Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

    Körkort på blocket eller vad?

    När jag ät ute och kör på motorvägar så förundras jag över en del förares idiotiska tänkande, här är en del saker:

    1) De använder inte blinkers.

    2) Vid en omkörning så pressar de sig in preciiiis framför en och accelererar inte, vilket medför att JAG måste sänka farten...

    3) De håller inte avstånden, lika många meter i avstånd som antal km/h man kör...hur svårt ska det vara??

    4) Nr jag ligger i vänster körfält och kör i högsta tillåtna hastighet för att jag väntar på att gå in i högerfilen så ligger de preciiis bakom mig och använder ljustutan....hm det kanske finns en anledning till att jag inte kan lägga mig i högerfilen...t  ex att avståndet till närmsta bil framför blir alldeles för kort och jag riskerar då en olycka.'

    Så tänker jag att dessa människor helt enkelt har köpt sina körkort på blocket, för en förare som har gjort uppkörning via trafikverket är inte så riskabel....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-07 12:11
    Angående avstånd lika många meter som antalet km/h man kör:

    "Hålla rätt avstånd

    Landsväg med bilar som håller för kort avstånd till varandra.
    Avståndet är för kort. Notera kantstolparna.
    Att förare håller för kort avstånd på landsvägar är mycket vanligt. Du kan ta hjälp av tumreglerna nedan för att hålla ett lämpligt avstånd.

    Tresekundersregeln
    Börja räkna när bilen framför dig är vid ett riktmärke (exempelvis ett vägmärke) och sluta räkna när du själv når riktmärket. Tog det mindre än 3 sekunder är avståndet mellan er för kort.
    Kantreflexstolparna
    Avståndet mellan 2 vita reflexstolpar är 50 m. 100 m, det vill säga 3 stolpar, brukar vara ett lagom avstånd till bilen framför vid landsvägskörning.
    Km/h till m
    Byt ut km/h i din hastighet mot meter så får du normalt ett bra avstånd till framförvarande bil. Exempelvis 90 m vid 90 km/h."

    Källa: korkortonline.se/teori/landsvag/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-10 10:18
    Jag har flera gånger bett FL att ta bort denna tråd, inte för att jag inte står för mina åsikter, utan för att det nu är rundgång. Flera personer rapar upp samma saker om och om igen och ingen ny fakta kommer in, vilket jag anser vara störande. Har du inget nytt att tillägga så skriv inget alls. Dessutom innan du svarar, LÄS HELA TRÅDEN, så kanske du får svar på din fråga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-14 11:52
    Men herregud att ni orkar debattera detta fortfarande! Själv har jag tagit bort tråden från mina favoriter och kollar av den kanske var tredje dag max.

  • Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?
  • Fjärilslarv
    Westman011 skrev 2014-01-07 11:49:54 följande:
    Det låter mer som att du köpt ditt körkort på blocket eftersom du inte kan något om vad samspel i trafiken heter, men för att svara på dina frågor:

    1. Folk har en tendens att aldrig använda blinkers, vart dom än kör. Lär dig leva med det eller sluta köra bil.

    2. Du är skyldig att underlätta en omkörning, det spelar ingen roll hur svinigt eller hur fort han kör. När han sedan är om är det du som skall hålla avstånd gent emot han.

    3. Så du menar alltså att på en 120- sträcka så ska de ligga mindre än 9 bilar på rad per kilometer? Här i Sverige tillämpar vi 3-sekunders regeln, vet inte vilket land du tog körkort i.

    4. Om du ligger för en omkörning och du inte kommer om bilen du skall om så är du som är en trafikfara, titta på punkt två "bilisten du skall köra om är skyldig att underlätta din omkörning" men på en tvåfilig motorväg sänker man inte hastigheten för att du ska köra om. Vid en bedömning av trafikpolis kommer du nog att anses som det hindrande momentet i situationen som uppstod.

    Så du menar att en förare som gjort sin riktiga uppkörning och klarat den aldrig kommer att vara trött bakom ratten, göra fel i trafiken, köra rattfull eller drogpåverkad osv? Du vet väl att bara för att du fått ditt körkort betyder det inte att du är en duktig bilförare, det betyder att du bedöms tillräckligt duktig att öva på egen hand.
    jag har tagit mitt körkort i Sverige, och har kört i ca 7 år och har inte ens p-bot på mitt samvete.
    3 sekunders regeln är en modifiering av lika mycket avstånd i meter till bilen framför som antalet km/h du kör. Det sistnämnda har gällt i Sverige, bland annat när min mamma tog körkort. Jag underlättar alltid omkörningar om jag kan, men inte om det innebär att jag måste pressa mig in ett fåtal meter bakom nästa bil i höger körfält, för då utsätter jag mig själv för livsfara, om den i höger körfält får fel på sin bil och jag ligger endast ett par meter bakom så kan det smälla ordentligt.

    och ja självklart sänker jag hastigheten om ett pucko pressar sig in framför mig...
  • Fjärilslarv

    Dessutom så ligger jag i hösta tillåtna hastighet när jag ligger i vänster körfält (om inte väglaget säger annorlunda eller vädret) så jag hindrar ingen. bara för att något pucko ligger mig i hasorna och vill bränna på i 210 så är det inte mitt fel. jag kommer aldrig att pressa mig in så att jag endast har ett fåtal meter till bilen framför i höger körfält.
    och nej jag har heller aldrig blivit stoppad av polis, någonsin.

  • Fjärilslarv

    Har du fler saker att kasta ur dig herr/fru W?

  • Fjärilslarv
    Westman011 skrev 2014-01-07 12:20:04 följande:
    Nej jag kan bara säga att med ditt tankesätt så är det du som är faran i trafiken.
    jahapp du tycker det.
    men jag har kört förbi åtaliga trafikkontroller utan att bli stoppad en enda gång.
  • Fjärilslarv

    och hade jag varit en trafikfara så hade jag blivit stoppad eller hur.

  • Fjärilslarv
    Westman011 skrev 2014-01-07 11:49:54 följande:
    Det låter mer som att du köpt ditt körkort på blocket eftersom du inte kan något om vad samspel i trafiken heter, men för att svara på dina frågor:

    1. Folk har en tendens att aldrig använda blinkers, vart dom än kör. Lär dig leva med det eller sluta köra bil.

    2. Du är skyldig att underlätta en omkörning, det spelar ingen roll hur svinigt eller hur fort han kör. När han sedan är om är det du som skall hålla avstånd gent emot han.

    3. Så du menar alltså att på en 120- sträcka så ska de ligga mindre än 9 bilar på rad per kilometer? Här i Sverige tillämpar vi 3-sekunders regeln, vet inte vilket land du tog körkort i.

    4. Om du ligger för en omkörning och du inte kommer om bilen du skall om så är du som är en trafikfara, titta på punkt två "bilisten du skall köra om är skyldig att underlätta din omkörning" men på en tvåfilig motorväg sänker man inte hastigheten för att du ska köra om. Vid en bedömning av trafikpolis kommer du nog att anses som det hindrande momentet i situationen som uppstod.

    Så du menar att en förare som gjort sin riktiga uppkörning och klarat den aldrig kommer att vara trött bakom ratten, göra fel i trafiken, köra rattfull eller drogpåverkad osv? Du vet väl att bara för att du fått ditt körkort betyder det inte att du är en duktig bilförare, det betyder att du bedöms tillräckligt duktig att öva på egen hand.
    köra rattfull eller drogpåverkad vet jag att folk tyvärr gör, och det är då också inte mer än rätt att lappen ryker illa kvickt.
    Eftersom trötthet till en viss gräns likställs med rattfylleri, så hoppas jag att dem som kör är någelunda utvilade. 
  • Fjärilslarv
    Imovane skrev 2014-01-07 12:27:29 följande:
    Nej, det är inte säkert de hade hunnit stoppa dig... Men med det tänker du har så kan du absolut vara en trafikfara. 
    aha så man är en trafikfara om man håller långt avstånd till bilen framför, inte pressar sin i höger körfält utan att det blir ett bra avstånd för bilar framför och bakom om det skulle ske en olycka bara för att en idiot ligger och jagar bakom i vänster körfält...intressant.
  • Fjärilslarv
    Imovane skrev 2014-01-07 12:27:29 följande:
    Nej, det är inte säkert de hade hunnit stoppa dig... Men med det tänker du har så kan du absolut vara en trafikfara. 
    nej kanske inte men då kan de fota mitt regnr och ta kontakt med mig i efterhand vilket aldrig heller har skett.
  • Fjärilslarv

    Sen för att inte tala om de puckon som är ute och kör i ett snöoväder där man endast ser ett par meter framför, utan lysen på. hurra...not.

Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?