Katt attack
Min ena katt fick en liknande "knäpp" och anföll min andra katt i höstas. De har alltid varit bästisar men när ena katten blev tvungen att äta medicin i höstas hade jag en kväll en rejäl kamp för att få i pillret och kisse var arg och skrek i högan sky. Från ingenstans kommer då andra katten och ger sig på henne. På allvar, så pälstussarna ryker. Jag blev tvungen att separera dem ett tag och sedan återintroducera eftersom hon ville ge sig på kompisen hela tiden. Nu är de dock bästa vänner igen, som om ingenting hänt.
Om det går, försök dela av ett tag så att katten/katterna är i ett rum och barnet i ett annat. Ett tips är att sätta upp kompostgaller i en dörr så att de kan se varandra. (Jag satte en duschstång på tvären i dörrhålet och satte fast kompostgallren där så det blev som en gallerdörr). Mata katten i närheten av dörren och lek med barnet på andra sidan och ge gärna godis genom gallret så att katten blir lockad av att vara nära barnet utan att det blir "farligt" och istället förknippar barnet med något positivt. Tvinga inte fram något utan ge det lite tid. Det funkade på mina kattdamer i alla fall. Kanske värt ett försök innan ni funderar på avlivning? Lycka till!