• 113jagvetinte

Förstföderskor juli 2014 Stockholm

Är gravid i v 13+5 med första barnet :) någon mer i Stockholms området?

• Svar på tråden Förstföderskor juli 2014 Stockholm
  • NyMamma76

Men alltså...

Har fått tid idag för MKP, om TVÅ veckor! Vilket betyder tre veckor innan jag ens kan få ett provsvar! Om en eventuell abort ska göras kan den tidigast ske om 4-5 veckor. Det betyder att jag då är i v 18-19. Är det bara jag som är överkänslig eller är det här omänskligt begärt? Hur f-n kan det vara så lång tids väntan på ett prov som tar en kvart??? Bara tanken på att låta ett foster ligga och växa till sig en hel månad till är ju galen!

Fy, jag ber om ursäkt. Den här tråden skulle ju vara om hur glada vi är över att vara förstföderskor, inte om mina bekymmer med prover hit och dit. Jag kan bara säga att jag önskar er alla allt gott och hoppas att ni slipper gå igenom något liknande på er resa!

Kram,
    Jenny

• 113jagvetinte
    NyMamma76 skrev 2014-01-13 14:50:53 följande:
    Men alltså... Har fått tid idag för MKP, om TVÅ veckor! Vilket betyder tre veckor innan jag ens kan få ett provsvar! Om en eventuell abort ska göras kan den tidigast ske om 4-5 veckor. Det betyder att jag då är i v 18-19. Är det bara jag som är överkänslig eller är det här omänskligt begärt? Hur f-n kan det vara så lång tids väntan på ett prov som tar en kvart??? Bara tanken på att låta ett foster ligga och växa till sig en hel månad till är ju galen! Fy, jag ber om ursäkt. Den här tråden skulle ju vara om hur glada vi är över att vara förstföderskor, inte om mina bekymmer med prover hit och dit. Jag kan bara säga att jag önskar er alla allt gott och hoppas att ni slipper gå igenom något liknande på er resa! Kram, Jenny

Men va?! Det måste ju finnas tid tidigare! Finna det ingen annanstans du kan gå? Måste ju gå att göra typ nu! Vad arg jag blir.. Hoppas att det löser sig, uppdatera gärna. Kram på dig
  • Knoddas
    NyMamma76 skrev 2014-01-13 14:50:53 följande:

Men alltså...

Har fått tid idag för MKP, om TVÅ veckor! Vilket betyder tre veckor innan jag ens kan få ett provsvar! Om en eventuell abort ska göras kan den tidigast ske om 4-5 veckor. Det betyder att jag då är i v 18-19. Är det bara jag som är överkänslig eller är det här omänskligt begärt? Hur f-n kan det vara så lång tids väntan på ett prov som tar en kvart??? Bara tanken på att låta ett foster ligga och växa till sig en hel månad till är ju galen!

Fy, jag ber om ursäkt. Den här tråden skulle ju vara om hur glada vi är över att vara förstföderskor, inte om mina bekymmer med prover hit och dit. Jag kan bara säga att jag önskar er alla allt gott och hoppas att ni slipper gå igenom något liknande på er resa!

Kram,
    Jenny

Hemskt!! Det borde finnas någon form av akuttider för sådana prover. Även om allt är bra och proverna ger ett bra resultat så småningom så är det ju psykiskt tärande att behöva gå och vänta:( Går det inte att söka sig till annat landsting?
  • sofha705

NyMamma76: Har du kontaktat privat vårdgivare? Det kanske är värt att betala om du kan få en tidigare tid...

Imorgon går jag in i vecka 17, känns skönt. Men jag är lite orolig fortfarande för min bror med fru fick missfall (MA) i vecka 16... Pyret verkade må bra vid KUB-testet i vecka 13, men nu längtar jag efter RUL för att se att allt är bra fortfarande. Känns långt till den 10/2... Kan inte bara veckorna gå lite snabbare?!

• 113jagvetinte
    sofha705 skrev 2014-01-16 00:13:00 följande:
    NyMamma76: Har du kontaktat privat vårdgivare? Det kanske är värt att betala om du kan få en tidigare tid... Imorgon går jag in i vecka 17, känns skönt. Men jag är lite orolig fortfarande för min bror med fru fick missfall (MA) i vecka 16... Pyret verkade må bra vid KUB-testet i vecka 13, men nu längtar jag efter RUL för att se att allt är bra fortfarande. Känns långt till den 10/2... Kan inte bara veckorna gå lite snabbare?!

Jag är oxå orolig, min bästa vän fick ma i v13 och jag har tid nästa gång 19/2 .. Vill spola fram tiden nuuu!
  • NyMamma76

Hallå!

