Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Körkort på blocket eller vad?

Trafikpolisen skrev 2014-01-08 09:53:47 följande:
    Och DU får inte vara i vägen när du kör i vänsterfil för andra trafikanter oavsett om du håller hastighet eller inte!!
    jag var inte i vägen, det var den bakom mig som var i vägen när han jagade mig i röva.
  • Fjärilslarv
    Isbit skrev 2014-01-08 09:54:59 följande:
    det är mkt man inte får., Är du alltid så här hysterisk på lagar?
    speciellt när det gäller lagar som kan innebära livsfara för mig själv eller andra.
  • Fjärilslarv
    Isbit skrev 2014-01-08 09:57:38 följande:
    Men precis! Håll dig ifrån vänsterfilen bara. Så blir du ingen fara för nån annan heller
    nix.
    jag har lika stor rätt att köra om som alla andra, och nej jag tänker inte köra över rådande hastighetsbegräsning.
  • Fjärilslarv

tack för vapendragningen s11 =).

• Fjärilslarv
    Trafikpolisen skrev 2014-01-08 10:18:26 följande:
    TS
    Du vet inte varför bilen bakom dig har bråttom, det kan vara akutsjukdom eller någon gravid som måste in akut. jag har själv haft en kollega i bilen med akut nötallergi och då pratar att det handlar om minuter, det tog mig 5min att köra till akuten och enligt läkaren så hade några minuter till varit försent. Ligger du då där och vägrar flytta på dig (gud förbjude) så kan det vara försent. Ja jag vet att detta absolut inte är den vanligaste anledningen till att folk kör för fort, MEN det vet inte du!!
    Så vad är problemet med att ligga i högerkörfält om du ändå ALDRIG kör för fort istället för att bara för att jag får, har lika mycket rätt som alla andra ligga i vänsterfilen
    i sådanna lägen så ringer man polisen och säger till att man måste köra för fort, och då går det ut på radion.
  • Fjärilslarv
    Trafikpolisen skrev 2014-01-08 10:25:17 följande:
    Men herregud. Det är ingen hollywoodfilm du lever i!!
    Tror du på allvar att om jag ser min kompis kvävas att jag ringer polisen väntar i kö ett par minuter för att sen sätta på radion för att förhoppningsvis höra att nu kommer det en broskande privattransport med en som har en allergisk reaktion innan jag kan åka för att folk som dig ska flytta på sig.

du ringer 112 fattar du väl!, sen sätter du inte på radion, du åker.  de går ut på radion ändå. jag har själv alltid på radion när jag kör och har hört sådanna meddelanden ett par gånger.
  • Fjärilslarv
    S11 skrev 2014-01-08 10:36:46 följande:
    Har man en nötallergiker i bilen som befinner sig i livsfara så är det egentligen 112 som gäller, prio etta, en snabb ambulanstransport.
    Om jag har en bil bakom mig som tutar och använder ljussignalen så förstår jag givetvis att det är något akut och flyttar mig ifrån vänsterfilen.
    Men ditt argument håller ändå inte för att vi som kör lagligt inte får använda vänsterfil.
    precis det finns alltid undantag.
    men det finns också dem som tutar på med ljustuta och ljudtuta, blinkar och har sig för att de helt enkelt bara har brottom av ingen anledning alls.
  • Fjärilslarv
    iknasi skrev 2014-01-08 10:38:46 följande:

Ett ex: motorvägen blir till motortrafikled du har en ambulans bakom dig med blå ljus och hastigheten är 90. Ligger du fortf i samma hastighet eller gasar du på ? ( handlar ju om liv/död).

Jag hade gasat just för att det handlar om ett liv även om det skulle bryta trafikreglerna i det fallet. Men jag skulle aldrig kunna ha på mitt samvete att ex någon har dött pga att jag är en paragrafryttare. Så fort jag ser en lucka hade jag kört in där såklart men om den nu inte finns på ett bra tag så hade ja iaf gasat.
    men att ha ett akutfordon bakom sig är en helt annan situation då är man skydlig att öka på farten om det krävs för att ge dem fri väg.
  • Fjärilslarv
    S11 skrev 2014-01-08 10:48:35 följande:
    Nej, man är faktiskt inte skyldig till att höja hastigheten. Men givetvis ska man skapa fri väg så snabbt det finns en möjlighet till detta.
    aha ok, men jag höjjer faktiskt då.
  • Fjärilslarv
    Cabron skrev 2014-01-08 16:12:11 följande:
    Så du vill mena det är SÄKRARE att ligga bredvid en lastbil så länge som möjligt för att inte öka hastigheten liiiiiite för att ta sig om? Så ANDRA som vill om också hinner om o alla kan fortsätta i sina 110 isf 80?
    Så det är pga såna som resonerar som dig som vi måste tänka åt er innan ni kör om o lägga ut oss o blockera en fil innan den tar slut. För ni inser inte att ni INTE tar er om o måste då trycka er in i varjerräcket...
    Hur vet du att det är ett akutfordon om det är en privat/taxi som ej har blåljus? Blinka bara höger, för då ska ju de som ligger i högerfil göra en lucka åt dig o släppa in dig. Svårt? Nepp.
    Min startade på natten o det var jag glad till då vi har ca 5 mil till BB. ;)
    Hur lång bromssträcka har en 60 ton lastbil, ifrån 80km/h till 30km/h? Man ska ha en BRS orsak till varför man ligger i så låg hastighet o HINDRA trafiken. Kan man inte köra fortare, stanna, ta bussen eller en taxi. Inser du att det är vår arbetsmiljö det handlar om?

Varför är det mer olyckor på sommaren? Jo, alla osäkra privatister ger sig ut på vägarna, gärna med en husvagn bakom, eller husbil...
    Visst men att hjälpa någon annan komma förbi är totalt otänkbart? Att underlätta för någon annan?
    akutfordon är dem som är ambulans, polis, läkarbil, akutbil, brandkår etc som kör på prio ett larm vilket innebär att de har blåljus och eventuellt sirener på.
Svar på tråden Körkort på blocket eller vad?