Inlägg från: Anonym (Agnes) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Agnes)

Dra ut tand värsta tänkbara

Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .

• Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara
  • Anonym (Agnes)
    exceptionell skrev 2014-01-09 22:33:43 följande:
    Jag drog ut alla fyra visdomständerna på en månad (en i veckan). Jag hade en extrem rädsla inför detta, så sköterskan fick sitta och hålla mig i handen och jag grät (av ångest) medan tandläkaren drog ut den första tanden. Men svimmade, det gjorde jag inte. Och när den sista drog ut så hade jag i princip kommit över rädslan. 

Oj det va många har du saknat dessa tänder sedan altså jag menar det har inte påverkat ditt tuggande, eller va det tänder längst in i käken ? Jag blev seriöst rädd när hon på riktigt svimmade och sa det känns tomt konstigt, så intressant och fråga hur andra upplevt det .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (nja) skrev 2014-01-09 22:35:31 följande:
    Jag har. Det ska inte göra ont om du får bedövning, men be om något lugnande (lustgas hos vissa tandläkare för tandrädda), lugnande tablett kanske. Ett par alvedon innan skadar inte heller, för säkerhets skull. Det känns mest lite läskigt (ovanligt) när tanden dras ut, men ont gör det inte. Dock blödde det en del efteråt, så ta med små handdukar och kanske någon som kan köra dig hem med bil så du slipper sitta på buss / tunnelbana med blödande tand :). Köra bil själv efteråt är ej att rekommendera. Taxi funkar förstås också om du inte har lååångt hem.

När jag såg henne tänkte jag på filmen the dentist .Men ser ut som det gått bra för många här. Men känns det inte läskigt efteråt ?
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-09 22:45:01 följande:
    När jag såg henne tänkte jag på filmen the dentist .Men ser ut som det gått bra för många här. Men känns det inte läskigt efteråt ?

Altså att ni saknar tanden eller då där liksom tycker det låter läskigt .
  • Anonym (Agnes)
    Isbit skrev 2014-01-09 22:47:34 följande:
    Jag känner en som drog ut en utan bedövning. Tandläkaren tänkte nästan vägra men hon vägrade sprutan. haha helt sjukt! Jag har dragit ut visdomständer & ja det knakar lite men det känns ju absolut inget om man har bedövning. Tänk på nåt trevligt under tiden.

Fy sjutton visst vill man ha billigare kostnad så kan man ta utan bedövning men herregud vad det måste skrikas värre än på förlossnings avd .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (tand) skrev 2014-01-10 02:36:54 följande:
    Att dra ut en tand är väl inte det värsta som kan hända. Du är ju bedövad och visst känns det när väl bedövningen släpper men på ett par dygn så är du symptomfri och glad igen.

Jo men hon tyckte det va obehaglig utan den tanden det va i mitten av käken där man tuggar så på sätt och vis kan jag förstå henne .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Lisen) skrev 2014-01-10 02:34:14 följande:
    Jag fick dra ut en infekterad hörntand för några månader sedan, det var horribelt. Tog 45 minuter innan någon bedövning tog sedan ytterligare 45 minuter att dra ut den. Till slut fick han borra tanden och plocka ut den i bitar. Hemsk tandvärk efteråt och jag åt Treo Comp som på löpande band. Till slut gick jag tillbaka efter 2 veckor och då visade det sig att det inte läkt ordentligt så jag gick med exponerat tandben och nerver sedan utdragningen. Sen gjorde han något för att få det att läka, gav mig antibiotika och jag fick gå hem igen. Jovisst, efter 3 timmar svullnade min tunga upp och då visar det sig att jag var allergisk mot det han använt för att få det att läka. Sen fick jag Ipren för värk och ev infektion, tor ni inte jag var allergisk mot ibuprofen, fick utslag över hela kropen!!  Tog ytterligare 3 veckor med allergimedeciner, värktabletter med kodein, specialkost och antibiotika innan jag blev ok. Har fortfarande svårt för att äta på den sidan, vet inte om det är psykiskt eller vad.... 

Vilken skräck historia ... Man tror inte på allvar ibland dom drar ut tänder så , bestående tänder dessutom(-:
  • Anonym (Agnes)

Pratat med henne nu , hon tycker fortfarande det saknas en tand vid Tuggning, smärtan bättre och känns inte mckt idag .

• Anonym (Agnes)
    Charlotte73 skrev 2014-01-10 10:53:01 följande:
    Men om det är en av dom centrala kindtänderna då? Visdomstanden sitter ju längst in.

Ja men den tanden hade betydelse för tugget det är ju såklart olika i olika munnar.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 12:50:38 följande:
    Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!

Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:26:00 följande:
    Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .

Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:27:54 följande:
    Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .

Kind tand inte konstans (-: .
  • Anonym (Agnes)
    Cat71 skrev 2014-01-10 10:47:59 följande:
    Själv har jag dragit tre tänder totalt. Första när jag var ca 14 år och det var för trångt i underkäken. Det var en av mittänderna fram som rycktes då. Har senare dragit två visdomständer, den ena i överkäken utan problem, den andra i underkäken med efterföljande komplikationer. Den tog dessutom ca 1 timme att få bort, den hade delvis vuxit fast i käkbenet. Men inte någon gång gjorde själva dragningen ont och jag har absolut inte känt mig svimfärdig eller annat. Min son drog en envis mjölktand strax före jul. Inte heller det var några problem. Din väninna är nog överkänslig med en släng av typ sprutskräck?

Sprut skräck har hon det vet jag och blod skräck . Men jösses bryr ni er inte om att orginal tänder dras ut, bara det är panik ju det är dom du ska leva med till döden klart man är rädd om dom .
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Lena) skrev 2014-01-10 14:10:43 följande:
    Att hon svimmade har nog mer med rädsla att göra. Har opererat bort visdomstand och det gick bra. Jag har sprutskräck och har svimmat av den ett par gånger. T.om pinkat på mig av skräck en gång också. Så det är nog mer psykologi än faktiska farligheter med tandutdragningen i fallet med din väninna.

Jo såklart det har med rädsla att göra .Men jag tycker i vilket fall som helst att tänder bör lagas inte dras ut om det inte är ett absolut måste (-:
Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara