• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • asyl förut

Hej!

Är det svårare att få UT med anknytning om min kille har varit asylsökande tidigare? Vi har under den perioden bott tillsammans i sverige i ett år och nu är han i sitt hemland Irak. Tror du att det påverkar oss negativt, Smilla? Och finns det något vi kan göra för att förbättra situationen?

Tacksam för svar!

• Baban
    asyl förut skrev 2015-10-09 22:44:09 följande:

Hej!

Är det svårare att få UT med anknytning om min kille har varit asylsökande tidigare? Vi har under den perioden bott tillsammans i sverige i ett år och nu är han i sitt hemland Irak. Tror du att det påverkar oss negativt, Smilla? Och finns det något vi kan göra för att förbättra situationen?

Tacksam för svar!

Nej det är inte svårare men det tar längre tid att besked, om du vill att det blir bättre för ni, åka till honom och besöka honom och spara biljetter och kopiera ditt pass med stämplar och ta några kortet då ni kan ha flera bevis om sin kärlek.
  • Smilla75
    asyl förut skrev 2015-10-09 22:44:09 följande:

Hej!

Tacksam för svar!

Förmodligen blir du kallad till intervju, vilket gör att det tar längre tid att få beslut. I sig är det inte något som hålls emot någon, att man gett uttryck för en vilja tidigare att bosätta sig i Sverige. Men det görs en djupare seriositetsbedömning. Det man kan göra är att visa på en tät kontakt och seriöst förhållande. Man bör också besöka sin partner under väntetiden. Just Irak är ett så oroligt land att det inte krävs att du reser dit under väntetiden. Finns möjlighet att träffas i Turkiet t.ex är det förstås positivt men jag vet inte om din pojkvän får resa dit.  
  • Halal

Hej allihopa!

Jag börjar fundera och bli lite nervös ang intervju och om jag skulle få ett komplettering samtal!? För jag minns inte allt i detalj vad vi skrivit i ansökan. Vi har varit 100% ärliga i vår ansökan men tänk om jag te.x inte minns eller minns exakta detaljer om dom skulle vilja höra det? Mannen minns lite men tänk om han eller jag eller båda svarar fel och så? Vad händer då? Vad ska vi göra?

Har sett att man kan beställa hem vissa papper? Men saken är den att vi båda är i hans hemland under hela väntetiden, kan man ge adressen hit och dom skickar hit papprena??

/ sjukt nervös

• fsecure22
    Halal skrev 2015-10-11 15:02:01 följande:

Hej allihopa!

Jag börjar fundera och bli lite nervös ang intervju och om jag skulle få ett komplettering samtal!? För jag minns inte allt i detalj vad vi skrivit i ansökan. Vi har varit 100% ärliga i vår ansökan men tänk om jag te.x inte minns eller minns exakta detaljer om dom skulle vilja höra det? Mannen minns lite men tänk om han eller jag eller båda svarar fel och så? Vad händer då? Vad ska vi göra?

Har sett att man kan beställa hem vissa papper? Men saken är den att vi båda är i hans hemland under hela väntetiden, kan man ge adressen hit och dom skickar hit papprena??

/ sjukt nervös

Skrev ni inte ut er ansökan när ni gjorde den? Visst måste ni kunna få den från Migrationsverket? Eller gjorde ni inte webansökan???
  • Halal

Vi gjorde webbansökan men vi skrev aldrig ut det........

Ja visst får man den från Migrationsverket 9 sidor gratis sedan får man betala tror jag det var. Men min fråga var om jag kan skriva en adress som jag inte är folkbokförd på, alltså hit till min mans hemland..

• skantz81

Hej

Ser att det kommit lite frågor ang interjuv för den som bor i sverige, jag var på interjuv här den tog ca 2 timmar och jag blev utfrågad om allt möjligt .

Men det är absolut inget att vara orolig för om man bara har svarat sanning i ansökan .

Lycka till alla

• Anonym (beso)

Hej Alla! Jag undrar om ni vet hur lång tid efter att man fått handläggare som man brukar få beslut? All information av intresse!

Dom säger i växeln att beslut borde komma efter en vecka till 2 månader då det brukar betyda att man är i slutskedet. Snart har vi haft handläggare I 2 månader och fortfarande har inget hänt.

Dom säger att en av de 3 befintliga beslutsfattarna i Umeå ska få överta ärendet efter att handläggaren sagt sitt. Men vi har ingen aning om var vi befinner oss i kön och jag lyckas inte få nåt annat än diffusa svar av handläggare o teamleader.

Jag vet att ni vet precis som vi hur hemskt d e att inte veta var man befinner sig i kön o vad som händer med ärendet i huvudtaget. Jag beklagar allas vår situation o önskar er lycka till! Tacksam för svar!

• Tuana väntertid

Hej på er! Jag mail till Migrationsverket idag och jag undrade att vi har handlägger eller inte om vi har handlägger kan jag få hennes nam och henns telefon nr och dom svarat min mail och att jag har handlägger och jag fick hennes nam och talafon nr men jag lite inte på dom ,,vad säger ni ,,jag väntar 10måndar och Göteborg

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid