• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Halal

Ingen som vill hjälpa?

Har skrivit tidigare men inte fått något svar där heller...?

• Elinmarie

Om ni ej har varit på intervju ännu så tar ni med dessa flygbiljetter och bevis till intervjun :)

• Annthebro
    Halal skrev 2015-10-06 22:53:30 följande:

Ingen som vill hjälpa?

Har skrivit tidigare men inte fått något svar där heller...?

Hej

Några härinne har ringt och fått länk. Andra har mailat migrationsverket@migrationsverket.se och skrivit med ärendenummer och att man vill komplettera sin ansökan.

Min fästman hade med sig hur mkt bilder som helst till intervjun plus en massa annat men dom sa att dom inte behövde se detta.

Jag tror du får ett mail om komplettering om dom vill se. Men det är bara vad jag har uppfattat. Det bästa är nog om du mailar/ringer och frågar själv. Alla ärenden är ju så olika.

Vi gjorde en webansökan om det har någon betydelse vet jag ej / A
  • Halal

Tack för svar!!

Jag kanske testar och mailar dom på den mailadressen.

• sjömannen
    Smilla75 skrev 2015-10-06 13:53:41 följande:
    Ett nyetablerat förhållande är ett där paret sammanbott utanför Sveriges gränser i minst 2 år. Din pojkvän får söka inifrån Sverige eftersom han redan hade tillstånd att vistas här. Däremot kommer han fortfarande att få ett tidsbegränsat tillstånd när nu grunden ändras så att han ansöker om tillstånd till dig.
    Menar du inte att nyetablerat förhållande är ett sammanboende utanför Sveriges gränser MINDRE än 2 år???

Hänvisar till: http://www.migrationsverket.se/info/60.html

Etablerat förhållande
    Ett förhållande räknas som etablerat om paret (äkta makar, registrerade partner eller sambor) stadigvarande levt tillsammans i hemlandet , det vill säga i regel i mer än två år.
  • Smilla75
    sjömannen skrev 2015-10-08 08:16:43 följande:
    Menar du inte att nyetablerat förhållande är ett sammanboende utanför Sveriges gränser MINDRE än 2 år???

Hänvisar till: http://www.migrationsverket.se/info/60.html

Etablerat förhållande
    Ett förhållande räknas som etablerat om paret (äkta makar, registrerade partner eller sambor) stadigvarande levt tillsammans i hemlandet , det vill säga i regel i mer än två år.
    Jo, visst menar jag precis som du skriver. Blev ett (ny) för mycket där. Tack för att du rättade mig!
  • Lambie
    Smilla75 skrev 2015-10-08 14:34:21 följande:
    Jo, visst menar jag precis som du skriver. Blev ett (ny) för mycket där. Tack för att du rättade mig!
    Smilla, eller någon annan som har erfarenhet av detta; jag kommer att kallas på muntlig utredning snart. Min pojkvän hade sin intervju för ett år sedan, så nu börjar det väl förhoppningsvis närma sig beslut. Hursomhelst, skulle någon kunna berätta för mig hur en sådan muntlig utredning kan se ut? Känner mig lite nervös såklart. Är det vanligt med muntlig utredning?
  • Smilla75
    Lambie skrev 2015-10-08 16:02:18 följande:
    Smilla, eller någon annan som har erfarenhet av detta; jag kommer att kallas på muntlig utredning snart. Min pojkvän hade sin intervju för ett år sedan, så nu börjar det väl förhoppningsvis närma sig beslut. Hursomhelst, skulle någon kunna berätta för mig hur en sådan muntlig utredning kan se ut? Känner mig lite nervös såklart. Är det vanligt med muntlig utredning?
    Har en handläggare eller teamledare sagt till dig att du ska kallas på intervju? Att enhetschefen sagt att det skulle kunna bli så hade inte jag fäst så stor vikt vid. Han går ju inte in i ärendet och gör en bedömning. Du har skrivit att din pojkvän inte har någon asylansökan bakom sig, ni har träffats en hel del under väntetiden osv. Jag ser inget som skulle tala för att du ska intervjuas mer än att han kommer från ett land varifrån många söker asyl. Det kan möjligen medföra att man tas ut från E3 för närmare kontroll men jag skulle inte tro att man kallar till intervju för det faktiskt. Intervju med referent sker i ett par procent av ärendena. Oftast är det ungefär samma frågor som sökanden fick. Känner man varandra någorlunda är det inte svårt att besvara dem. Lycka till!
  • Lambie
    Smilla75 skrev 2015-10-08 22:03:24 följande:
    Har en handläggare eller teamledare sagt till dig att du ska kallas på intervju? Att enhetschefen sagt att det skulle kunna bli så hade inte jag fäst så stor vikt vid. Han går ju inte in i ärendet och gör en bedömning. Du har skrivit att din pojkvän inte har någon asylansökan bakom sig, ni har träffats en hel del under väntetiden osv. Jag ser inget som skulle tala för att du ska intervjuas mer än att han kommer från ett land varifrån många söker asyl. Det kan möjligen medföra att man tas ut från E3 för närmare kontroll men jag skulle inte tro att man kallar till intervju för det faktiskt. Intervju med referent sker i ett par procent av ärendena. Oftast är det ungefär samma frågor som sökanden fick. Känner man varandra någorlunda är det inte svårt att besvara dem. Lycka till!

Tack för ditt svar! :)

Enhetschefen sa det, och därför gick han med på att skicka ärendet från Västerås till Solna, så som jag uppfattade det, eftersom jag ska bli kallad på intervju. Nu i veckan när jag pratade med Solna sa de "du kommer att få en handläggare inom en vecka" och även då nämndes en intervju, men jag har ju inte fått nån kallelse än så det återstår väl att se. Tänkte att det kanske blir muntlig utredning för oss p.g.a. att vi inte har bott tillsammans eller så, men då ska det väl iallafall inte vara något att bekymra sig över.

• Smilla75
    Lambie skrev 2015-10-08 22:34:20 följande:

Tack för ditt svar! :)

Enhetschefen sa det, och därför gick han med på att skicka ärendet från Västerås till Solna, så som jag uppfattade det, eftersom jag ska bli kallad på intervju. Nu i veckan när jag pratade med Solna sa de "du kommer att få en handläggare inom en vecka" och även då nämndes en intervju, men jag har ju inte fått nån kallelse än så det återstår väl att se. Tänkte att det kanske blir muntlig utredning för oss p.g.a. att vi inte har bott tillsammans eller så, men då ska det väl iallafall inte vara något att bekymra sig över.

Nej, oroa dig inte. Jag förstår inte anledningen till intervju men det verkar ju inte försena ert ärende. Intervjun är verkligen inte något att oroa sig för. Visa gärna på dina besök i Iran vilket så tydligt visar på seriositet i förhållandet.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid