Är du intelligent?
Här är tråden där endast intelligenta diskuterar. Inget känslomässigt, dogmatiskt eller fördomsfullt, utan debatt utifrån egna tankar och slutsatser.
Är du osmart men nyfniken får du hänga här också, men hålla tyst.
Här är tråden där endast intelligenta diskuterar. Inget känslomässigt, dogmatiskt eller fördomsfullt, utan debatt utifrån egna tankar och slutsatser.
Är du osmart men nyfniken får du hänga här också, men hålla tyst.
Nej, inte särskilt.
Ni intelligenta, nu gäller det matematik. Min älskade son hävdar att om man adderar +1 -1 +1 -1 oändligt många gånger så blir summan 1/2. Ja, han visade ett bevis för detta.
Nu vet jag att man kan bevisa att 1+1 = 3, om man gör små smart abrovinklar.
Nu har jag en fråga: Komprimering av digital information bygger på att man ersätter regelbundna mönster med mindre regelbundna. Exempelvis kan en lång rad av samma tecken ersättas med en angivelse av vilket tecken som ska upprepas, och hur många gånger. Resultatet av datakomprimering blir alltid en mindre mängd mera oregelbunden information. En serie av helt oregelbundna digitala bitar måste alltså kunna bära största möjliga mängd information per bit, och därmed vara den mest optimala komprimeringen.
Det betyder att den optimala komprimeringen måste åstadkomma ett resultat som inte kan skiljas från rent brus, eftersom rent brus är en samling helt slumpmässiga bitar i följd.
Frågan är - kan man då hitta en stor mängd information i godtycklig mängd brus, om man bara har rätt metod att avkoda bruset?
Om en antibiotikakur slår ut kroppens goda tarmbakterier så att de onda kan härja fritt och leda till dödsfall - Växjö och Kalmar härom dagen, hur påverkar då den antibiotika som man får i sig okontrollerat via utländskt kött?
Dör de snälla långsamt eller hinner de hela tiden återhämta sig eller störs de inte av den låga dosen eller hur fungerar det? Långsiktigt?