Inlägg från: Anonym (Tandläkaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tandläkaren)

Dra ut tand värsta tänkbara

Finns många faktorer som kan bidra till att hon svimmade men det låter inte som om att hon har tandläkarskräck för då brukar man oftast nästan vägra sitta i stolen eller låta någon komma nära munnen. Så att be om lugnande är inget att rekommendera då många tandläkare är lite försiktiga med sådana preparat. Att svimma är inte samma sak som tandläkarskräck. 

I bedövningen som ges vid extraktion finns adrenalin. Finns även utan men om man ej har några hälsoproblem så brukar man oftast ge med adrenalin pga olika faktorer som tex att det "stryper" blodkärlen så att blödningen minskar samt att bedövningen är även lite bättre och varar lite längre. Vid mindre ingrepp som tex en liten fyllning så brukar man ge utan adrenalin så att man slipper vara bedövad för länge. Adrenalinet kan pga detta bidra till att man känner sig yr och svimfärdig pga tryckändringar i blodet. Detta är inget ovanligt, speciellt inte om man får fler än en spruta. 

Kan även vara så att om hon inte har ätit innan så kan det vara blodsockret som får henne yr. Därför har tandläkarna oftast något med socker nära till hands, själv har jag alltid dextrosol i min låda som är druvsocker och tas upp snabbt av kroppen. Om jag har slut på det så hämtar jag bara en liten sockerbit från fikarummet eller en bit kaka och ger till patienten. Jag själv brukar aldrig extrahera tänder på patienter samma dag som jag informerar dem om att det behövs extraktion och då passar jag samtidigt på att informera att äta innan de kommer till nästa besök då de ska ta ut tanden. 

Självklart kan de vara nervositet för även om man är bedövad så känner man visserligen inte smärta men man känner fortfarande tryck och man hör lite knakande. 

Men din kompis verkar vara helt ok så inget att oroa sig för!

• Anonym (Tandläkaren)
    Kan även säga att om en tand är infekterad så är det svårare att få den bedövad samt att det kommer blöda mer då fler blodkärl växer till i infekterade områden!
  • Anonym (Tandläkaren)

Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!

• Anonym (Tandläkaren)
    Charlotte73 skrev 2014-01-10 13:00:46 följande:
    Nu vart det jobbigt.. Var ju tvungen att lyffta på arslet o gå ut o kolla i en spegelDrömmer. Nu kom förskringskassan in i bilden..?? Hur kommer det sig??
    Försäkringskassan är delaktig i tandvårdsbehandlingarna eftersom de ersätter vissa kostnader för folket. Det är extremt jobbigt att förklara allt men ja de har vissa regler som man måste gå efter om man vill få en liten ersättning. Du kan läsa allt väldigt bra här på deras hemsida 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard
  • Anonym (Tandläkaren)
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:26:00 följande:

Vad fk anser är en sak , det är ju personen som ska kunna tugga alla käkar är olika .
    Självklart drar en tandläkare inte ut din tand om du som patient vägrar. Och om du önskar en behandling som inte blir ersatt av försäkringskassan så kan du ju självklart få den behandlingen också men då blir det att du betalar 100% själv. Och klart att det skiljer sig från mun till mun men om man har alla tänder kvar i fronten (räknar från mitten och fem bakåt) och fattas alla kindtänder dvs molarer så kan man fortfarande klara sig. Självklart kan du uppleva obehag men DET GÅR att tugga och äta ändå. 
    Anonym (Agnes) skrev 2014-01-10 13:27:54 följande:

Med andra ord drar dom ut en konstans för att försäkringskassan anser det , låter inte helt ok .
    De drar inte ut en kindtand bara sådär. Och självklart ersätter försäkringskassan många behandlingar på kindkänder, men vissa behandlingar gör de INTE. Det mesta ersätts. 
    Charlotte73 skrev 2014-01-10 13:28:13 följande:
    Tack så mycket! Hade jag ingen aning om!! Har själv problem med en rotfyldt tand, (kindtand) där plomben lossnade, fick akuttid, o tanden hade spruckit, så fick dra bort halva, ska booka tid hos egen tandläkara o kolla om andra delen oxå ska tas bort.

