Anonym (Så orolig!) skrev 2014-01-09 15:17:10 följande:
Känner mig som världens sämsta mamma som inte slutar gråta. Jag letar efter alla fel jag kan ha gjort... Jag borde kanske gått på babysim...borde ha tagit bort gåstolen... Borde ha kunnat lära mitt barn mer. Tänk om det beror på mig att hon inte utvecklas som hon bör. Och hur fan kan jag gråta när jag har världens bästa underbaraste barn?! Hur ska jag göra?
Men du, du är ingen dålig mamma!! Nu är jag ju ingen läkare eller BVC-sköterska, så givetvis ska du ju lita på den info du får av de som kan det här... Men jag ville bara säga att om din dotter är sen pga något så 'simpelt' som avsaknad av babysim eller för mycket tid i en gåstol, så behöver du nog inte oroa dig! I så fall lär hon ju sig så småningom.
Man måste faktiskt inte träna sina spädbarn på 'perfekt sätt'. Vissa saker är bra att göra och kanske kan man påskynda utvecklingen av vissa färdigheter men det betyder ju inte att det är kört om man inte börjat träna tidigt. Jämför med att lära sig cykla. Om du inte köper någon cykel till ditt barn eller inte hjälper till att träna så lär sig barnet inte att cykla. Men det betyder ju inte att man inte kan lära sig cykla senare, även om alla andra barn kunnat cykla i flera år. Kanske en dålig jämförelse och kanske jag bara babblar för mycket... Men vad jag försöker säga är att du inte ska klandra dig själv! Om det finns något du kan göra för att påskynda utvecklingen så kommer du säkert att få bra hjälp av kompetent personal såsom läkare och sjukgymnaster. Man kan inte veta exakt vad som är bäst för varje barn. Det är därför det finns människor som har LÅNGA utbildningar för att hjälpa till med sånt här!