• Roxia

Tips/råd trötthet

Hej! Jag är ny här. Har en son på snart tre månader . Han är jättesnäll på alla sätt och vis. Gnäller emellanåt som nog alla bebisar gör. För ett par veckor sen sov han från 22-04/05 men nu sen tre nätter vaknar han vid tre och äter sen äter han betydligt oftare än var tredje timme och ligger inte heller still och sover väldigt korta stunder sen till morgonen vilket gör att mamman är väldigt trött. Så nu till min fråga. Har Ni några tips/råd på vad man kan göra för att få honom att sova lite längre och/eller tips på ngt man kan dricka/äta så man (jag) blir pigg?? Kanske lite lång å far fråga men va tvungen att fråga iaf. Mycket tacksam för svar ... // Annica

• Svar på tråden Tips/råd trötthet
  • Natulcien

Det är ju en fas i den åldern då bebisarna gärna äter lite oftare och sover lite oroligare. Du blir ju inte mindre trött av att veta det, men kanske skönt att veta att det är en väldigt vanligt beteende hos bebisen.
    Hur sover han på dagarna? Kan du passa på att vila lite då?

• Flickan och kråkan

Vet inte riktigt vad du tycker om mitt råd, men ur mitt perspektiv så ska du skatta dig enormt lyckligt lotta. Vilken supersovare till bebis du har haft . Min yngsta är halvåret nu. Han har också sovit bra i jämförelse med mina tidigare barn. Första månaderna hade han vanligtvis bara två amningsuppvak på nätterna vilket är jättelite. Nu är han i en oroligare period och inatt har han vaknat med 1,5 timmes mellanrum. Har varit så ett tag och jag förväntar mig inte någon vidare sömn de närmsat månaderna pga separationsfasen. Vid 3 månader har de en utvecklingsperiod och dessutom en ökningsperiod då de behöver äta mer för att växer mycket. Med tanke på hur bra han sover så skulle jag nog säga: "Gilla läget" och försök vila på dagarna om du kan. Jag har en 4- och 6-åring också + bebis som inte kan sova på egen hand så här blir det ingen vila dagtid . Samsov om ni inte redan gör det så att du slipper gå upp när han vaknar till.

• Roxia

Natulcien: ibland sover han knappt en timme åt gången på dagen. Men ibland sover han ett par timmar. Jo visst jag skulle kunna sova då han sover absolut.

• Natulcien
    Roxia skrev 2014-01-08 09:38:15 följande:
    Natulcien: ibland sover han knappt en timme åt gången på dagen. Men ibland sover han ett par timmar. Jo visst jag skulle kunna sova då han sover absolut.
    Ja, sover han ett par timmar så kan du ju ta igen lite sömn då.
    Sen går ju sådana här faser över. Det är ju inte för evigt. Glad
  • momomo

Hungrig och behöver mer mat?

Prova med en flaska ersättning innan ni gör kväll och lägger er?

Mina barn har vid 3-4 månader börjat sova mycket sämre och velat äta hela tiden, men sen sovit gott igen när de börjat få en flaska på kvällen.

Lillan på 5 månader sover nu i allmänhet 5-7 timmar, enstaka gånger 9 timmar.

Om inte det hjälper, lägg dig i ett annat rum någon natt (till helgen t.ex) och låt den andre föräldern ta hand om bebis med nappflaska så du får sova tills du vaknar av dig själv (i mjölkpölar ).

Man behöver sova även som mamma, så ta tröttheten på allvar.

• linneamedo

Jag skulle vilja säga att anledningen till att han ammar oftare på natten nu är för att han håller på att "beställa" mer mat! Och det störs absolut om du ger ersättning på kvällen! Men funkar det bra är det toppen, man måste ju inte helamma! Annars så soooov när bebisen sover!

Svar på tråden Tips/råd trötthet