Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mamma med barn o katter

Katt attack

Hej! Detta är första gången jag skriver, men har ett specifikt problem. Vi har två katter, hane o hona, Kastrerade syskon som vi haft sen dem va små. Vår son som nu är 20 månader är väldigt aktiv leker stort högljutt o tar mycket plats. Vi bor fortfarande kvar i vår tvåa i väntan på att hitta större. Gör två dagar sen körde min son över mina tår med sin lära gå vagn i full fart, Ont gjorde de o jag skrek Ajj, två sekunder senare stig bägge katterna med ragg över ryggen o stora pupiller. Hanen är alltid i bakgrunden, men honan hon såg väldigt aggressiv ut o gick på vår son, puffa o såg ut som hon skulle attackera med en gång. Min sambo föste bort henne eftersom vi reagera på att hon tycktes arg på vår son då bet hon honom. Men hon släppte inte vår son med blicken en enda sekund Idag satt jag med min son vid bordet i satte ner honom då va dem där igen o gick till attack men som tur va Så var min hand o under arm emellan så jag fick de som Var menat för min son. Till synes oprovocerat men känns som hon vill skydda mig. Men hon tycks vara på sin vakt hela tiden. Vill inte avliva men min son får inte bli skadat så klart. Är detta normalt beteende eller är de dags för veterinären för koll/avlivning? /väldigt orolig mamma o ledsen kattägare

• Svar på tråden Katt attack
  • Fetma
    Mamma med barn o katter skrev 2014-01-07 19:45:02 följande:
    Hej! Detta är första gången jag skriver, men har ett specifikt problem. Vi har två katter, hane o hona, Kastrerade syskon som vi haft sen dem va små. Vår son som nu är 20 månader är väldigt aktiv leker stort högljutt o tar mycket plats. Vi bor fortfarande kvar i vår tvåa i väntan på att hitta större. Gör två dagar sen körde min son över mina tår med sin lära gå vagn i full fart, Ont gjorde de o jag skrek Ajj, två sekunder senare stig bägge katterna med ragg över ryggen o stora pupiller. Hanen är alltid i bakgrunden, men honan hon såg väldigt aggressiv ut o gick på vår son, puffa o såg ut som hon skulle attackera med en gång. Min sambo föste bort henne eftersom vi reagera på att hon tycktes arg på vår son då bet hon honom. Men hon släppte inte vår son med blicken en enda sekund Idag satt jag med min son vid bordet i satte ner honom då va dem där igen o gick till attack men som tur va Så var min hand o under arm emellan så jag fick de som Var menat för min son. Till synes oprovocerat men känns som hon vill skydda mig. Men hon tycks vara på sin vakt hela tiden. Vill inte avliva men min son får inte bli skadat så klart. Är detta normalt beteende eller är de dags för veterinären för koll/avlivning? /väldigt orolig mamma o ledsen kattägare

Eh, varför talar du direkt om att avliva katten?! Om det blir så att den inte fungerar med barnet till slut, så försök sälja den istället! Jag vet att det oftast är riktigt svårt att sälja redan vuxna katter, så se till att annonsera överallt. Kanske finns det något katthem i din närhet som kan ta sig an katten, eller åtminstone hjälpa dig att finna ett nytt hem till den?

För ditt problem så har jag ingen lösning, mer än att du borde sätta dig ned med både son och katt och försöka visa katten att det inte är något farligt. Det är ju garanterat därför den attackerar, för att den är nervös och rädd.

Nej, jag skriver inte att jag vill avliva min katt men detta är en gammal katt nu o hon är inte rädd för min son. Det har inte varit problem innan nu men som sagt så går hon till full attack, tycker du de är lämpligt med ett litet barn i hemmet? O avliva är min sista utväg men detta är en gammal katt och inte bara de högt älskad men katt hemmen här tar inte emot o jag Har kollat över vilka alternativ vi har. Men läste du verkligen vad jag skrev?jag undrar om ngn har varit med Om liknande o om de finns ngt o göra. Men hitta nytt hem till en katt som attackerar barn kanske inte är så lätt men mitt första alternativ är att gå in hit o se om ngn varit med om liknande och vad dem rekommenderar. Alla jag pratat med hittills inklusive vår Veterinär sa att en sån katt skall tas bort. Så snälla läs mitt i inlägg o försök förstå rädslan om att min son blir skadad samt att jag vill ha kvar katten om de går!!

• Excentriskan

Det kan nog mycket väl vara för att ni bor så pass trångt. Katterna kan inte komma undan ljud och stoj. Höga skrik som små barn kan ge ifrån sig skär i öronen och gör ont för katten. Det var nog bara droppen att de då dessutom såg lillen göra illa deras älskade matte.

Har ni någon balkong som går att näta in (kanske sätta in kattlucka dit) Göra ett varmbonat krypin där ute. Så katterna kan komma ifrån när de behöver.

(har själv sågat hål i hyresrättsbalkongdörr) Tyckte det var värt det.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Mia1978

Min ena katt fick en liknande "knäpp" och anföll min andra katt i höstas. De har alltid varit bästisar men när ena katten blev tvungen att äta medicin i höstas hade jag en kväll en rejäl kamp för att få i pillret och kisse var arg och skrek i högan sky. Från ingenstans kommer då andra katten och ger sig på henne. På allvar, så pälstussarna ryker. Jag blev tvungen att separera dem ett tag och sedan återintroducera eftersom hon ville ge sig på kompisen hela tiden. Nu är de dock bästa vänner igen, som om ingenting hänt.

Om det går, försök dela av ett tag så att katten/katterna är i ett rum och barnet i ett annat. Ett tips är att sätta upp kompostgaller i en dörr så att de kan se varandra. (Jag satte en duschstång på tvären i dörrhålet och satte fast kompostgallren där så det blev som en gallerdörr). Mata katten i närheten av dörren och lek med barnet på andra sidan och ge gärna godis genom gallret så att katten blir lockad av att vara nära barnet utan att det blir "farligt" och istället förknippar barnet med något positivt. Tvinga inte fram något utan ge det lite tid. Det funkade på mina kattdamer i alla fall. Kanske värt ett försök innan ni funderar på avlivning? Lycka till!

Hej tack för svaren. Ja jag tror också vi bor för trångt:(men bara så rädd att hon gör illa barnet. Det med balkongen kan ju faktiskt vara ett bra tips. Vi sa de att vi ska försöka köpa lite leksaker dem kan leka mer o göra ett kryp in i klädkammaren så dem kan gå undan. Hon går ofta undan men den senast veckan tycks de ändrats. Men för försöka ge dem mer utrymme o definitivt kolla de mer balkongen. Kanske skulle köpt en barn grind o gett dem köket, hallen o badrummet så kan sonen husera i vardagsrummet. Ville mest höra om ngn varit med om liknande o kanske kunde ge hopp om att de löst sig. Vill inte va utan vår katt o tror definitivt inte vår hane vill va utan syster! Håll tummarna!:)

• Fetma
    Mamma med barn o katter skrev 2014-01-07 19:58:06 följande:
    Nej, jag skriver inte att jag vill avliva min katt men detta är en gammal katt nu o hon är inte rädd för min son. Det har inte varit problem innan nu men som sagt så går hon till full attack, tycker du de är lämpligt med ett litet barn i hemmet? O avliva är min sista utväg men detta är en gammal katt och inte bara de högt älskad men katt hemmen här tar inte emot o jag Har kollat över vilka alternativ vi har. Men läste du verkligen vad jag skrev?jag undrar om ngn har varit med Om liknande o om de finns ngt o göra. Men hitta nytt hem till en katt som attackerar barn kanske inte är så lätt men mitt första alternativ är att gå in hit o se om ngn varit med om liknande och vad dem rekommenderar. Alla jag pratat med hittills inklusive vår Veterinär sa att en sån katt skall tas bort. Så snälla läs mitt i inlägg o försök förstå rädslan om att min son blir skadad samt att jag vill ha kvar katten om de går!!

Men snälla någon, jag kan inte veta att du kollat upp andra alternativ än avlivning eftersom att du inte skriver det i trådstarten! Det var därför jag reagerade, för att avlivning var det enda som nämndes. Och nej, jag tycker verkligen inte att det är lämpligt med en katt som är aggressiv mot ditt barn, fattar inte ens varför du frågar det..? Nåja. Du uppfattade mig uppenbarligen som otrevlig i förra inlägget men det var inte min mening. Här kommer lite tankar och funderingar från min sida:

Har din katt ställen där den kan vara ifred från din son? Katter ogillar ju höga ljud och hastiga rörelser, så det är mycket möjligt att din son gör henne stressad. Kan hon då inte komma undan honom så blir ju resultatet en attack. OM du inte har platser där katten är ifred, skaffa det! Gärna högt upp så hon kan "övervaka" rummet, då känner hon sig trygg. Du borde även försöka se till att hennes matskålar och kattlåda står lite avskilt så hon får vara ifred även då. 

Andra tankar jag får på kattens plötsliga aggressivitet är att hon kanske har ont någonstans? Då blir de lätt aggressiva. Det låter konstigt att hon endast skulle attackera din son då, men man vet ju aldrig.. Värt att kolla upp iallafall. Och sist men inte minst, du borde prova Feliway om du inte redan gjort det. Det är ett medel som verkar lugnande på katter, bara att du googlar på det och läser mer. Hoppas iallafall att det löser sig för er!

Ja läste om de, men tänkte kanske som sista utväg ge henne lugnande. Ja hon har massa ställen att gå undan o de gör hon. Men ibland som nu är de precis som hon ska skydda mig o då gå hon till attack eller nästan som om hon är svartsjuk, i brist på bättre ord. Jag ska göra lite mer ställen i lite aktiviteter för dem i för dem gemensamt med min son för annars har de inte varit några problem. Vill kanske göra en koll också, hon är ngt överviktig o börjar bli till åren så kanske dags igen. Tack!

• nemo1

Självklart avlivar man inte en frisk katt, det går att omplacera en äldre katt bara man ligger i. Aktiverar ni katterna? Har ni ett golv till takklösmöbel så att de kan komma undan ert barn. Ställ klösmöbeln vid ett fönster. Näta in balkongen så att de kan vara där när det blir varmare. 

Svar på tråden Katt attack