Ville bara titta in och säga hej! Idag var jag på mitt mkp. Fick tid på ultra gyn idag istället för om två veckor på Huddinge. Superproffsiga människor där, de kan varmt rekommenderas om ni stöter på några komplikationer! (Privat mottagning men har landstingstaxa!) Det var fint att få hälsa på en livfull bebis igen och det är ju inte varje dag man får en 30 cm lång nål rakt in i magen! (Gjorde inte ont, kändes bara konstigt) Bebis var INTE imponerad, låg och sparkade som bara den! Haha... Nu håller vi bara tummarna, provsvar i nästa vecka!!! (Hur 17 ska man sova tills dess!?!)

Ta hand om er och era små pyren!

• 113jagvetinte
    NyMamma76 skrev 2014-01-16 13:41:28 följande:
    Hallå! Ville bara titta in och säga hej! Idag var jag på mitt mkp. Fick tid på ultra gyn idag istället för om två veckor på Huddinge. Superproffsiga människor där, de kan varmt rekommenderas om ni stöter på några komplikationer! (Privat mottagning men har landstingstaxa!) Det var fint att få hälsa på en livfull bebis igen och det är ju inte varje dag man får en 30 cm lång nål rakt in i magen! (Gjorde inte ont, kändes bara konstigt) Bebis var INTE imponerad, låg och sparkade som bara den! Haha... Nu håller vi bara tummarna, provsvar i nästa vecka!!! (Hur 17 ska man sova tills dess!?!) Ta hand om er och era små pyren!

Gud vad obehagligt det lät! Haha! Hoppas verkligen på det bästa, håller tummar och tår :) och vad glad jag blir för din skull att det gick att ordna en tid tidigare! :) hur känns det annars?
  • Ser85

Hei dere! :) Jeg er 29 år og venter mitt første barn 4. Juli. Jeg er norsk og har nettopp flyttet til Stockholm. Er det noen som vil bli kjent, og kanskje treffes en gang i ny og ne? Føles ganske ensomt å være ny i byen, da jeg frem til nå har studert og jobbet i Norge. Hadde vært kjekt å delt denne tiden sammen med andre i samme situasjon :)

• NyMamma76
    113jagvetinte skrev 2014-01-16 15:04:00 följande:

Gud vad obehagligt det lät! Haha! Hoppas verkligen på det bästa, håller tummar och tår :) och vad glad jag blir för din skull att det gick att ordna en tid tidigare! :) hur känns det annars?

Det var inte SÅ obehagligt. Sticket kändes knappt, man har ju ett litet lager fett på magen... När de rotade runt och skulle suga upp celler så kändes det lite som mensvärk, men inte alls ont. Det var mest obehagligt att se på skärmen hur nålen rörde sig så nära min älsklings lilla huvud... Jag jobbar ju inom vården och är inte speciellt känslig för sjukhus eller procedurer, det kanske hjälpte.
    Nu är det ju bara den här låååånga väntan på svar! "Vi ringer om vi ser något avvikande, annars får du ett besked per brev på posten bara." Happ, så man kommer hoppa högt varenda gång telefonen ringer på Ondag-Torsdag nästa vecka! Som sagt, det hela är bortom min kontroll. Blir skönt att veta åt vilket håll det bär bara. Är det inte meningen att den här bebisen ska födas så är det inte. Då får vi försöka igen!
    En annan distraktion har varit att vi letat lägenhet jag och min pojkvän. Imorse skrev vi kontrakt på en ny lägenhet med barnkammare! Fantastiskt! Så man har NÅGOT att se fram emot. Jag kan distrahera mig i helgen med att kolla på tapeter och möbler osv. As-skönt!

Hoppas ni får en fin helg allihopa!
    Ps. Visst har ni väl gjort första UL allihopa? Är det bara jag som blivit lite beroende? Nu vill man ju hälsa på den lille typ varje vecka! Känns jättelänge till stora UL i vecka 20 ju!!! AAarrghh...
  • NyMamma76
    Ser85 skrev 2014-01-16 19:28:31 följande:
    Hei dere! :) Jeg er 29 år og venter mitt første barn 4. Juli. Jeg er norsk og har nettopp flyttet til Stockholm. Er det noen som vil bli kjent, og kanskje treffes en gang i ny og ne? Føles ganske ensomt å være ny i byen, da jeg frem til nå har studert og jobbet i Norge. Hadde vært kjekt å delt denne tiden sammen med andre i samme situasjon :)

Hej!
    Om allt går bra med mina prover och om jag kommer fortsätta att vara gravid efter det så ses jag gärna!

/Jenny
Svar på tråden Förstföderskor juli 2014 Stockholm