Tack så mycket för bra information{#emotions_dlg.flower}

Ja det är många som inte vet om allt detta med försäkringskassa. T o m jag som studerade i fem år och har jobbat i x antal år har svårt att hålla koll på allt och måste kolla i min lilla lista då och då men en anledning till varför tex många kliniker inte berättar för patienterna om försäkringskassans del i det hela eller om tandvårdsbidraget som alla har rätt till är för att det dras av automatiskt när de gör behandlingsplan. 

• Anonym (Tandläkaren)
    cosinus skrev 2014-01-10 14:18:44 följande:
    Dum fråga då härifrån men är inte femmorna kindtänder?

Jag har själv inga (inga anlag) men jag har för mig att de som drogs (mjöktänderna alltså) för att man skulle dra fram 6-orna mot 4-orna såg ut precis som kindtänderna längre bak.

Har inga visdomständer nere heller (inga anlag för det heller) så jag kan mycket väl tänka mig att man klarar sig bra på 5 på varje sida, det är bara en mindre än vad jag nere.

Inte dumt alls. Ska förklara lättare för alla ser olika ut i munnen så jag vet inte riktigt hur du ser ut och om du saknar några tänder, femman är nämligen en av de tänder som är vanligast att sakna anlag till.
    Så..

Längst fram har du ettan och tvåan som kallas incisiver. Trean är då dina hörntänder (vissa kallar det för vampyrtänderna då de är större, spetsigare) och kallas för caniner.

Efter caninen kommer fyran och femman som ser likadana ut och dessa kallas för premolarer.
    Femmor är inte kindtänder, däremot så saknar vissa sina femmor så då blir "femman" kindtanden när man räknar. Förstår du hur jag menar?

Sexan och sjuan ser likadan ut, är större än premolarerna och kallas för molarer. 

Sedan har vi åttan som är visdomstanden som ser likadan ut som sexan och sjuan. Fast många saknar den tanden.

• Anonym (Tandläkaren)
    Mars 976 skrev 2014-01-10 21:58:08 följande:
    Det är inga stora pengar som försäkringskassan hjälper till med om det handlar om en tand, men skall man fixa till hela garnityret så kommer man upp i en ganska hyfsad rabatt till slut. Jag har precis gjort en halvrwnovering av käften och det blev dyrt men samtidigt så var det billigt för 20 års undvikande av tandis.
    Det är inga inga extrema summor for en enstaka tand men vi ska vara tacksamma för det lilla vi får :) Och om alla spenderar lite extra tid p sin munhygien så kanske man inte behöver så mycket behandling och då blir ju kostnaderna väldigt lite. Vi har trots allt gratis tandvård tills 19 år också. 
    cosinus skrev 2014-01-10 22:21:56 följande:
    Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?

Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)
    Ca 6-10% saknar en tand i permanenta bettet och av dessa så är 2orna, 5orna och visdomständerna vanligast. Kom ihåg att 6 års tänderna dvs 6orna i permanenta bettet inte har någon föregående mjölktand. I primära bettet finns bara 1-5.

Men om din sons mjölk 5or puttades ut pga de permanenta 6orna så är det troligt att det kommer bli trångt. Tandläkaren kan ta röntgen bilder för att se hur de permantenta tänderna ser ut i benet och vilka som finns och man kan påbörja planering av eventuell ortodontisk behandling dvs tandställning. Om det är för trångt så kan man påbörja en behandling där man expanderar käkbenet med en avtagbar tandställning och på så sätt gör utrymme för att tänderna ska eruptera. På detta sätt får din son ett fullt bettandat bett och det kommer förhindra eventuella problem i framtiden. En kortfattad beskrivning.

Men jag råder dig att diskutera med tandläkaren angående ortodontisk behandling! Så som du beskriver det så lär han behöva det och det är bara att go for it! Gör det! Kom ihåg, behandling upp till 19år är gratis och bör utnyttjas av alla.
  • Anonym (Tandläkaren)
    cosinus skrev 2014-01-10 22:21:56 följande:
    Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?

Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)
    Och att femmorna dyker upp senare är inte det största problemet som kan hända så därför råder jag dig att diskutera ortodontisk behandling med tandläkaren. 
  • Anonym (Tandläkaren)
    Svansjön skrev 2014-01-10 21:48:42 följande:
    Nja, jag fick infektion i såret och hade värk i en månad. Sov sittandes och grät varje natt av värk!
    Tråkigt att det var så jobbigt men oftast händer detta vid mer komplicerade extraktioner och om man inte har fått tillräckligt god postoperativ information.

Efter extraktion bör man inte äta och dricka på 2-3 timmar så därför råder jag alla att äta innan de går till tandläkaren så man inte är hungrig. Självklart ska du äta och dricka om du börjar må illa och svimfärdig tex men försök hålla maten och vätska på andra sidan av extraktionssåret då.

Sedan ska man inte pilla i hålet heller med tungan eller annat föremål för hålet där tanden var och som nu är ett hål efter extraktion ska täckas med blod och koaguleras så det täcker benet- detta för att läkningen ska gå snabbt och smärtfritt. Om koaglet lossnar så blir benet blottad och kan bli inflammerat. Detta är smärtsamt och jobbigt.

I ditt fall låter en månad som väldigt lång tid med sådan smärta, gick du tillbaka till tandläkaren? För de brukar rengöra såret och fylla med något som lindrar och hjälper till med läkningen. Det är inte ovanligt att man kan ha lite ont och ha det obekvämt i en månad men sådan smärta i en månad är ovanligt.
  • Anonym (Tandläkaren)
    Svansjön skrev 2014-01-11 10:20:33 följande:
    Jag fick som du sa inte äta på några timmar, var inte värst sugen på det då heller. Sen så skulle jag skölja munnen med någon "hexa...." för att inte borsta på såret, men jag kunde använde tandborsten på andra ställen. Jag åkte in till "tandläkarakuten" efter några dagar och de la någon salva och sen fick jag utskrivet ibuprofen?!? Efterhand gick svullnaden ner och infektionen försvann. Min visdomstand hade växt ut i fullt läge vågrätt nästan, lutade en aning. För någon månad sen krånglade min andra visdomstand, fick en infektion i tandköttet. Då åkte jag in och fick det rengjort, åh fy satan så ont det gjorde. Den tandhygienisten var jätte hårdhänt och burdus. Men efteråt så är det såklart värt det. Tur att jag några månader innan tecknade sådan försäkring att man slipper betala för besöket, fick bästa betyg på tänderna, är det en etta man får då?, så det kändes ju snopet om jag inte skulle göra det kanske. 
    Det låter som en helt ok behandling som du fick.

I detta fall nu med den andra visdomstanden så kan du behöva extraktion också. det beror på om problemet återkommer flera gånger. Problemet med visdomständer i framförallt underkäken är just denna inflammation i tandköttet. Om visdomstanden inte kommer ut helt så brukar det ligga en bit tandkött över den och där brukar mat och skräp fastna och orsaka en inflammation och detta i sin tur leder till att tandköttet (den biten på tanden) svullnar och när man biter och tuggar så tuggar man på denna bit som i sin tur blir ännu mer inflammerat och ännu mer svullet och man biter ännu mer på det och det samlas ännu mer mat där och som du märker så blir det en ond cirkel. Så tandläkaren spolade bort allt skräp där under och det kan göra lite ont. Det är viktigt att du håller rent i området, borsta noga och använd gärna klorhexidin i ca 2 veckor (efter behandling hos tandläkaren med sköljning) för det är antibakteriellt och kan komma åt under denna tandköttbits och skölja lite där du inte kommer åt med tandborsten.   

Vissa brukar skära bort denna lilla tandköttsbit men i många fall så brukar den växa tillbaka så det är ingen behandling som alltid utförs.
  • Anonym (Tandläkaren)

Något som kan vara intressant att veta...

Extraktion av visdomständer skiljer mycket beroende på om det är överkäke eller underkäke. Överkäkens visdomständer är en av de enklaste tänderna att extrahera och underkäken är en av de svåraste. Så inte alltid man behöver vara orolig för extraktion av visdomständer! 

Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara