Är du intelligent?
Här är tråden där endast intelligenta diskuterar. Inget känslomässigt, dogmatiskt eller fördomsfullt, utan debatt utifrån egna tankar och slutsatser.
Är du osmart men nyfniken får du hänga här också, men hålla tyst.
Här är tråden där endast intelligenta diskuterar. Inget känslomässigt, dogmatiskt eller fördomsfullt, utan debatt utifrån egna tankar och slutsatser.
Är du osmart men nyfniken får du hänga här också, men hålla tyst.
Okej här kommer en intelligent fråga som jag undrar över.
Många gånger så sägs det inom forskning att det nu är "vetenskapligt bevisat" si och så, för att några år senare ändra sitt statement. Så hur kan man då verkligen veta vad som är "riktig" fakta (dvs faktum kan inte ändras) och "oriktig fakta.
Kvällens fråga är (pga att jag såg Lone Survivor igår):
Kan man verkligen med 100% säkerhet säga att en helikopter inte kommer kunna flyga fortare än 400Km/h??
Letade reda på denna artikel som måste räknas som en godkänd källa:
http://illvet.se/fraga-oss/hur-snabbt-kan-en-helikopter-flyga
Det finns väl inga faktum som inte kan ändras? Allt är ju som det är tills motsatsen bevisas.
Förresten har jag läst att när människor själva skall skatta hur smarta de är så tror de alltid att de är smartare än de är, och dessutom att de är lite smartare än alla andra. ;)
Jag tar den enkla frågan: En konventionell helikopter med en huvudrotor på taket kan inte flyga mycket över 400 km/t därför att det fungerar så, att rotorbladet på ena sidan rör sig framåt och på andra sidan bakåt. Det betyder att det framåtgående bladet rör sig mycket snabbare än helikoptern, och det bakåtgående står nästan still. Ett blad kan inte röra sig snabbare är ljudet (1220 km/h) utan allvarliga vibrationer. Om helikoptern håller 400 kommer det framåtgående att behöva röra sig nånstans runt 1000 km/h.
Men det finns andra konstruktioner som kan gå mycket fortare, men det är ett slags kombination av helikopter och flygplan. Den här gör 460: http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_X2
Jag tar den enkla frågan: En konventionell helikopter med en huvudrotor på taket kan inte flyga mycket över 400 km/t därför att det fungerar så, att rotorbladet på ena sidan rör sig framåt och på andra sidan bakåt. Det betyder att det framåtgående bladet rör sig mycket snabbare än helikoptern, och det bakåtgående står nästan still. Ett blad kan inte röra sig snabbare är ljudet (1220 km/h) utan allvarliga vibrationer. Om helikoptern håller 400 kommer det framåtgående att behöva röra sig nånstans runt 1000 km/h.
Men det finns andra konstruktioner som kan gå mycket fortare, men det är ett slags kombination av helikopter och flygplan. Den här gör 460: en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_X2
Ju äldre jag blir desto dummare blir jag.