• Anonym (orolig vän)

14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?

Hej!

Det är så att en vän till mig är 21 år gammal. Som person skulle jag kunna beskriva han lite som en tjejtjusare lite flörtig av sig osv. Tidigare var han i ett förhållande med en tjej som var 1 år yngre och de höll lite över ett år. Dock med en massa otrohet osv. 

Innan han gjort slut med denna tjej så gick han in i en till relation, nämligen med en 14 årig tjej. Han var alltså i 2 relationer samtidigt, den ena med 1 års skillnad och den andra med 7 års skillnad. 

Nu har killen gjort slut med den första tjejen och har varit med 14 åringen i ett antal månader. Jag har fått reda på att de är sexuellt aktiva och det känns bara...usch! när jag tänker på det. Det är en 14 årig flicka och då är man inte ens byxmyndig. 7 års skillnad kan vara okej om man är över 25 och är mogen som person osv (min åsikt). Men 14 och 21, det är ju olagligt och ränkas som övergrepp av minderårig. 

Vad bör jag göra? Ska man anmäla? Har försökt prata med honom men han är väldigt ignorant och struntar i lagen totalt. 

• Svar på tråden 14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?
  • Vilhelmina001
    Haskel skrev 2014-01-10 10:59:27 följande:
    Detta är inget "samhällsbrott", det innebär att det måste till en anmälan från den utsatte, för att ett brottsmål ska öppnas. En 14-åring får avgöra om hon vill ha sex, men hon får/kan även "ångra sig" senare, och anmäla det. Oavsett det har varit frivilligt eller ej, så är det då brottsligt. Är kvinnan över 15 år, så ska det ha varit ofrivilligt för att ses som brottsligt.

En 14-årig tjej får i samförstånd med sina föräldrar ha sex helt lagligt. En 14-åring får skaffa p-piller, p-stav efter sina föräldrars medgivande. Sjukvården har tystnadsplikt, men de har även anmälningsplikt. Skulle det inte varit lagligt, för 14-åringar att idka sex, skulle dessa fall anmälas.
    Du har faktiskt fel där. Sex med ett barn under 15 år, där partnern är fyllda 15, faller faktiskt under allmänt åtal. D.v.s. - har brottet väl blivit anmält, så spelar det ingen roll om flickan inte vill medverka i rättegången. Hon kan inte dra tillbaka anmälan. Och inte hennes föräldrar heller, för den delen. Vad föräldrarna ger och inte ger sin tillåtelse till har INGEN inverkan på lagutövningen i de här frågorna.

Att man ändå som barnmorska eller gynekolog skriver ut preventivmedel åt de här tjejerna, beror ju på att man fattar att de kommer att ha sex hur-eller-hur. Och en graviditet skulle bara göra allting hundra gånger värre. Ofta finns det också en underförståddhet: tjejen säger att hon behöver p-pillren mot sina menssmärtor, och förskrivaren låtsas gå på det.
  • Ej okej
    Anonym (orolig vän) skrev 2014-01-10 07:41:16 följande:
    INga övergrepp men enligt lag räknas det som övergrepp. Flickan är inte byxmyndig och vare sig hon gått med på sexet eller inte räknas det som övergrepp mot minderårig
    Tycker du ska säga åt din kompis att göra slut med flickan och säga att du annars kommer att polisanmäla honom. Blir han förbannad så får han väl bli det men han verkar inte fatta allvaret i situationen. Lagstiftningen finns för en anledning - att skydda barn under 15 år från att bli sexuellt utnyttjade av vuxna.

Det verkar ju inte handla om kärlek från hans sida utan enbart utnyttjande av tjejens känslor så jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete för att du polisanmäler honom.
  • Haskel
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-10 11:10:40 följande:
    Du har faktiskt fel där. Sex med ett barn under 15 år, där partnern är fyllda 15, faller faktiskt under allmänt åtal. D.v.s. - har brottet väl blivit anmält, så spelar det ingen roll om flickan inte vill medverka i rättegången. Hon kan inte dra tillbaka anmälan. Och inte hennes föräldrar heller, för den delen. Vad föräldrarna ger och inte ger sin tillåtelse till har INGEN inverkan på lagutövningen i de här frågorna.

Att man ändå som barnmorska eller gynekolog skriver ut preventivmedel åt de här tjejerna, beror ju på att man fattar att de kommer att ha sex hur-eller-hur. Och en graviditet skulle bara göra allting hundra gånger värre. Ofta finns det också en underförståddhet: tjejen säger att hon behöver p-pillren mot sina menssmärtor, och förskrivaren låtsas gå på det.
    Möjligt att du faktiskt har rätt. Jag vet bara att samtliga myndigheter brukar strunta i det, så länge tjejen och hennes föräldrar tycker det är okej. En anledning är väl just att ingen kan bevisa att de verkligen idkar/idkat sex. Om inte tjejen eller hennes föräldrar vittnar.
    Därför blir det även svårt för en kompis/utomstående att anmäla. Ärendet tas säkert på allvar, men om 14-åringen och hennes föräldrar inte vill anmäla, kommer saken troligen läggas ner.

Enligt mig är det ett större övergrepp, om staten ska hindra henne från sex.
  • hallontroll
    FireLady skrev 2014-01-10 08:56:48 följande:
    Ja man och älskare, vissa har det bra Så klart vet båda precis vad jag går för och är älskad trots att jag är polyamorös. Känns skönt.

