• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (patricia)
    eline08 skrev 2015-12-03 08:04:12 följande:
    Hej,

Migrationsverkets hemsida talar inte sanning nej.

Det är möjligt att det kommer ta 2 år, men ingen kan säga det säkert eftersom det kan hända saker med administrationsprocessen och lagar, i dagsläget om det fortsätter utan förändring säger handläggarna i denna tråd att det kan komma att ta 2 år ja. 

Det s.k kösystemet är inte rättvist, det kan bli till er fördel eller nackdel. 
    Snabbast ska det visst gå om man söker från svensk ambassad. I dagsläget, men det kan ju också ändras. 

En del på MIG säger att det är förbjudet att vistas i Sverige under handläggningstiden, men det är det inte alls.

Förutsatt han man får visum, om man nu behöver ett. Och det kan vara svårt. Däremot bör man inte vara här när ett beslut ska tas. Men det är ju en ganska sällsynt händelse ;) 

Men gör det- sök turistvisum.

Om jag vore dig skulle jag även försöka få en tid för intervju på en ambassad omedelbart, med hänvisning åter igen, till den absurda kötiden. 

Jag lyckades få en tid, utan att MIG var inblandande. Det var bara att informera MIG om vilken ambassad som gällde sedan. 
    Hej Eline, 

Tack snälla för ditt svar :)

Så man kan alltså boka en intervju själv? Typ nått man helt enkelt får prata sig till? 

Vill du berätta om din historia? Från vilket land kommer din man? Är han här nu? Hur lång tid tog det för er? 

Min pojkvän är från Turkiet och har varit här på turistvisum nu i oktober. Borde förhoppningsvis inte vara några problem att få turistvisum igen då :)
  • fsecure22

Du behöver inte söka turistvisum till Sverige, det räcker till ett Schengenland så länge som Schengensamarbetet håller ihop.

• anonKina

Fick igår mail från migrationsverket att komplettera ansökan. Dom vill att jag bifogar "Bevis på att du har konkreta och nära förestående planer på att återvända till Sverige.".

Jag bor för närvarande i Kina tillsammans med min kinesiska fru, och har jobb på ett kinesiskt företag. Min lägenhet i Sverige hyr jag ut i andra hand. Mitt jobb i Kina är av vanlig tillsvidare-typ, så har inget fast slutdatum jag kan visa upp.

Eftersom det är så lång och totalt osäker väntetid vill jag inte flytta från Kina innan vi har fått beslut, det kan ju ta 1 eller kanske tom 2 år till!
    (Ännu så länge har vi köat ett par månader bara)

Hur ska jag då bevisa att jag har nära och konkreta planer på att flytta tillbaka till Sverige? Det mest konkreta är ju att vi ansökt om uppehållstillstånd? Någon som har förslag?

• Smilla75
    anonKina skrev 2015-12-03 17:15:58 följande:

Fick igår mail från migrationsverket att komplettera ansökan. Dom vill att jag bifogar "Bevis på att du har konkreta och nära förestående planer på att återvända till Sverige.".

Jag bor för närvarande i Kina tillsammans med min kinesiska fru, och har jobb på ett kinesiskt företag. Min lägenhet i Sverige hyr jag ut i andra hand. Mitt jobb i Kina är av vanlig tillsvidare-typ, så har inget fast slutdatum jag kan visa upp.

Eftersom det är så lång och totalt osäker väntetid vill jag inte flytta från Kina innan vi har fått beslut, det kan ju ta 1 eller kanske tom 2 år till!
    (Ännu så länge har vi köat ett par månader bara)

Hur ska jag då bevisa att jag har nära och konkreta planer på att flytta tillbaka till Sverige? Det mest konkreta är ju att vi ansökt om uppehållstillstånd? Någon som har förslag?

Det krävs nära o konkreta planer för att få tillstånd, eftersom grunden ju är att man ska bo i Sverige tillsammans. I det här fallet hade jag pekat på att du har ett jobb att återvända till i Sverige så snart din fru får tillstånd (eller lätt att få jobb om du inte har det), att du har lägenhet ordnad och motivera att enda anledningen du är kvar i Kina är att ni ska kunna leva ihop under väntetiden. Det här är inte några konstigheter, men ett formkrav som kräver att du motiverar din intention.
  • Anonym (Anonymus)
    Smilla75 skrev 2015-12-03 17:41:34 följande:
    Det krävs nära o konkreta planer för att få tillstånd, eftersom grunden ju är att man ska bo i Sverige tillsammans. I det här fallet hade jag pekat på att du har ett jobb att återvända till i Sverige så snart din fru får tillstånd (eller lätt att få jobb om du inte har det), att du har lägenhet ordnad och motivera att enda anledningen du är kvar i Kina är att ni ska kunna leva ihop under väntetiden. Det här är inte några konstigheter, men ett formkrav som kräver att du motiverar din intention.
    Vilken hjälte du är Smilla, som svarar på våra frågor. Det betyder väldigt mycket för oss i väntrummet. 

Vad kostar det att gå före i kön föresten? ;) 
  • buddhasmunk

Min fästman är från Kosovo, vi sökte den 22 oktober 2015. Vi har inte fått nån  ytliggare information, jag tänkte ringa imorgon och höra om något är på gång. Han måste troligtviss gå på intervju och nu stårt det att handläggningstiden är 8-14 månader, jag förstår inte varför det ska ta så lång tid? någon som vet hur länge man brukar vänta på att på itervjumailet och sen ni som har vart i Skopje för intervju, hur är väntetiderna? 

Mimmipigg, har du fått ett beslut ännu?

• mimoo90
    buddhasmunk skrev 2015-12-09 20:29:29 följande:

Min fästman är från Kosovo, vi sökte den 22 oktober 2015. Vi har inte fått nån  ytliggare information, jag tänkte ringa imorgon och höra om något är på gång. Han måste troligtviss gå på intervju och nu stårt det att handläggningstiden är 8-14 månader, jag förstår inte varför det ska ta så lång tid? någon som vet hur länge man brukar vänta på att på itervjumailet och sen ni som har vart i Skopje för intervju, hur är väntetiderna? 

Mimmipigg, har du fått ett beslut ännu?

Vi ansökte 29 mars 2015 och har ännu inte varit på intervju.
  • Anonym (Signature!!!)

I finally received my decision today !

Applied for residence permit: 15 oct 2014

Interviewed: 21 MAy 2015

Request for information: 5 dec 2015

Sent information: 9 dec 2015

Decision : 11 DEC 2015....

I'm so ooooo HappyYyyyyyyyy smile.gif)

Good luck to all i pray that you guys recieve your decisions as soon as possible...

Ooooooo I'm so excited love you all

• Ortelius

Hej. Kanske kan Smilla som jobbar på Migrationsverket, eller annan som har insyn svara på det här. En migrationsjurist hos Lawline skrev som svar på en fråga i fredags att Migrationsverket har "stannat för nya ansökningar" i anknytningsärenden. Stämmer det med er uppfattning?

http://lawline.se/answers/langre-handlaggningstider

I ett svar på en fråga om lång handläggningstid för en kvinna som vill få hit sin man, så skriver juristen bland annat det här:

"Jag har förstått det som att Migrationsverket har stannat för nya ansökningar för tillfället för att möjligtvis hinna med de gamla och detta kan göra att ni som ansökt tidigare förhoppningsvis får beslut innan 21 månader, som är de tillfälliga handläggningstiderna. Detta är ingen självklarhet, men en förhoppning."

I svar på en fråga förtydligar juristen att det är så hon förstått det på "insider"-information, eftersom Migrationsverket inte längre förordnar offentliga biträden till nya ansökanden.

Det vore trist om mitt eget ärende från i augusti stoppats till dess de gamla är avklarade, vilket ju lär ta sisådär 2 år. Och därefter vänta i två år till för handläggningstiden för vårt ärende..

• Anonym 123

Migrationsverkets hemsida säger att 35% av sökanden ska få beslut inom 8 månader, 35% inom 8-14 mån och 30% inom 14-21 månader.

Trots detta så verkar det som att alla som ringer o frågar om sina ärende får till svar att räkna med 18-21 månader.

HUR kommer detta sig kan man ju undra?!

När ja läser kriterierna för de olika tidsspannen så borde vi hamna under 8-14 månader. Trots detta säger personen ja pratar med på MIG örebro att hon säger räkna med 18 månder o det säger ja till alla.

Mycket märkligt!!

Om de bara kunde meddela ambassaden om att man väntar på intervju åtminstone så något händer men att ingen ens rör ens ärende men det ligger hos en assistent?! Hur vet de då vilken köplats man har?

Ett stort skämt allting och inga ordentliga svar kan man få. Om köplats, tid mm..

Om vi visste ett slutdatum även om det skulle ta 20 mån totalt så skulle det ändå kännas bättre. Man hade något att planera efter. Så som det är nu med all ovisshet gör att man mår psykiskt dåligt! Även fast vi ses ca var 8e vecka men dyrt som fan och saknaden efter varandra är enorm!!

Detta är inte humant och ändå sitter vi snälla och gör inte ett skit!

Vi med anhörigansökan måste göra oss mer hörda och sluta bete oss typiskt "svenskt"

Känner mig uppgiven och vill försöka göra något åt denna situation

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid