• Anonym (Agnes)

Dra ut tand värsta tänkbara

Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .

• Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara
  • Mercurialis

Jag drog ut alla mina hörntänder (mjölktänder) när jag var åtta-nio år. De hade långa rötter och jag minns hur det knakade "i huvudet" när tandläkaren drog ut dem.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • exceptionell

Jag drog ut alla fyra visdomständerna på en månad (en i veckan). Jag hade en extrem rädsla inför detta, så sköterskan fick sitta och hålla mig i handen och jag grät (av ångest) medan tandläkaren drog ut den första tanden. Men svimmade, det gjorde jag inte. Och när den sista drog ut så hade jag i princip kommit över rädslan. 

• Anonym (Dragen)

Det är en rejäl anspänning att dra ut en tand, och så all bedövning man får. Det är inget som förvånar mig att din vän inte mådde finfint efter den där upplevelsen.

• Anonym (nja)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-09 22:29:45 följande:
    Att dra ut en tand fick min bekant att svimma efteråt . Hon såg yr ut och darrade. Tänkte fick du ingen bedövning, jo såklart men alltid hemskt att dra ut tänder som vuxen kommer inga nya heller särskilt när det inte är visdoms tänder .i alla fall så va hon blek och såg yr ut och hon sa känner fortfarande den knakande , sprakande känslan och en svårig het, tomhet i tuggmitståndet eftersom det va en tand relativt till tuggandet. Hon fick panik och svimmade.Kan det va en vanesak det där eller ? Någon som dragit ut tand någon gång . Hon är dock på benen i gen men blek .
    Jag har.

Det ska inte göra ont om du får bedövning, men be om något lugnande (lustgas hos vissa tandläkare för tandrädda), lugnande tablett kanske. Ett par alvedon innan skadar inte heller, för säkerhets skull.

Det känns mest lite läskigt (ovanligt) när tanden dras ut, men ont gör det inte. Dock blödde det en del efteråt, så ta med små handdukar och kanske någon som kan köra dig hem med bil så du slipper sitta på buss / tunnelbana med blödande tand :). Köra bil själv efteråt är ej att rekommendera. Taxi funkar förstås också om du inte har lååångt hem.
  • Anonym (Agnes)
    exceptionell skrev 2014-01-09 22:33:43 följande:
    Jag drog ut alla fyra visdomständerna på en månad (en i veckan). Jag hade en extrem rädsla inför detta, så sköterskan fick sitta och hålla mig i handen och jag grät (av ångest) medan tandläkaren drog ut den första tanden. Men svimmade, det gjorde jag inte. Och när den sista drog ut så hade jag i princip kommit över rädslan. 

Oj det va många har du saknat dessa tänder sedan altså jag menar det har inte påverkat ditt tuggande, eller va det tänder längst in i käken ? Jag blev seriöst rädd när hon på riktigt svimmade och sa det känns tomt konstigt, så intressant och fråga hur andra upplevt det .
  • bramble

Det där låter som att hon har tandläkarskräck (?) vilket gjorde ingreppet psykiskt påfrestande. Görs det rätt känns inte utdragning av tand och att sätta bedövning känns inte heller för att nålen är så liten numera. Men att det låter otäckt kan de ju inte direkt ändra på. Särskilt eftersom man hör det från sin egen mun så att säga. Om hon har tandläkarskräck bör ju hon få hjälp med det för så där ska man inte behöva må.

Har dragit ut ett par av visdomständerna och det var ett kort enkelt ingrepp (bedövning, kontrollera att den tagit och sedan utdragning av tanden och vid ett av tillfällena även ett litet snitt i tandköttet då den tanden inte kommit ut helt), tog någon halvtimme innan det slutade komma blod i salivet, tog två alvedon när bedövningen hade släppt helt och undvek att tugga på den sidan av munnen där tanden dragits ut de följande dagarna. Samt lät bli att äta hårda saker (knäckebröd etc).

• Anonym (Agnes)
    Anonym (nja) skrev 2014-01-09 22:35:31 följande:
    Jag har. Det ska inte göra ont om du får bedövning, men be om något lugnande (lustgas hos vissa tandläkare för tandrädda), lugnande tablett kanske. Ett par alvedon innan skadar inte heller, för säkerhets skull. Det känns mest lite läskigt (ovanligt) när tanden dras ut, men ont gör det inte. Dock blödde det en del efteråt, så ta med små handdukar och kanske någon som kan köra dig hem med bil så du slipper sitta på buss / tunnelbana med blödande tand :). Köra bil själv efteråt är ej att rekommendera. Taxi funkar förstås också om du inte har lååångt hem.

När jag såg henne tänkte jag på filmen the dentist .Men ser ut som det gått bra för många här. Men känns det inte läskigt efteråt ?
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-09 22:45:01 följande:
    När jag såg henne tänkte jag på filmen the dentist .Men ser ut som det gått bra för många här. Men känns det inte läskigt efteråt ?

Altså att ni saknar tanden eller då där liksom tycker det låter läskigt .
  • Svansjön

Jag svimmade efter att jag drog ut 4 tänder. Var nog en blandning av spänning som släppte och bedövning. Har opererat bort visdomstanden också, gick bra, men ljuden är ju värst!

• Isbit

Jag känner en som drog ut en utan bedövning. Tandläkaren tänkte nästan vägra men hon vägrade sprutan. haha
    helt sjukt!

Jag har dragit ut visdomständer & ja det knakar lite men det känns ju absolut inget om man har bedövning.

Tänk på nåt trevligt under tiden.

Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara