Inlägg från: Svansjön |Visa alla inlägg
  • Svansjön

Dra ut tand värsta tänkbara

Jag svimmade efter att jag drog ut 4 tänder. Var nog en blandning av spänning som släppte och bedövning. Har opererat bort visdomstanden också, gick bra, men ljuden är ju värst!

• Svansjön
    Anonym (tand) skrev 2014-01-10 02:36:54 följande:
    Att dra ut en tand är väl inte det värsta som kan hända. Du är ju bedövad och visst känns det när väl bedövningen släpper men på ett par dygn så är du symptomfri och glad igen.
    Nja, jag fick infektion i såret och hade värk i en månad. Sov sittandes och grät varje natt av värk!
  • Svansjön
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-11 10:06:00 följande:
    Tråkigt att det var så jobbigt men oftast händer detta vid mer komplicerade extraktioner och om man inte har fått tillräckligt god postoperativ information.

Efter extraktion bör man inte äta och dricka på 2-3 timmar så därför råder jag alla att äta innan de går till tandläkaren så man inte är hungrig. Självklart ska du äta och dricka om du börjar må illa och svimfärdig tex men försök hålla maten och vätska på andra sidan av extraktionssåret då.

Sedan ska man inte pilla i hålet heller med tungan eller annat föremål för hålet där tanden var och som nu är ett hål efter extraktion ska täckas med blod och koaguleras så det täcker benet- detta för att läkningen ska gå snabbt och smärtfritt. Om koaglet lossnar så blir benet blottad och kan bli inflammerat. Detta är smärtsamt och jobbigt.

I ditt fall låter en månad som väldigt lång tid med sådan smärta, gick du tillbaka till tandläkaren? För de brukar rengöra såret och fylla med något som lindrar och hjälper till med läkningen. Det är inte ovanligt att man kan ha lite ont och ha det obekvämt i en månad men sådan smärta i en månad är ovanligt.
    Jag fick som du sa inte äta på några timmar, var inte värst sugen på det då heller. Sen så skulle jag skölja munnen med någon "hexa...." för att inte borsta på såret, men jag kunde använde tandborsten på andra ställen. Jag åkte in till "tandläkarakuten" efter några dagar och de la någon salva och sen fick jag utskrivet ibuprofen?!? Efterhand gick svullnaden ner och infektionen försvann. Min visdomstand hade växt ut i fullt läge vågrätt nästan, lutade en aning. För någon månad sen krånglade min andra visdomstand, fick en infektion i tandköttet. Då åkte jag in och fick det rengjort, åh fy satan så ont det gjorde. Den tandhygienisten var jätte hårdhänt och burdus. Men efteråt så är det såklart värt det. Tur att jag några månader innan tecknade sådan försäkring att man slipper betala för besöket, fick bästa betyg på tänderna, är det en etta man får då?, så det kändes ju snopet om jag inte skulle göra det kanske. 
  • Svansjön
    Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-11 10:33:59 följande:
    Det låter som en helt ok behandling som du fick.

I detta fall nu med den andra visdomstanden så kan du behöva extraktion också. det beror på om problemet återkommer flera gånger. Problemet med visdomständer i framförallt underkäken är just denna inflammation i tandköttet. Om visdomstanden inte kommer ut helt så brukar det ligga en bit tandkött över den och där brukar mat och skräp fastna och orsaka en inflammation och detta i sin tur leder till att tandköttet (den biten på tanden) svullnar och när man biter och tuggar så tuggar man på denna bit som i sin tur blir ännu mer inflammerat och ännu mer svullet och man biter ännu mer på det och det samlas ännu mer mat där och som du märker så blir det en ond cirkel. Så tandläkaren spolade bort allt skräp där under och det kan göra lite ont. Det är viktigt att du håller rent i området, borsta noga och använd gärna klorhexidin i ca 2 veckor (efter behandling hos tandläkaren med sköljning) för det är antibakteriellt och kan komma åt under denna tandköttbits och skölja lite där du inte kommer åt med tandborsten.   

Vissa brukar skära bort denna lilla tandköttsbit men i många fall så brukar den växa tillbaka så det är ingen behandling som alltid utförs.
    Tack för svar! Glad
Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara