• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • AAke
    Anonym (va??) skrev 2015-03-28 17:51:35 följande:

Värst av allt är att migv alltid hänvisar till deras hemsida som de uppdaterar med väntetider och sen har den inte blivit uppdaterad på snart ett halvår.

Det har den visst.

Den uppdaterades i juni, september och nu senast i februari.
  • eelinn
    AAke skrev 2015-03-29 00:35:32 följande:
    Det har den visst.

Den uppdaterades i juni, september och nu senast i februari.
    Bara sidan som har uppdateras, inte väntetiderna :) 
    Väntetiderna uppdaterades senaste 2014-10-09 men dom har förmodligen lagt till någonting på sidan som har gjort att dom uppdaterat den och det var nu senast den 11 februari. Förmodligen är dock väntetiden oförändrad och fortfarande 14 månader :/
  • AAke
    eelinn skrev 2015-03-29 04:00:48 följande:

Bara sidan som har uppdateras, inte väntetiderna :) 

Väntetiderna uppdaterades senaste 2014-10-09 men dom har förmodligen lagt till någonting på sidan som har gjort att dom uppdaterat den och det var nu senast den 11 februari. Förmodligen är dock väntetiden oförändrad och fortfarande 14 månader :/

Nu har jag inte tittat idag, men förra veckan då stod det att sidan hade uppdaterats i februari.

Och då var väntetiderna dom samma som tidigare, alltså dom har inte ÄNDRATS då om dom är som innan.

Alltså positivt att dom inte har ökat jämfört med tidigare.

Så är min tolkning i alla fall.
  • cecilin
    Ellaa skrev 2015-03-18 17:20:39 följande:

Hej! Oj, har missat det då, läste inte att det stod att man skulle ha bott ihop i minst 2 år... Vilken tur vi hade precis bott ihop 2 år och 1 månad när vi ansökte. Läste dock på nätet följande: (Lawline)

"Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans)."

Men de kommer ju se med era dokument att ni bott ihop länge, så de kommer nog klassificera er som sambos iaf (tror jag). 

Precis, vi ansökte som sambos utan att ens veta egentligen hur länge man skulle ha bott ihop.. Kunde inte finna den informationen nånstans. Men vad som än händer så har ni fått intervjumailet redan, och väntan på den är nog längst... Tror verkligen att alla "måste" säga så, de förstår att om någon säger "oftast tar det 7-8 månader" då kommer folk börja ringa förfullt så tror det är en metod för de att säga 14 månader och håller sig till det. 

Håll oss uppdaterade, och det kommer gå jättebra :D 

Hej!

Wow tack för detta! Vad jag kommer ihåg det som ansökte jag först som sambo men blev sedan omdirigerad till nyetablerat eftersom vi bott ihop mindre än 2år. Kan hända att jag gjorde fel eftersom vi startade första ansökan i juli men hade inte alla papper då så var tvungna att vänta till september. Kommer inte ihåg alla detaljer men vi får se om de säger något om det!

Hoppas ni på permanent uppehållstillstånd då? Det ska ju ni kunna få!

Ärendet ligger i Växjö igen och alla papper skickades tillbaka till Sverige samma dag som intervjun, men vi har ännu inte hört något, Pratade med en kvinna som sa att det borde gå mycket fort nu,... Det var någon tidigare här som fick svar efter dygt två veckor så jag hoppas vi får svar innan påsk!

Ni borde också mejl snart, håller tummarna!
  • Agressor8

Läst allt här och nu känns det jätte tråkigt att se hur långt tid det verkligen tar.

Min fru har ansökt den 7:e Januari (hon kan ej Svenska så hon gav mig fullmakt och jag fick ansöka via webben åt henne, det ska gå väl snabbare enligt webbsidan). Hon kommer från Marocko

Mitt önskemål det va att hon skulle komma hit innan sommar. Vi är gifta sens förra året men p.g.a mitt jobb så kan jag ej åka ner mer än 3 veckor per år. Tanken va att vi skulle starta vårat liv som ett par här i Sverige, men man blir mörkrädd när man läser allt det här.

Ringde dem förra veckan och dem sa att ärendet ligger i Växjö, ingen handläggare har tagit ärendet ännu.

• guest93

Det finns inget snällt sätt att säga det, om du vill ha ett realistisk svar blir det något såhär:

Det är nog tyvärr väldigt osannolikt. Köerna blir bara längre och längre. För tillfället tar det dem 6 månader att be ambassaden kalla dem på intervju. (detta kräver den extrema kraftprestationen att skicka ett email till ambassaden. Ingen ens tittar på din ansökan förrän efter intervjun. Detta tar 6 månader för tillfället)
    Så även om köerna inte blir längre än vad de är nu så blir hon möjligtvis bedd att boka en intervju i oktober. Om det inte blir några problem så klart.

Sedan har du beroende på ambassaden en väntetid på 1 vecka och 2 månader innan intervju. Efter detta mellan någon vecka (om du har tur) och några månader innan de tar beslut. Om det inte blir problem, då blir det ännu mer.

Så har du tur kanske hon kommer innan jul. Annars sommaren nästa år eller så.

• guest93

minus -3 månader vad jag skrev ovan. Jag missförstod dig och trodde du ansökt nu i slutet på mars. Om det var i januari blir det ju snabbare, men fortfarande tyvärr osannolikt att det blir till sommaren.

Jag ansökte i oktober och har fortfarande inte fått kallelse till intervju till min flickvän.

• guest93

minus -3 månader vad jag skrev ovan. Jag missförstod dig och trodde du ansökt nu i slutet på mars. Om det var i januari blir det ju snabbare, men fortfarande tyvärr osannolikt att det blir till sommaren.

Jag ansökte i oktober och har fortfarande inte fått kallelse till intervju till min flickvän.

• Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Hej alla vi väntar på beslut nu .. På ambassaden som handlägaren sa det var helt braa och .. Perfekt med bevis!!

Vårat arände ligger i Upsalla och .. Min fråga är har någon haft o göra med uppsala .. Hur hur långt tid det brukar ta .. Vi väntar för en vecka sen .. Någon som har lite info? :)

Vi hoppas inte långree än två veckor till nuuu :) önskar er bra tur

• Ellaa
    guest93 skrev 2015-03-30 12:00:18 följande:

Hej, när i okt ansökte ni? Vet du vart ärendet ligger? Vi ansökte också i oktober, 14. Passerat 5 1/2 så det verkar som att det är minst 6 mån nu för det där mailet... Om vi ens får den inom 2 v. Pratade med de för cirka 3 mån den och de håller ju på anställer folk nu för fullt runtom i hela landet. Och efter sommaren ska inte handläggningstiderna vara lika länge - vi som ansökte efter sommaren har haft mest otur nästan pga den stora flyktinginströmmen och därav har deras handläggningskapacitet blivit "trögare". Det kommer inte alltid se ut såhär för alla, utan vi är nog de mest drabbade. Tror det är flera hundra positioner ute för att jobba hos de så det får en att inse 1) vi lär få vänta ett tag 2) det kommer återgå mer eller mindre till deras ungefärliga handläggningstid. Tror det kommer lugna ner sig efter 2015. Men som du säger: det är deras prognos och inga garantier. Så alla som vill söka, SÖK NU! Och det är alltid bättre att se denna process som att den lär ta upp till 1 år (om inget mer behövs att utredas).

Hoppas ni hör något snart!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid