• Baby Doll

SMALA barn

Överallt läser och hör man att Sveriges barn blir allt mer överviktiga. Men dom som är "underviktiga" glöms bort.

Jag tänkte om ni har några tips och råd vad man kan göra för att få till några extra gram på en tunn 3-årig pojke?

Han ligger under nedersta kurvan på BVC, men är pigg, glad och energisk. Dock är han väldigt tunn. Jag har fått tips att lägga extra smör på hans mat. Ibland äter han bra, ibland ingenting.

Har ni mer tips på vad som ska funka? Jag vill bara att han ska få i sig allt den näring han behöver för att växa och må bra.

www.mybabydolls.blogg.se

5 småttingar på 1-5 år och Gravid
  • Svar på tråden SMALA barn
  • PetraMunchen

Man blir väl tjockare av socker sägs det numer... Så fett lär nog inte hjälpa. Snabba kolhydrater är väl det man kan rekommendera om han vill öka i vikt. Dvs pasta med ketchup tex. Fast är han pigg så varför hetsa med vikten?

• FrökenLöken

Socker är väl kanske inget klockrent råd.

Men instämmer i att om han är pigg och glad är det nog ingen fara på taket.

Grädde i maten? Bra sammansatta mellanmål (vaniljyoghurt och valnötter är en höjdare)? Nötter överlag är nog bra. Nyttigt och fett.

Jag är ingen som helst expert kan tilläggas ...

• Spartacus

Men om han mår bra och är pigg och växer så är det väl ingen stress? Kurvan är ju även den inom normal.... de flesra barn har väl perioder av spink och hull

• veh

Utgå ifrån vad barnet gillar att äta, och fundera på om det går att göra energibärare på något sätt? Smoothies med avocado är ett bra sätt att få i sig mer fett. Rysk yoghurt till frukost, tillsammans med frukt och bär. Avocado går också att mixa med kakao till en glass. Att ge efterrätt efter maten kan vara ett bra sätt att få barnet att äta mer, då bör den förstås vara ganska nyttig ändå. Glass på banan och litet frysta bär som mixas. Fruktsallad med grädde. Kanske chokladkräm och frukt (jag gör enligt detta receptet www.ica.se/recept/mork-chokladkram-med-apelsin-716330/). Energikakor till mellanmål, jag skulle gjort någon variant på dessa och gjort dem litet åt chokladbollshållet i form... www.kostradgivarna.se/2013/05/sportdryck-och-energikakor/

• iggelpiggelblå

min son blir 3 nu i mars och är smal som en sticka... han är ganska kort också och jättetunn.

äter väldigt lite, men är jättepigg och har sjukt mkt energi.. vilket jag inte alls förstår var han får det ifrån

dottern är inte heller nån tungviktare, men är på den "normala" kurvan

• moohl

Jag har också ett smalt barn. Han föddes i v 31 och vägde 1190. Under de första åren åt han väldigt lite och var inte så intresserad av mat. Vår läkare sa att så länge han växer på längden och är pigg och frisk är det ingen fara.

Så istället för att tjata om att äta och skapa "ångest" kring mat så lät vi han helt enkelt äta så mycket (eller lite) han ville. Det viktigaste var att skapa en trevlig stund vid måltiden.

Jag var också väldigt smal när jag var liten och minns hur jobbigt det var att alla andra jämt tjatade om det. Det är inget jag vill föra över på mina barn!

Idag är han 9 år och är 145 cm och väger 26 kg. Fortfarande tunn, men vad spelar det för roll? Alla är olika och så länge han mår bra så är det lugnt.

Men visst kan det kännas som de smala barnen "glöms bort" ibland. Ofta läser man om hur t.ex. förskola och skola ska servera lättmjölk och lättmargarin för att komma åt problemet med överviktiga barn. Då är det viktigt som förälder att uppmärksamma de extra smala barnen som kanske behöver lite extra fett i maten.

Hemma äter vi "som vanligt" men vi använder röd mjölk, rent smör (aldrig margarin) och aldrig lightprodukter.
    Så länge barnet följer sin egen kurva hade jag inte börjat införa bullar och glass. Jag tror att när de blir äldre/vuxna så kommer de ikapp med vikten. 

Svar på tråden SMALA barn