Dra ut tand värsta tänkbara
Finns många faktorer som kan bidra till att hon svimmade men det låter inte som om att hon har tandläkarskräck för då brukar man oftast nästan vägra sitta i stolen eller låta någon komma nära munnen. Så att be om lugnande är inget att rekommendera då många tandläkare är lite försiktiga med sådana preparat. Att svimma är inte samma sak som tandläkarskräck.
I bedövningen som ges vid extraktion finns adrenalin. Finns även utan men om man ej har några hälsoproblem så brukar man oftast ge med adrenalin pga olika faktorer som tex att det "stryper" blodkärlen så att blödningen minskar samt att bedövningen är även lite bättre och varar lite längre. Vid mindre ingrepp som tex en liten fyllning så brukar man ge utan adrenalin så att man slipper vara bedövad för länge. Adrenalinet kan pga detta bidra till att man känner sig yr och svimfärdig pga tryckändringar i blodet. Detta är inget ovanligt, speciellt inte om man får fler än en spruta.
Kan även vara så att om hon inte har ätit innan så kan det vara blodsockret som får henne yr. Därför har tandläkarna oftast något med socker nära till hands, själv har jag alltid dextrosol i min låda som är druvsocker och tas upp snabbt av kroppen. Om jag har slut på det så hämtar jag bara en liten sockerbit från fikarummet eller en bit kaka och ger till patienten. Jag själv brukar aldrig extrahera tänder på patienter samma dag som jag informerar dem om att det behövs extraktion och då passar jag samtidigt på att informera att äta innan de kommer till nästa besök då de ska ta ut tanden.
Självklart kan de vara nervositet för även om man är bedövad så känner man visserligen inte smärta men man känner fortfarande tryck och man hör lite knakande.
Men din kompis verkar vara helt ok så inget att oroa sig för!