Mamma med barn o katter skrev 2014-01-07 19:58:06 följande:
Nej, jag skriver inte att jag vill avliva min katt men detta är en gammal katt nu o hon är inte rädd för min son. Det har inte varit problem innan nu men som sagt så går hon till full attack, tycker du de är lämpligt med ett litet barn i hemmet? O avliva är min sista utväg men detta är en gammal katt och inte bara de högt älskad men katt hemmen här tar inte emot o jag Har kollat över vilka alternativ vi har. Men läste du verkligen vad jag skrev?jag undrar om ngn har varit med Om liknande o om de finns ngt o göra. Men hitta nytt hem till en katt som attackerar barn kanske inte är så lätt men mitt första alternativ är att gå in hit o se om ngn varit med om liknande och vad dem rekommenderar. Alla jag pratat med hittills inklusive vår Veterinär sa att en sån katt skall tas bort. Så snälla läs mitt i inlägg o försök förstå rädslan om att min son blir skadad samt att jag vill ha kvar katten om de går!!
Men snälla någon, jag kan inte veta att du kollat upp andra alternativ än avlivning eftersom att du inte skriver det i trådstarten! Det var därför jag reagerade, för att avlivning var det enda som nämndes. Och nej, jag tycker verkligen inte att det är lämpligt med en katt som är aggressiv mot ditt barn, fattar inte ens varför du frågar det..? Nåja. Du uppfattade mig uppenbarligen som otrevlig i förra inlägget men det var inte min mening. Här kommer lite tankar och funderingar från min sida:
Har din katt ställen där den kan vara ifred från din son? Katter ogillar ju höga ljud och hastiga rörelser, så det är mycket möjligt att din son gör henne stressad. Kan hon då inte komma undan honom så blir ju resultatet en attack. OM du inte har platser där katten är ifred, skaffa det! Gärna högt upp så hon kan "övervaka" rummet, då känner hon sig trygg. Du borde även försöka se till att hennes matskålar och kattlåda står lite avskilt så hon får vara ifred även då.
Andra tankar jag får på kattens plötsliga aggressivitet är att hon kanske har ont någonstans? Då blir de lätt aggressiva. Det låter konstigt att hon endast skulle attackera din son då, men man vet ju aldrig.. Värt att kolla upp iallafall. Och sist men inte minst, du borde prova Feliway om du inte redan gjort det. Det är ett medel som verkar lugnande på katter, bara att du googlar på det och läser mer. Hoppas iallafall att det löser sig för er!