• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:57:33 följande:

Min man e oxå från Shkoder :D Vilket sammanträffande :D Jag åker ner nu den 24 april o stannar några dagar i Shkodra för o hälsa på familjen. Sen åker vi vidare till Durres en vecka för efterlängtad ensamtid tillsammans. Var nere sist i slutet av november så det känns som en evighet sen sist. Vi trodde oxå att vi skulle få beslut nu i början av mars men blev istället förflyttade från E3 till pappersansökan för vidare utredning så nu blir det en ny lång väntan på att få en handläggare :/

Men vad världen är liten ibland!!!! Helt fantastiskt att det är en till som åker till shkoder :) jag ska ju med ner i slutet på april så då är det bud på att vi tar en middag ihop där nere haha :)
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 23:13:33 följande:
    Men vad världen är liten ibland!!!! Helt fantastiskt att det är en till som åker till shkoder :) jag ska ju med ner i slutet på april så då är det bud på att vi tar en middag ihop där nere haha :)
    Haha ja verkligen liten :D Ja det tycker jag att vi ska göra :)  Kan vara skönt för oss alla att träffa andra personer som sitter i liknande sits som vi gör då de här hemma inte riktigt förstår hur fruktansvärt jobbigt den här situationen är för oss.
    Brukar du flyga ner direkt till Tirana eller tar du det billigare alternativet med flyg till Skopje o sen den skumpande bussresan Till Tirana? För mig blir det det billigare alternativet så vi får mer lek för nöjen hehe :)
  • Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 23:46:29 följande:

Haha ja verkligen liten :D Ja det tycker jag att vi ska göra :)  Kan vara skönt för oss alla att träffa andra personer som sitter i liknande sits som vi gör då de här hemma inte riktigt förstår hur fruktansvärt jobbigt den här situationen är för oss.

Brukar du flyga ner direkt till Tirana eller tar du det billigare alternativet med flyg till Skopje o sen den skumpande bussresan Till Tirana? För mig blir det det billigare alternativet så vi får mer lek för nöjen hehe :)

Detta är helt otroligt! Jag brukar flyga via Istanbul eller München :)
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 23:53:17 följande:
    Detta är helt otroligt! Jag brukar flyga via Istanbul eller München :)
    Oki :) Vem vet våra män kanske tom vet vem den andre är haha då Shkodra inte e så himla stort :)
  • Cutiie

Hej! Tills nu så har vi inte fått något alls och jag är rädd att det kommer ta ännu längre tid eftersom det är påsk nu :( Tack absolut det ska jag göra! :)

Ellaa skrev 2015-03-27 05:08:02 följande:

Om ni inte har ytterligare utredning eller komplettering så borde ni få den kanske redan idag fre eller nästa vecka :) ovanstående ansökte 3 dagar före er och de fick mailet idag!

Skriv gärna när ni mottagit mailet, vi är 13 dagar efter er.

Lycka till!!!

• Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:10:48 följande:

Det där stämmer inte alls då jag vet flera som har fått TUT även fast de har varit asylsökande. Vet även ett par vars man varit asylsökande samt hade ett inreseförbud in i schengen pga att han stannat för länge i sverige o han fick sitt TUT efter 9 månader o då upphävde de även hans inreseförbud.

Min man var asylsökande när vi träffades och jag tror vi kommer få TUT beviljat när vi väl får handläggare troligtvis efter sommaren. Eftersom vår ansökan nu blivit pappersansökan tänker jag besöka migrationsverket personligen och lämna in vår facebook chat på flera hundra sidor (närmare 1000 nu) samtidigt som jag lämnar in passtämplar, biljetter o foton efter min resa jag ska göra om en månad o träffa min man. Tänker ju mer bevis de har desto mer chans är det att få TUT beviljat o ens chat är ju väldigt personlig och där ser man ju oxå att man håller daglig kontakt. Om man vore skenäktenskap tror jag knappast att man sitter o chattar o skickar kärleksfulla meddelanden till varandra om hur mycket man saknar varandra o älskar varandra dagligen.

Hej, menade mera att det verkar stämma det en på kundtjänsten sa till mig, skrev om det för mer än en månad sen. Eftersom jag hade läst om någon som blev bortplockad från E3 systemet så var jag nyfiken på under vilka förutsättningar kan det ske. Då svarade personen på kundtjänst: de som misstänks för skenäktenskap, det kan vara också fall som kräver ytterligare utredning tex tidigare asylsökande osv. Det är självfallet Inte så att man Inte kan få TUT bara för att man har sökt asyl förut, då skulle tidigare asylsökande inte ens få söka. Och självklart får man inte avslag per automatik pga en tidigare asylansökan men oftast är denna grupp borttagen ur E3 systemet, därav skrev jag verka stämma. Och det känns som att fe vill vända ens historik emot en. Men som vi kan konstatera är ju att ALLA fall är så olika, handläggarna olika, enheterna olika... = Ingen går "fri". Har faktiskt mina morföräldrar som stannade för länge också för 10 år sedan; och förra året när de ansökte om turistvisum så blev de nekade enbart pga misstanke att de skulle stanna. Och detta var 10 år sen och inte ens TUT utan besöksvisum då samtliga barn bor i Sverige. De kan verkligen straffa dig för alltid, så har det känts som liksom. Inte ens deras ålder eller faktumet att deras straff var 3 år inreseförbud till Sverige men de är fortf straffade, kan man säga. Vilket SUGER därför lider jag med alla som får avslag pga tidigare historik. Och sen finns också de fallen som du nämner, så klart inget är säkert.

Så jag tror också att ni får ett positivt beslut! Som du säger ta med allt du har! Kul att ni är flera som har sina partners i samma område :)

Lycka till! Håller tummarna för oss alla
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-28 04:22:00 följande:
    Hej, menade mera att det verkar stämma det en på kundtjänsten sa till mig, skrev om det för mer än en månad sen. Eftersom jag hade läst om någon som blev bortplockad från E3 systemet så var jag nyfiken på under vilka förutsättningar kan det ske. Då svarade personen på kundtjänst: de som misstänks för skenäktenskap, det kan vara också fall som kräver ytterligare utredning tex tidigare asylsökande osv. Det är självfallet Inte så att man Inte kan få TUT bara för att man har sökt asyl förut, då skulle tidigare asylsökande inte ens få söka. Och självklart får man inte avslag per automatik pga en tidigare asylansökan men oftast är denna grupp borttagen ur E3 systemet, därav skrev jag verka stämma. Och det känns som att fe vill vända ens historik emot en. Men som vi kan konstatera är ju att ALLA fall är så olika, handläggarna olika, enheterna olika... = Ingen går "fri". Har faktiskt mina morföräldrar som stannade för länge också för 10 år sedan; och förra året när de ansökte om turistvisum så blev de nekade enbart pga misstanke att de skulle stanna. Och detta var 10 år sen och inte ens TUT utan besöksvisum då samtliga barn bor i Sverige. De kan verkligen straffa dig för alltid, så har det känts som liksom. Inte ens deras ålder eller faktumet att deras straff var 3 år inreseförbud till Sverige men de är fortf straffade, kan man säga. Vilket SUGER därför lider jag med alla som får avslag pga tidigare historik. Och sen finns också de fallen som du nämner, så klart inget är säkert.

Så jag tror också att ni får ett positivt beslut! Som du säger ta med allt du har! Kul att ni är flera som har sina partners i samma område :)

Lycka till! Håller tummarna för oss alla
    Men usch stackars dina morföräldrar :( De tror visst att de kan behandla folk hur som helst. Har de sökt juridiskt hjälp eller anmält detta högre upp för så där kan de ju inte behandla människor. Allvarligt alla förändras på 10 år! I get your point :) Vi var oxå beredda på att bli utplockade för mer utredning pga asylen men jag ber till gud att de faktiskt kommer o tro på bevisen istället för bara koncentrera sig på asylen.
    Ger de oss avslag tänker jag gå så långt det bara går för att få min rätt att få leva med min man. Hade jag kunnat hade jag varit hos honom hela denna tid o väntat men jag har en dotter sen tidigare som går i skolan samt en hund som jag varje gång jag ska resa måste betala för hundvakt då min släkt e så egoistiska o inte kan ta henne :/
    Ja det är inte lätt för nån denna ansökan o det känns verkligen omänskligt att bli tvingad att leva ifrån varandra så här långa tider så jag lider oxå för oss alla <3
  • Ellaa
    Mimmipigg skrev 2015-03-28 11:52:29 följande:

Men usch stackars dina morföräldrar :( De tror visst att de kan behandla folk hur som helst. Har de sökt juridiskt hjälp eller anmält detta högre upp för så där kan de ju inte behandla människor. Allvarligt alla förändras på 10 år! I get your point :) Vi var oxå beredda på att bli utplockade för mer utredning pga asylen men jag ber till gud att de faktiskt kommer o tro på bevisen istället för bara koncentrera sig på asylen.

Ger de oss avslag tänker jag gå så långt det bara går för att få min rätt att få leva med min man. Hade jag kunnat hade jag varit hos honom hela denna tid o väntat men jag har en dotter sen tidigare som går i skolan samt en hund som jag varje gång jag ska resa måste betala för hundvakt då min släkt e så egoistiska o inte kan ta henne :/

Ja det är inte lätt för nån denna ansökan o det känns verkligen omänskligt att bli tvingad att leva ifrån varandra så här långa tider så jag lider oxå för oss alla <3

Jo vi har haft att göra med en advokat men mest som rådgivning, nu ska schengen öppnas för besökande från Peru så de kommer kunna besöka oss i år iaf, därav ska vi ta den chansen för de att besöka oss. Vad säger de till er när ni har förklarat om asylen? Vad mer vill de ha från Er?

Jag förstår dig 110% det är en känsla av maktlöshet att inte bli betrodd och att det ska man "acceptera". Och att inte ha familj som kan hjälpa en i ens värsta stunder och med ansvaret för sina barn osv, och just att man behöver stödet från den man älskar... Så ska man också försöka kämpa emot byråkratin! Men du låter stark och villig to do it all. Så det ska inte vara ett problem, gått runt länge nu och är nästan redo att påbörja namninsamling för alla oss och väntetiderna som bemötande från Mig. Verket i te x deras makt att neka relationer och att människor återförenas. Det måste finnss något mer vi kan vända oss av om vi känner att det sker orättvis behandling! Samt väntetiderna som är overkliga... Det kan inte få ta mer än 6 månader för detta: utan vidare information, utan insyn i hur ens personliga ärende är behandlat, utan insyn om denna s.k "kösystem". Vi förtjänar det! Alla vi!

Kram
  • Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-28 16:05:22 följande:
    Jo vi har haft att göra med en advokat men mest som rådgivning, nu ska schengen öppnas för besökande från Peru så de kommer kunna besöka oss i år iaf, därav ska vi ta den chansen för de att besöka oss. Vad säger de till er när ni har förklarat om asylen? Vad mer vill de ha från Er?

Jag förstår dig 110% det är en känsla av maktlöshet att inte bli betrodd och att det ska man "acceptera". Och att inte ha familj som kan hjälpa en i ens värsta stunder och med ansvaret för sina barn osv, och just att man behöver stödet från den man älskar... Så ska man också försöka kämpa emot byråkratin! Men du låter stark och villig to do it all. Så det ska inte vara ett problem, gått runt länge nu och är nästan redo att påbörja namninsamling för alla oss och väntetiderna som bemötande från Mig. Verket i te x deras makt att neka relationer och att människor återförenas. Det måste finnss något mer vi kan vända oss av om vi känner att det sker orättvis behandling! Samt väntetiderna som är overkliga... Det kan inte få ta mer än 6 månader för detta: utan vidare information, utan insyn i hur ens personliga ärende är behandlat, utan insyn om denna s.k "kösystem". Vi förtjänar det! Alla vi!

Kram
    Jag skulle lätt skriva under en namninsamling. Detta är helt sjukt. Speciellt eftersom vi inte vet alls hur det går till med kösystem eller tid. Att vänta ett år som Jonis och få höra att det ser bra ut i ärendet men att det bara är mycket och sen få avslag efetr ett år!

Värst av allt är att migv alltid hänvisar till deras hemsida som de uppdaterar med väntetider och sen har den inte blivit uppdaterad på snart ett halvår.

Finns det inte sidor på internet för namninsamlingar?

Ska googla

• Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-28 16:05:22 följande:

Kram
    Har inte fått reda på så mycket mer än att det varit av tekniska själ som ärenden ibland tas ur elektroniska systemet pga tidigare asylansökan. Fick ju namnet på den handläggare som valde att ta ur vår ansökan o göra det till pappersansökan istället. Jag har skickat 2 mail till denne men varje gång så är det en helt annan som svarar mig. Andra gången hon svarade mig sa jag åt henne o föra vidare mitt mail till den som jag faktiskt mailade till då hon är den ende som faktiskt kan svara på varför då hon öppnat vår ansökan. Sen blev det helt tyst. Här även haft kontakt med teamledaren i Västerås om anledningen o hon kunde heller inte svara på det. Frågade hur lång väntan vi nu har för att få en handläggare o svaret jag fick är att de just nu sitter o handlägger ärenden som är 18 månader o äldre. Vi går in i 8:e månaden nästa vecka så vi har väl tur om vi får handläggare efter sommaren :'(

Jag har oxå tänkt på vad vi som ansökande kan göra för att få detta uppmärksammat då det här är ju baksidan av flyktinginströmningen. Måste ju finnas nån man kan kontakta, kanske politiker eller liknande, och är vi många som klagar eller vad man nu kan kalla det så tycker man att det borde uppmärksammas. Verkar ju inte hjälpa med enbart JO anmäla :/
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid