• Anonym (orolig vän)

14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?

Hej!

Det är så att en vän till mig är 21 år gammal. Som person skulle jag kunna beskriva han lite som en tjejtjusare lite flörtig av sig osv. Tidigare var han i ett förhållande med en tjej som var 1 år yngre och de höll lite över ett år. Dock med en massa otrohet osv. 

Innan han gjort slut med denna tjej så gick han in i en till relation, nämligen med en 14 årig tjej. Han var alltså i 2 relationer samtidigt, den ena med 1 års skillnad och den andra med 7 års skillnad. 

Nu har killen gjort slut med den första tjejen och har varit med 14 åringen i ett antal månader. Jag har fått reda på att de är sexuellt aktiva och det känns bara...usch! när jag tänker på det. Det är en 14 årig flicka och då är man inte ens byxmyndig. 7 års skillnad kan vara okej om man är över 25 och är mogen som person osv (min åsikt). Men 14 och 21, det är ju olagligt och ränkas som övergrepp av minderårig. 

Vad bör jag göra? Ska man anmäla? Har försökt prata med honom men han är väldigt ignorant och struntar i lagen totalt. 

• Svar på tråden 14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?
  • Tom Araya

Tja....de kanske har starka känslor för varandra och det läget kan dina ord, lagen, åldersskillnad, andras åsikter mm stå sig slätt.

Men jag håller med dig om att det utifrån betraktat ser mycket olämpligt ut.
    Jag vet inte vad du ska göra. Kanske prata mer med dem båda (var för sig) och ta reda på hur förhållandet ser ut och vilka framtidsplaner de har.

• Anonym (orolig vän)
    Tom Araya skrev 2014-01-10 05:22:51 följande:
    Tja....de kanske har starka känslor för varandra och det läget kan dina ord, lagen, åldersskillnad, andras åsikter mm stå sig slätt.

Men jag håller med dig om att det utifrån betraktat ser mycket olämpligt ut.
    Jag vet inte vad du ska göra. Kanske prata mer med dem båda (var för sig) och ta reda på hur förhållandet ser ut och vilka framtidsplaner de har.

Ja precis, hans enda svar är att kärlek inte har någon ålder. Så jag förstår att han just nu ignorerar andras åsikter och allt som säger emot det förhållandet.

Hur jag ser det så känns det väldigt oseriöst med tanke på att han går ut under helgerna och raggar på andra och en av de gångerna har varit på just mig. Jag var då inte vetande om förhållandet med flickan. Man vill ju inte polisanmäla sin kompis, men man vill ju göra det rätta också, tycker mest synd om flickan som är helt dö kär i en kille som mest verkar leka med henne Rynkar på näsan

• Tom Araya
    Anonym (orolig vän) skrev 2014-01-10 05:30:38 följande:

Ja precis, hans enda svar är att kärlek inte har någon ålder. Så jag förstår att han just nu ignorerar andras åsikter och allt som säger emot det förhållandet.

Hur jag ser det så känns det väldigt oseriöst med tanke på att han går ut under helgerna och raggar på andra och en av de gångerna har varit på just mig. Jag var då inte vetande om förhållandet med flickan. Man vill ju inte polisanmäla sin kompis, men man vill ju göra det rätta också, tycker mest synd om flickan som är helt dö kär i en kille som mest verkar leka med henne Rynkar på näsan

Prata med henne då.
  • JuwliaL

Ja det är extremt olämpligt och oansvarsfullt. Speciellt 21åringen som verkar ha sina egna lagar och regler.. Vet 14åringens föräldrar om detta? Det är ju sjukt synd om den tjejen som är i relation med en "slampig" snubbe som han. Tänk va förstörd hon kommer vara(om hon nu är kär i honom och med på noterna) när han sårar henne av att ligga runt med massa andra. Ingen kul start i hennes kärleksliv. :/ jag hade ringt upp hennes föräldrar och berättat situationen. Gör det anonymt om du inte vill riskera din vänskap med din polare. Dom kommer nog troligtvis anmäla snubben. Men då kanske han fattar på riktigt att lagarna finns där och är till för att följas. Det är inte direkt valfritt att välja själv vilka lagar man vill gå efter. Det måste få ett slut och han måste lära sig en läxa. Punk slut.

• JuwliaL

Om han nu älskar henne så får han lov att vänta tills hon blir byxmyndig, lite förnuft borde man ju ha.

• Anonym (orolig vän)
    JuwliaL skrev 2014-01-10 05:36:28 följande:
    Ja det är extremt olämpligt och oansvarsfullt. Speciellt 21åringen som verkar ha sina egna lagar och regler.. Vet 14åringens föräldrar om detta? Det är ju sjukt synd om den tjejen som är i relation med en "slampig" snubbe som han. Tänk va förstörd hon kommer vara(om hon nu är kär i honom och med på noterna) när han sårar henne av att ligga runt med massa andra. Ingen kul start i hennes kärleksliv. :/ jag hade ringt upp hennes föräldrar och berättat situationen. Gör det anonymt om du inte vill riskera din vänskap med din polare. Dom kommer nog troligtvis anmäla snubben. Men då kanske han fattar på riktigt att lagarna finns där och är till för att följas. Det är inte direkt valfritt att välja själv vilka lagar man vill gå efter. Det måste få ett slut och han måste lära sig en läxa. Punk slut.
    Enligt tjejen så har de berättat för föräldrarna. Och de är medvetna om att de har ett förhållande. Dock så vet jag inte om de är vetande om att de är sexuellt aktiva. 

Kan nog vara bra att notera att både tjejen och killen (samt jag) är från Sydamerika. Varför detta är viktigt? Jo, för att i föräldrarnas generation är det ganska vanligt att det fanns stora åldersskillnader mellan par i Sydamerika. 
  • Tom Araya
    JuwliaL skrev 2014-01-10 05:36:28 följande:
    JuwliaL skrev 2014-01-10 05:39:25 följande:
    Om han nu älskar henne så får han lov att vänta tills hon blir byxmyndig, lite förnuft borde man ju ha.
    Riktigt så hård tycker jag inte man har fog för att vara. Hade han varit 15 hade få reagerat på förhållandet.

• Anonym (orolig vän)
    Tom Araya skrev 2014-01-10 05:55:22 följande:
    Riktigt så hård tycker jag inte man har fog för att vara. Hade han varit 15 hade få reagerat på förhållandet.

Som du säger, skulle det varit 14-15 år så hade det inte varit några större problem. Denna lag finns mer så att äldre inte ska utnyttja och manipulera yngre till något som de kanske lär ångra när de utvecklats och mognat mer.
  • JuwliaL
    Anonym (orolig vän) skrev 2014-01-10 05:48:06 följande:
    Enligt tjejen så har de berättat för föräldrarna. Och de är medvetna om att de har ett förhållande. Dock så vet jag inte om de är vetande om att de är sexuellt aktiva. 

Kan nog vara bra att notera att både tjejen och killen (samt jag) är från Sydamerika. Varför detta är viktigt? Jo, för att i föräldrarnas generation är det ganska vanligt att det fanns stora åldersskillnader mellan par i Sydamerika. 

Tom Araya skrev 2014-01-10 05:55:22 följande:

Jag tycker att det helt okej att de har ett förhållande men jag tycker ändå att föräldrarna bör få veta att de är intima. Så om hennes föräldrar sen inte har något emot det så fine då är det ingen stor sak. Men jag tänker som en förälder till flickan i det här läget. Och jag själv hade inte tyckt det varit okej att vara sexuellt aktiv i den åldern. Men jag har växt upp med Sveriges lagar som grund. Oavsett om killen skulle va 15 eller 21 så tycker jag att det finns en gräns av en anledning. Och lagen är inte bara gör att äldre inte ska kunna utnyttja yngre. Utan också för att bespara unga för att bli "vuxna" för tidigt. Man ska kunna vara mogen nog för att kunna ta ett igenomtänkt beslut. Kan dock tycka att 15 fortfarande är ungt. Men det är min åsikt.
Svar på tråden 14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?