• inascot34

Min katt slutar inte kissa inne!

Hej! Min honkatt Zelda är drygt tre år och började kissa inne på min tvätt och min säng för ett tag sedan. När vi fick henne var hon helt rumsren, och hon är innekatt med en kattlåda, har ni några tips på hur man kan få henne att sluta? Vill inte kastrera,avliva eller sälja henne, hon är som mitt lilla barn och är en av dem viktigaste sakerna i mitt liv, ska jag pröva att köpa en ny kattlåda eller nått sådant?

• Svar på tråden Min katt slutar inte kissa inne!
  • nemo1

men snälla rara du, kastrera katten. Du kommer att få hela ditt hem förstört av kissandet och kan bli betalningsskyldig när du flyttar. Beteendet kan även vara svårt att få bort även efter en kastrering om det får fortgå.

• Birmafröken

Hur många katter och hur många kattlådor har du?

Hur stort bor du?

Var är lådorna placerade?

Vad är det för typ av lådor (öppna, med huv, med svänglucka?)

Vad är det för typ av sand (märke och sort)?

Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

Varför är hon inte kastrerad?

• lyckeliten22

Men om du nu verkligen älskar din katt så kastrera den!! Hon mår inte heller bra av att inte va kastrerad!

• inascot34

Åh, jag var inte 100% på om kastrering hjälpte, ska beställa tid i så fall! Tack så mycket!

• Birmafröken
    inascot34 skrev 2014-01-09 22:22:50 följande:
    Åh, jag var inte 100% på om kastrering hjälpte, ska beställa tid i så fall! Tack så mycket!

Katten bör absolut kastreras, men du bör även se över lådsituationen.

1. Minst två lådor (om du har en katt).

2. Stora öppna lådor. Helst utan huv och absolut utan svänglucka.

3. Lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand.

4. Rensa lådorna från kissklumpar och avföring varje morgon och kväll + när du märker att katten har bajsat.
  • Oktagon
    Birmafröken skrev 2014-01-09 23:04:29 följande:

4. Rensa lådorna från kissklumpar och avföring varje morgon och kväll + när du märker att katten har bajsat.

Suck. Minst två lådor för en katt? MINST? Ta detta med en nypa salt.

• Birmafröken
    Oktagon skrev 2014-01-09 23:08:21 följande:

Suck. Minst två lådor för en katt? MINST? Ta detta med en nypa salt.

Vill man stoppa felkissningsproblem innan det får katastrofala följder bör man ta till sig råd från folk som vet vad felkissande beror på.
  • lyckeliten22
    Birmafröken skrev 2014-01-09 23:04:29 följande:

Ska la va 1 låda på 2 katter^^
  • Birmafröken
    lyckeliten22 skrev 2014-01-09 23:20:19 följande:
    Ska la va 1 låda på 2 katter^^

Ja, enligt Djurskyddslagen ja, men då handlar det om minimigränsen för vad man måste ha för att inte kunna åtalas för vanvård -  inte vad som är lämpligt när man vill undvika eller bryta ett felkissningsbeteende.
  • Lady Paraplyh

Varför vill du inte kastrera katten? Det är troligtvis det enda som hjälper, dessutom ska en katt vara kastrerad om man inte ska ha ungar på den. En hona mår inte bra av ständiga löp.

• ForReal

Det är klart det inte är 100% garanterat att kastrera hjälper, men det bästa är ju att göra det för att se om det är det som är problemet. Det minskar också risken för många sjukdomar. Sen alla tips om lådor man kan ta till sig ska man testa, lika bra att man gör för mycket än för lite. Det var så jag kom fram till varför min katt bajsade fel, det var för lite sand i och för långt mellan lådorna. Ha iaf två lådor till katten med mycket klumpbildande sand i varje. Töm flera gånger per dag. Lycka till!

Svar på tråden Min katt slutar inte kissa inne!