6 månaders bebis som ständigt vaknar på natten - HJÄLP!
Hej alla! Här finns det säkert många föräldrar som har upplevt små barn (min är snart 6 månader) som ständigt vaknar upp på nätterna. Nu har det varit så för oss i snart tre månader, och jag sliter snart mitt hår för att jag aldrig har fått en mer sammanhängande sömn än Två timmar sedan hon föddes. I början ammade hon varannan timme nätterna igenom och det var OK, eftersom hon var hungrig, det var mysigt och hon somnade om direkt efter amningen. Nu somnar hon mellan 19-21 beroende på när hon vaknade upp från sin sista vilostund på eftermiddagen, och vaknar oftast exakt (!) en timme efter läggningen. Sedan kan hon sova 1,5 timmar, vaknar, somnar (efter mycket hjälp från min sida), vaknar, somnar osv.
På nätterna ligger hon ofta och liksom, sparkar med benen i luften. Upp med benen i luften, och BANG ned i madrassen. Upp, ned, upp, ned med benen. Hon gnyr, vaknar och kan inte sova mer än en timme i sträck utan att hon vaknar till.
Jag har läst på vad ytlig och djup sömn innebär och det är helt naturligt och normalt att hon vaknar till, men denna morsans nattliga tålamod håller på att rinna ut i sanden eftersom det händer så ofta och det är så enormt psykiskt påfrestande att ständigt ligga och "lyssna" ifall man kan "fånga henne" innan hon vaknar helt och hållet, oftast med nappen eller lägga henne på sidan.
Jag försöker att lyssna efter om det är vanliga sömnljud eller om hon faktiskt håller på att vakna till. Rutinerna innan läggdags är bra, timmen innan läggning myser vi med stillsam lek, bad, kel, mat och så läggning. Jag helammar förutom en flaska ersättning innan läggdags (som jag har fått för mig gör att hon "står sig" längre). Jag försöker att hålla amningarna på 2-3 timmars mellanrum för att tarmen ska få vila lite, men någonstans i bakhuvudet gnager det att hon snart borde kunna stå sig ännu längre än så? Bekanta till mig har barn i samma ålder, som sover HELA natten igenom... Snacka om avundsjuka, faktiskt. Skulle bli överlycklig om jag i alla fall fick sova tre timmar i sträck!
Jag förstår att det kan vara en utvecklingsfas, men nu har det varit såhär i snart tre månader och så länge kan det väl inte hålla på?? Läser även "Somna utan gråt" för att kunna lära mig, lära min bebis att somna om på egen hand, men som ni kanske vet så är det ju ingen metod som gör underverk på en natt....
På dagarna sover hon 2-3 pass på ca 1 timme vardera, mer ofta 40 min.
NU TILL MIN FRÅGA:
Ni föräldrar som har haft barn med sömnsvårigheter under nätterna - vad var brytningspunkten för er? Hittade ni ett "knep" som gjorde att barnet sov i alla fall 3-4 timmar i sträck?
Tar tacksamt emot alla förslag ni kan komma med, förutom information om utvecklingsfaser, djup och ytlig sömn etc, för tro mig.... Google-sökningarna har gått varmt de senaste nätterna! Vill gärna ha tips och förslag som kan göra att min fina dotter kan "komma över" de ytliga sömnstunderna och sova vidare....
Tack på förhand!