• Anonym (???)

Är det djurmisshandel?

Mina grannar har hundar.....dessa står mer eller mindre i sin hundgård dygnet runt och skäller!

Nr 1 Jävligt jobbigt att höra dessa nästan hela den vakna tiden man är hemma (vaknar för den delen på nätterna av dom )

Nr 2 kan inte sluta tycka synd om dom! vad är det för liv att stå i en hundgård att skälla dygnet runt?

Vi har pratat med dom ett flertal gånger, men det händer inget.

fått förklarat för mig att det är jakthundar och det ligger i deras natur att skälla.

det DUMMASTE jag har hört! jakthundar är som alla andra hundar! de är flockdjur och behöver åxå mänsklig kontakt för att bli bra jakthundar. 

sedan är det väl i skogen de ska skälla....inte åt allt och alla för att de är understimulerade.

vad skulle ni ha gjort?

jag fundera på att anmäla dom, då kanske det händer någon?

• Svar på tråden Är det djurmisshandel?
  • Anonym (Olik)

Kanske kan kontakta kommunen till att börja med?

• Anonym (???)
    Anonym (Olik) skrev 2014-01-07 11:09:14 följande:
    Kanske kan kontakta kommunen till att börja med?
    ja precis det var dom jag hade tänkt.....känns inte bra, men jag vet inte hur många chanser de har fått....så jag känner för min familjs skull OCH för dessa stackars hundar att det börjar bli dags för en annan åtgärd
  • Anonym (Hundägare)

Vad härligt att höra att någon bryr sig om våra fyrbenta vänner! 

• Anonym (1)

Så länge hundgårdarna är godkända storleksmässigt, har uppvärmd koja etc är det inte olagligt att ha hundar där hela dagarna. 

• Anonym (???)
    Anonym (1) skrev 2014-01-07 12:54:54 följande:
    Så länge hundgårdarna är godkända storleksmässigt, har uppvärmd koja etc är det inte olagligt att ha hundar där hela dagarna. 
    fast vänta nu.....menar du att det är lagligt att ha hund i hundgård som står och skäller dygnet runt??

det är INTE vad jag har läst mig till.....de ska dessutom få komma ut ur hundgården ett visst antal ggr per dygn!

sedan om folk hade lite vett i skallen så borde man inte ens diskutera om det är lagligt eller ej....det är väl en självklarhet att man inte låtar hundarna stå och skälla dygnet runt,,,,..men det kanske är jag som är överkänslig???
  • Gurka

enligt djurlagarna är det olagligt att ha ett djur: i löplina över två timmar, ensamma hemma över fyra timmar. Man får inte ha dem i hundgård utan att lagligt sett ha värme, mat/vatten och ett visst utrymme per hund. Vet dock inte vad det är för mått, men om de skäller stup i kvarten kan det tyda på att dom är just kalla, hungriga etc. I vissa fall kan man faktiskt få det beviljat att trots mått, värme osv, flytta hundarna.

Om DU anser att det är mer humanare att flytta dem så ring iaf polisen och rådfråga dem, för då ligger ärendet ändå hos dom! Lycka till

• Anonym (Y)
    Gurka skrev 2014-01-07 14:41:55 följande:
    enligt djurlagarna är det olagligt att ha ett djur: i löplina över två timmar, ensamma hemma över fyra timmar. Man får inte ha dem i hundgård utan att lagligt sett ha värme, mat/vatten och ett visst utrymme per hund. Vet dock inte vad det är för mått, men om de skäller stup i kvarten kan det tyda på att dom är just kalla, hungriga etc. I vissa fall kan man faktiskt få det beviljat att trots mått, värme osv, flytta hundarna.

Om DU anser att det är mer humanare att flytta dem så ring iaf polisen och rådfråga dem, för då ligger ärendet ändå hos dom! Lycka till
    Fast det står inget om att det är olagligt att lämna en hund ensam över 4 timmar, utan att hunden ska rastas var sjätte timme
    unga hundar, äldre och sjuka hundar ska rastas oftare
    max 6 timmar får en frisk vuxen hund vara ensam alltså.

Även om hundarna har en godkänd hundgård så ska dom rastas på annat ställe minst 1 gång om dagen, helst flera, för att dom ska få röra sig en längre sträcka, bli stimulerade och kunna göra sina behov på annat håll också. 
  • Gurka
    Anonym (Y) skrev 2014-01-07 15:01:31 följande:
    Fast det står inget om att det är olagligt att lämna en hund ensam över 4 timmar, utan att hunden ska rastas var sjätte timme
    unga hundar, äldre och sjuka hundar ska rastas oftare
    max 6 timmar får en frisk vuxen hund vara ensam alltså.

Även om hundarna har en godkänd hundgård så ska dom rastas på annat ställe minst 1 gång om dagen, helst flera, för att dom ska få röra sig en längre sträcka, bli stimulerade och kunna göra sina behov på annat håll också. 
    Jag fick lära mig det genom en djurskötarutbildning, dom sade då att det nyligen blivit ändrat pga att många har anmält och klagat mer de senaste åren just på grund utav att många lämnar hundar ensamma länge. 
    Ja absolut ska dom rastas, och jag tycker absolut att du ska ringa och klaga, eftersom att hundarna skäller väldigt mycket och faktiskt meddelar något. Jag tycker det låter som att dem inte vill vara kvar där eller kanske har för mycket energi! 
     Jag har också en granne med hundgård för sin jakthund, han skäller när jag går på prommis med min vovve, men han trivs där, det kan man tydligt se, men han är inte där 24/7 och får regelbunden motion. 
  • Jemp
    Anonym (???) skrev 2014-01-07 13:01:43 följande:
    fast vänta nu.....menar du att det är lagligt att ha hund i hundgård som står och skäller dygnet runt??

det är INTE vad jag har läst mig till.....de ska dessutom få komma ut ur hundgården ett visst antal ggr per dygn!

sedan om folk hade lite vett i skallen så borde man inte ens diskutera om det är lagligt eller ej....det är väl en självklarhet att man inte låtar hundarna stå och skälla dygnet runt,,,,..men det kanske är jag som är överkänslig???

Den gång/10 min per dag måste de få komma ut.

Enl djurskyddslagen får de skälla, jag tror det är miljökontoret man vänder sig till ang störning om det inte är lägenhet.

Om du tror de far illa så anmäls vanvård tillllänsstyrelsen.

Jag håller med om att det inte är bra djurhållning (lite beroende på varför de skäller) men är det lagligt finns ju ingen anledning att anmäla ä.
  • Jemp
    Gurka skrev 2014-01-08 15:49:29 följande:
    Jag fick lära mig det genom en djurskötarutbildning, dom sade då att det nyligen blivit ändrat pga att många har anmält och klagat mer de senaste åren just på grund utav att många lämnar hundar ensamma länge. 

Ja absolut ska dom rastas, och jag tycker absolut att du ska ringa och klaga, eftersom att hundarna skäller väldigt mycket och faktiskt meddelar något. Jag tycker det låter som att dem inte vill vara kvar där eller kanske har för mycket energi! 

Jag har också en granne med hundgård för sin jakthund, han skäller när jag går på prommis med min vovve, men han trivs där, det kan man tydligt se, men han är inte där 24/7 och får regelbunden motion. 

Det stämmer inte.
  • Gurka
    Jemp skrev 2014-01-08 15:59:39 följande:

Det stämmer inte.
    Jag väljer att lita på mina lärare.
  • Angels

Förstår att det är grymt jobbigt att lyssna på dessa hundar "dygnet runt". Vi har också hundar runt omkring oss som står mycket i hundgård och skäller, men som tur är bor de en bit bort, så hörs bara när vi är ute.

Jag förslår att du ringer till kommunen och frågar var man lämnar in klagomål på att grannarna stör. Vissa störningar får man ju stå ut med, men det ska ju inte gå till överdrift.

I övrigt kan jag inte tänka mig att det är olagligt att ha hundarna i hundgården och vissa raser är ju gjorda för att vara ute dygnet runt.

Är vanligare i andra länder att hundar står i hundgård "dygnet runt" och där anses det inte vara något konstigt. Hundgårdshundar får inte automatiskt ett bättre liv bara för att de får börja bo inne när de en gång blivit vana att bo utomhus, men oavsett ska du ju klaga för skällandet är ju ingen hit att behöva leva med!

• Anonym (???)

Vi vill helst inte anmäla, utan reda ut detta som vuxna människor, var dit igår, och det var ju ett misstag, han var arg så han skakade, Slog ifrån sig allt ansvar, och att det var naturligt för jakt hundar att skälla, Nu förstår jag varför folk anmäler anonymt, för att vara ärlig och försöka reda ut problemet som vuxna, verkar ju uppenbarligen inte uppskattas! Så himla trist,

• Anonym (Tjejen)

Det enda jag vet är att det inte klassas som dålig djurhållning att hunden står o skäller. Dock kan det uppfattas som störande.
    Djuren har rätt att komma ut ur hundgården minst en gång om dagen på en faktiskt promenad, men såvitt jag vet så sägs det inget om huruvida djuret ska bo inne med familjen också. Dock ska hundgården vara visst stor samt ha varm plats för hunden att sova.

Utvalda citat från jordbruksverkets hemsida:

"Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.   Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag."

"Rastgårdar måste ha platser som kan ge både sol och skugga och även skydd mot regn och blåst. Det ska finnas en liggplats som är upphöjd från marken. Om hunden ska vara i rastgården mer än någon timma per dag måste det finnas en koja eller något annat inomhusutrymme där hunden kan söka skydd.   Det är viktigt för hundar som vistas länge i rastgårdar att miljön är stimulerande. Det är lika viktigt att de får komma utanför rastgården då och då. De ska därför rastas på annan plats åtminstone en gång per dag."

"Blir du störd eller attackerad av ett djur, till exempel en arg hund, kan du ringa polisen på telefonnummer 114 14. Om du blir störd genom att hunden skäller eller förorenar kan du kontakta kommunen."

• Anonym (???)

Hundarna var tyst igår efter samtalet, idag Har dom skällt, jag ger det lite tid så får vi se om det bli någon Bättring, Trist att hundar ska lagligt kunna behandlas såhär, att stå i sin hundgård Dygnet runt och skälla...fy fan Men jag får väl anmäla för att dom är störande då om det Inte blir bättre. För störande...det kan jag lova att dom är! På sommaren kan vi inte ha mygg förtret i sovrumsfönstret, för d å låter det som dom står INNE i sovrummet och skäller, För att inte tala om altanen, vi sitter gärna ute på sommaren och äter Vår middag, men jag vet inte hur många gånger som man gått in igen, för att Man blivit på så jävla dåligt humör pga hundarna....eller ägaren rättare sagt, hundarna tycker jag bara synd om

• Jemp
    Gurka skrev 2014-01-08 16:05:18 följande:
    Jag väljer att lita på mina lärare.

Gör så, själv läser jag lagtexter.

TS; egentligen beror det på VARFÖR de skäller, om det är synd om de eller inte. Kan vara alltifrån vakt till att tycka synd om sig själv.

Bra att du har pratat med honom tycker jag, för vissa saker kanske man inte är medveten om själv att hunden gör eller att det stör. Får väl se om han verkar ta tag i det eller inte.
  • Anonym (plutt)

Vi hade jakthundar när jag växte upp som stod i hundgårdar dygnet runt, förutom när dom var med ute på jakt, dom var aldrig inne då se inte var rumsrena. DOm hade stora hundgårdar och kojor med värme samt att det var drevers som inte är så små och kräver så mycket som kanske större jakthundar. Detta var ju snart 20 år sen så reglerna har väl kanske ändrats men kan säga att dom var lika glada som de flesta andra hundar men skällde dock i princip JÄMT för det hör till den rasen/jakthund... 

• Anonym (???)
    Anonym (plutt) skrev 2014-01-15 20:02:44 följande:
    Vi hade jakthundar när jag växte upp som stod i hundgårdar dygnet runt, förutom när dom var med ute på jakt, dom var aldrig inne då se inte var rumsrena. DOm hade stora hundgårdar och kojor med värme samt att det var drevers som inte är så små och kräver så mycket som kanske större jakthundar. Detta var ju snart 20 år sen så reglerna har väl kanske ändrats men kan säga att dom var lika glada som de flesta andra hundar men skällde dock i princip JÄMT för det hör till den rasen/jakthund... 
    stackars stackars hundar ni hade!

Och du påstår att dom var lika glada som de flesta andra hundar?? hur vet du det? sa dom det till dig??

Att era hundar stod och skällde JÄMT berodde nog mera på att de var olyckliga, för hundar skäller av en anledning, och det är ju trist att du blivit itutad att era hundar skulle ha haft det bra!

Att skällandet hör rasen till.....ja det finns raser som är mer benägna att skälla mer än andra, MEN det handlar om uppfostran....jag vet MÅNGA jakthundar som tränas lydnad och där ägaren verkligen engagerar sig i hunden, dom aktiverar hunden samt ger den det sociala en hund faktiskt behöver och vill ha.....dessa hundar står då fasen inte dygnet runt i någon hundgård och skäller!

Att era hundar aldrig fick gå in i ert hus eller komma ur sin hundgård förutom jakttid är så jävla beklagligt.....fy och vissa ska kalla sig djurvänner??

Hade man accepterat att man gjort så här mot en Chihuahua åxå? 

Att jakthundar skulle behandlas på ett annat sätt än andra hundar är ju bara skitsnack!
Svar på tråden Är det djurmisshandel?