner ett behov att skriva det här inlägget över huvud taget.

Känner jag igen mig ?

Visst finns det stunder när jag tycker tänker på hur världen kunde se ut om människor hade ett lite öppnare sinne och faktiskt använde det i stället för att låta hjärnans instinkter styra hela tiden. Ibland känns det som om jag ska explodera av frustration över hur det faktiskt är och hur få människor som inser det. Men det finns inget jag kan göra åt det eftersom det verkar som om det är mycket få människor som är intresserade av sanningen och har förmågan att förstå och ta in den.

Jag har förstått att det är en gåva att ha ett öppet, fritt och logiskt sinne som inte är fjättrat på något sätt utan att det med lätthet kan förstå och ta in det mest abstrakta saker.

Jag rekommenderar dig och alla andra som läser det här, att läsa boken Zens Tre pelare av Philip Kapleau och att börja meditera. Det öppnar ditt sinne på ett sätt som nog kommer att förvåna dig.

Till sist vill jag säga att jag hoppas att du inte tar illa upp av mig rättframhet. Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt  utan vill bara vara hjälpsam och trots allt så är jag bara en människa som gör så gott jag kan.

Hoppas att det var till någon hjälp och lycka till på din resa genom livet.

• Cogito ergo sum

Som dig ts?
  • Cogito ergo sum
    DDJ skrev 2014-01-08 06:53:04 följande:

Min fru som roar sig med att läsa här på familjeliv läste upp det här inlägget för mig i går kväll och jag känner att jag inte kan låta bli att lägga ner lite energi på att besvara.

Så nu gör jag det:

För mig är det ett väldigt konstigt forum att söka efter likasinnade fritänkande människor som har ett vigt och öppet sinne. Men det beror ju på vilka motiv man har med sitt inlägg.
    Dessutom så tror jag att du misstar akademiskt intresse för ”intelligens” vilket är ett förlegat ord. Jag föredrar öppet och vigt sinne som beskrivning eftersom det är nog det det handlar om.

Om du är så smart som du verkar tro, så borde du veta hur det hänger ihop det här med hur människor är och fungerar. Det i sig gör ju automatiskt att du inte känner ett behov att skriva det här inlägget över huvud taget.

Känner jag igen mig ?

Visst finns det stunder när jag tycker tänker på hur världen kunde se ut om människor hade ett lite öppnare sinne och faktiskt använde det i stället för att låta hjärnans instinkter styra hela tiden. Ibland känns det som om jag ska explodera av frustration över hur det faktiskt är och hur få människor som inser det. Men det finns inget jag kan göra åt det eftersom det verkar som om det är mycket få människor som är intresserade av sanningen och har förmågan att förstå och ta in den.

Jag har förstått att det är en gåva att ha ett öppet, fritt och logiskt sinne som inte är fjättrat på något sätt utan att det med lätthet kan förstå och ta in det mest abstrakta saker.

Jag rekommenderar dig och alla andra som läser det här, att läsa boken Zens Tre pelare av Philip Kapleau och att börja meditera. Det öppnar ditt sinne på ett sätt som nog kommer att förvåna dig.

Till sist vill jag säga att jag hoppas att du inte tar illa upp av mig rättframhet. Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt  utan vill bara vara hjälpsam och trots allt så är jag bara en människa som gör så gott jag kan.

Hoppas att det var till någon hjälp och lycka till på din resa genom livet.

Svar på tråden Gemene man - Korkad?