• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Halal

Jag har gått med i den nu men jag undrar, om jag gör ett inlägg i gruppen kommer mina fb vänner se det då?

• Annthebro

Vad kul

Det är en stängd grupp bara för oss som är med. Skönt att bara personer som har liknande problem kan prata med varandra.

Skriv ett inlägg så hittar jag dig

/ Anna

Halal skrev 2015-11-23 16:49:07 följande:

Jag har gått med i den nu men jag undrar, om jag gör ett inlägg i gruppen kommer mina fb vänner se det då?

• Kaffekopp

Sömnlös efter avslag

Ambassaden vägrade envist att boka in hen på en intervju. Efter kontakt med utrikesdepartementet ändrade de sig. När det kom till kritan var hen inte välkommen ändå - "Hen måste visa upp ett giltigt uppehållstillstånd för att få genomföra intervjun". Migrationsverket gav avslag pga att vi inte genomfört intervjun. i alla fall som jag har uppfattat det. Vi kan nämligen inte ta del av beslutet då det skickats till ambassaden dit hen inte är välkommen.

Så kan det gå. Lite mer än 13 månader tog det. Väntetiden var väntad, det var därför vi uppehöll oss inom schengen, tillsammans, som gifta par bör.

• Annthebro
    Fy fasen vad tråkigt!!

Förstår inte hur detta kunde hända. Har ni haft regelbunden kontakt med Migrationsverket om att ni inte fått intervju?Hoppas ni kommer överklaga detta så allt rättas till! Jag ber att ni får positiva beslut till slut!

/ Anna
    Kaffekopp skrev 2015-11-24 02:37:33 följande:

Sömnlös efter avslag

Ambassaden vägrade envist att boka in hen på en intervju. Efter kontakt med utrikesdepartementet ändrade de sig. När det kom till kritan var hen inte välkommen ändå - "Hen måste visa upp ett giltigt uppehållstillstånd för att få genomföra intervjun". Migrationsverket gav avslag pga att vi inte genomfört intervjun. i alla fall som jag har uppfattat det. Vi kan nämligen inte ta del av beslutet då det skickats till ambassaden dit hen inte är välkommen.

Så kan det gå. Lite mer än 13 månader tog det. Väntetiden var väntad, det var därför vi uppehöll oss inom schengen, tillsammans, som gifta par bör.

• fsecure22

Kan du förklara mer om vad som hänt? Det är väl migrationsverket som skickar e-post till hen när det är dags att boka intervju? Och vilket uppehållstillstånd talar du om  är det ditt eller hen uppehållstillstånd? Eller sökte ni förlängning av tidsbegränsat uppehållstillstånd?

• AndersOchAngelica

Hej Alla,

Det var en intressant tråd. Jag skulle verkligen vilja få kontakt med er som skrivit på denna tråd och som har sökt uppehållstillstånd och fått besked.

Skriv gärna direkt till mig på min epost adress hansson.anders@gmail.com

Min fru som är från Brasilien och har sökt permenanta uppehållstillstånd i kategorin "Flytta till någon i Sverige". Vi har fått det bekräftat att hennes ansökan är komplett och att den nu endast står i kö för att tas upp till handläggning och beslut.

2014-12-02: Ansökan inskickad via websiten
    2015-05-12: Intervju på svenska konsulatet
    2015-11-05: Får informationen under en telefonkontakt med Migrationsverket att de för närvarnade tar beslut om ansökningar inkomna i september 2014.

Eftersom Migrationsverket säger sig följa strikt turordning (inom varje kategori) vore det väldigt intressant att höra från er som sökt ungefär samtidigt eller t.o.m. efter min fru och redan fått besked.

Vänligen,

Anders

• Smilla75
    Kaffekopp skrev 2015-11-24 02:37:33 följande:

Sömnlös efter avslag

Ansökan ska ske från hemlandet eller ett land där sökanden lagligen vistas. Ett fåtal EU-ambassader genomför anknytningsutredningar. Om din fru inte vistades lagligt i ett sådant land så ska intervjun inte genomföras och då blir det avslag på formell grund. Beslutet skickas till sökanden och ambassaden. Ni kan ta del av det på ambassaden.
  • Annthebro

Hej Anders

Välkommen till Facebook istället. Sök upp gruppen "I väntan på familjen "

Snart 500 medlemmar som alla väntar på någon, tänker söka, har sökt och både fått bifall/avslag.

Helt fantastiskt grupp där du garanterat har en massa folk att bolla idéer med

Välkommen / Anna

AndersOchAngelica skrev 2015-11-25 12:58:23 följande:

Hej Alla,

Det var en intressant tråd. Jag skulle verkligen vilja få kontakt med er som skrivit på denna tråd och som har sökt uppehållstillstånd och fått besked.

Skriv gärna direkt till mig på min epost adress hansson.anders@gmail.com

Min fru som är från Brasilien och har sökt permenanta uppehållstillstånd i kategorin "Flytta till någon i Sverige". Vi har fått det bekräftat att hennes ansökan är komplett och att den nu endast står i kö för att tas upp till handläggning och beslut.

2015-11-05: Får informationen under en telefonkontakt med Migrationsverket att de för närvarnade tar beslut om ansökningar inkomna i september 2014.

Eftersom Migrationsverket säger sig följa strikt turordning (inom varje kategori) vore det väldigt intressant att höra från er som sökt ungefär samtidigt eller t.o.m. efter min fru och redan fått besked.

Vänligen,

Anders

• eline08
    AndersOchAngelica skrev 2015-11-25 12:58:23 följande:

Hej Alla,

Skriv gärna direkt till mig på min epost adress [email protected]

Vänligen,

Anders

Migrationsverket följer ingen strikt turordning.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid