• Anonym (vilka?)

Örgryte

Vad är Örgryte för område? 

Är det något överklass område eller vanligt standard?
    Vad kostar en lägenhet att hyra/köpa? 1-2a typ.

• Svar på tråden Örgryte
  • Anonym (----)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-08 20:23:12 följande:
    tja.. vi betalade 6000 i månaden för en trea på 75 kvm i BRUNNSBO för 3 år sedan.. så det är inte så himla billigt.

Brunnsbo är ju inte direkt något "fint" område.

Brunnsbo? Proletariatet. Trodde du  var chef?
  • Anonym (----)

Jag betalar just nu 4364 kr /månad för en sunkig tvåa för att bo i Örgrytes ytterkant.

Därför att: här är inga husfasader nerklottrade. Här skjuts inte. Här misshandlas inte. Jag kan gå tryggt mitt i natten från spårvagnen hem, fastän jag är kvinna. Grannarna känner varandra. Alla känner alla. Folk har fester på gården om sommaren. Det är en solid känsla av  "att här bor vi och vi vill inte ha våld, inbrott och främlingskap".

Alltså: så här och billigt kan man bo i utkanten av Örgryte  om man accepterar att bo i gammal fastighet, med lite lägre standard, men 
    med allt det andra på köpet. Jag bytte mig hit från en  toppenlägenhet  där jag inte trivdes med omgivningen..

På gott och ont: här bor inga invandrare.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym (----) skrev 2014-01-08 22:58:40 följande:

Brunnsbo? Proletariatet. Trodde du  var chef?
    jag bodde i Brunnsbo i några år för det var enda stället vi fick en anpassad lägenhet då min make är rörelsehindrad och behövde en bostad som var anpassad, nej jag är inte chef och har inte varit på många år. Vem har påstått det? Jag jobbar med människor och har inget intresse av att vara chef- provade på det och gillade det inte och klev ner ett snäpp och trivs betydligt bättre- vad nu det har med saken att göra
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (----) skrev 2014-01-08 23:14:58 följande:
    Jag betalar just nu 4364 kr /månad för en sunkig tvåa för att bo i Örgrytes ytterkant.

Därför att: här är inga husfasader nerklottrade. Här skjuts inte. Här misshandlas inte. Jag kan gå tryggt mitt i natten från spårvagnen hem, fastän jag är kvinna. Grannarna känner varandra. Alla känner alla. Folk har fester på gården om sommaren. Det är en solid känsla av  "att här bor vi och vi vill inte ha våld, inbrott och främlingskap".

Alltså: så här och billigt kan man bo i utkanten av Örgryte  om man accepterar att bo i gammal fastighet, med lite lägre standard, men  .
    med allt det andra på köpet. Jag bytte mig hit från en  toppenlägenhet  där jag inte trivdes med omgivningen..

På gott och ont: här bor inga invandrare.
    DET är billigt även för utkanten av Örgryte..och jag förstår varför du vill bo där, jag hade valt det över Brunnsbo om det funnits den typ av bostad där som vi behövde. Som jag skrev ovan... så var det ändå rätt okej i den del av Brunnsbo vi bodde (högst upp sista husen om man räknar från torget sett upp mot villaområdet) men jag gick inte gärna ut efter det blivit mörkt, skaffade hund sista tiden vi bodde där och det var faktiskt inte roligt att behöva gå ut mitt i natten o kissa valpen så det var skönt när vi flyttade och då räknar jag mig ändå inte till den "rädda typen".

Jag förstår absolut att man väljer Örgryte över ..tex Brunnsbo.
  • Blancheflour
    Anonym (----) skrev 2014-01-08 23:14:58 följande:
    Jag betalar just nu 4364 kr /månad för en sunkig tvåa för att bo i Örgrytes ytterkant. Därför att: här är inga husfasader nerklottrade. Här skjuts inte. Här misshandlas inte. Jag kan gå tryggt mitt i natten från spårvagnen hem, fastän jag är kvinna. Grannarna känner varandra. Alla känner alla. Folk har fester på gården om sommaren. Det är en solid känsla av  "att här bor vi och vi vill inte ha våld, inbrott och främlingskap". Alltså: så här och billigt kan man bo i utkanten av Örgryte  om man accepterar att bo i gammal fastighet, med lite lägre standard, men  med allt det andra på köpet. Jag bytte mig hit från en  toppenlägenhet  där jag inte trivdes med omgivningen.. På gott och ont: här bor inga invandrare.

Inte ens andra skandinaver?
  • Anonym (----)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-09 00:00:13 följande:
    jag bodde i Brunnsbo i några år för det var enda stället vi fick en anpassad lägenhet då min make är rörelsehindrad och behövde en bostad som var anpassad, nej jag är inte chef och har inte varit på många år. Vem har påstått det? Jag jobbar med människor och har inget intresse av att vara chef- provade på det och gillade det inte och klev ner ett snäpp och trivs betydligt bättre- vad nu det har med saken att göra
    Förlåt. Jag tog miste.Rynkar på näsan
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (----) skrev 2014-01-09 00:09:38 följande:
    Förlåt. Jag tog miste.Rynkar på näsan
    ingen fara...jag har nog nämnt i någon annan tråd någon gång att jag varit chef så det kunde ju varit att du blandade ihop det..heeeelt okej Jag kanske blir chef någon dag framöver igen men kommer inte flytta in till stan igen någonsin. Vill inte betala dyra pengar för att se rakt in till grannen. Avskyr tanken på att bo i villaområde där man ser precis allt grannen gör eller i hyreshus där man HÖR grannarna *ryser*

Men SKULLE jag flytta in mot staden igen så lär det INTE bli Brunnsbo iaf
  • Anonym (----)
    söderomizabella skrev 2014-01-09 00:06:22 följande:

Inte ens andra skandinaver?
    Jag, den enda skandinaven är jag - men jag är absolut rumsren. Akademiker, hög lön. Så jag bor här - för att jag vill bo här.
    Sociala fördelar - även om lägenheten är avskavd och absolut inte  modern.
  • Blancheflour
    Anonym (----) skrev 2014-01-09 00:13:26 följande:
    Jag, den enda skandinaven är jag - men jag är absolut rumsren. Akademiker, hög lön. Så jag bor här - för att jag vill bo här.Sociala fördelar - även om lägenheten är avskavd och absolut inte  modern.

Du skrev att det inte bor några invandrare i området! Jag frågar då ifall det inte ens bor andra skandinaver i området, alltså danskar, norrmän, finländare eller islänningar. Du skriver att du är den enda skandinaven i området. Hur tänker du då? Svenskar är också skandinaver så det bor alltså varken fler svenskar eller några invandrare i området?
  • Deborah
    söderomizabella skrev 2014-01-11 10:37:37 följande:

Du skrev att det inte bor några invandrare i området! Jag frågar då ifall det inte ens bor andra skandinaver i området, alltså danskar, norrmän, finländare eller islänningar. Du skriver att du är den enda skandinaven i området. Hur tänker du då? Svenskar är också skandinaver så det bor alltså varken fler svenskar eller några invandrare i området?
    Jag tänkte fel; eller avkortat: utöver svenskar bor jag som inte är svensk.
  • Blancheflour
    Deborah skrev 2014-01-11 10:47:58 följande:
    Jag tänkte fel; eller avkortat: utöver svenskar bor jag som inte är svensk.

Ok.
Svar på tråden Örgryte