Så länge du är ärlig är allt väl. ;)
  • Ej okej
    Haskel skrev 2014-01-10 11:31:58 följande:
    Möjligt att du faktiskt har rätt. Jag vet bara att samtliga myndigheter brukar strunta i det, så länge tjejen och hennes föräldrar tycker det är okej. En anledning är väl just att ingen kan bevisa att de verkligen idkar/idkat sex. Om inte tjejen eller hennes föräldrar vittnar.
    Därför blir det även svårt för en kompis/utomstående att anmäla. Ärendet tas säkert på allvar, men om 14-åringen och hennes föräldrar inte vill anmäla, kommer saken troligen läggas ner.

Och var tycker du gränsen ska dras? Vid vilken ålder är det okej att börja ha sex enligt din mening? När är barn mogna att ta beslut om att ha sex? 

Lagen finns till som SKYDD för minderåriga. Skydda att de inte utsätta för sexuella handlingar som de inte är mogna att ta beslut om. Eller har förmåga att skydda sig från.

Men du kanske är en sån som också tycker att kvinnor som våldtas ska skylla sig själva ...? För de ville säkerligen egentligen det fastän de sade nej? 
  • Vilhelmina001
    Haskel skrev 2014-01-10 11:31:58 följande:

Här håller jag inte heller med. För det är för barnens bästa. Man behöver inte ha sex när man är så ung som 14. Jag råkar dessutom veta, att det nästan alltid är något annat som är fel när en så ung tjej börjar med sex, och särskilt om det är med en vuxen man. Typ att hon är otrygg med sina föräldrar och söker beskydd och närhet. Eller att det är ett sätt att få status och bekräftelse i gänget eller skolan. Får man som myndighetsperson veta att en 14-åring har sex, så bör man ta det som ett observandum (varningstecken).
  • Vilhelmina001
    Ej okej skrev 2014-01-10 13:48:08 följande:
    Och var tycker du gränsen ska dras? Vid vilken ålder är det okej att börja ha sex enligt din mening? När är barn mogna att ta beslut om att ha sex? 

Lagen finns till som SKYDD för minderåriga. Skydda att de inte utsätta för sexuella handlingar som de inte är mogna att ta beslut om. Eller har förmåga att skydda sig från.

Men du kanske är en sån som också tycker att kvinnor som våldtas ska skylla sig själva ...? För de ville säkerligen egentligen det fastän de sade nej? 
    Japp. Och en annan mycket viktig aspekt i dagens Sverige, är att lagen - till viss del - kan skydda unga flickor från hederskulturer från att bli bortgifta för tidigt. Får samhället reda på att en flicka under 15 år är gift och lever i ett äktenskap med en man, så är det nämligen ett lagbrott för hennes make att ligga med henne i Sverige, även om de gift sig i hemlandet där så unga flickor får giftas bort enligt lag. Männen är dessutom alltid minst flera år äldre än sina brudar, och ibland mogna män, i dessa fall.
  • Ej okej
    Tom Araya skrev 2014-01-10 08:31:43 följande:
    Du bör justera dina juridiska termer lite.
    Tyvärr - det är du som inte har koll på de juridiska termerna, Samlag med barn under 15 rubriceras som våldtäkt - oavsett om barnet var med på det eller ej.

Återigen. Lagen finns där i syfte att skydda barn.
  • MadHatter
    Haskel skrev 2014-01-10 10:59:27 följande:
    Detta är inget "samhällsbrott", det innebär att det måste till en anmälan från den utsatte, för att ett brottsmål ska öppnas. En 14-åring får avgöra om hon vill ha sex, men hon får/kan även "ångra sig" senare, och anmäla det. Oavsett det har varit frivilligt eller ej, så är det då brottsligt. Är kvinnan över 15 år, så ska det ha varit ofrivilligt för att ses som brottsligt.

En 14-årig tjej får i samförstånd med sina föräldrar ha sex helt lagligt. En 14-åring får skaffa p-piller, p-stav efter sina föräldrars medgivande. Sjukvården har tystnadsplikt, men de har även anmälningsplikt. Skulle det inte varit lagligt, för 14-åringar att idka sex, skulle dessa fall anmälas.

Det går som redansagts under allmänt åtal.

Det är inte olagligt för 14-åringar att ha sex men olagligt för "vuxna" att ha sex med barn.

Det är alltså inte barnet i detta fall som begår ett brott.

Föräldrarna bestämmer inte vad som är ett brott eller inte.
  • hannis
    Ej okej skrev 2014-01-10 15:17:25 följande:
    Tyvärr - det är du som inte har koll på de juridiska termerna, Samlag med barn under 15 rubriceras som våldtäkt - oavsett om barnet var med på det eller ej.

Återigen. Lagen finns där i syfte att skydda barn.
    Japp, helt korrekt. Brottsrubriceringen blir våldtäkt mot barn. 
  • Lucybergström

En fråga bara. Berätta lite om killen, bakgrund, finns det någon anledning till att han inte kan Sveriges lagar? Har han sociala nätverks account som ex. Instagram, ask osv?

• Anonym (orolig vän)
    Lucybergström skrev 2014-01-11 02:57:46 följande:
    En fråga bara. Berätta lite om killen, bakgrund, finns det någon anledning till att han inte kan Sveriges lagar? Har han sociala nätverks account som ex. Instagram, ask osv?

Mannen är från Sydamerika, inte född här i sverige och har inte någon tidigare problem med polisen vad jag vet. Han har ask ja.
  • Anonym (orolig vän)
    CherstinBovington skrev 2014-01-10 16:52:12 följande:
    Varför umgås en kille som är 21 med en tjej som är 14 i första taget?

Killen dansar sydamerikansk dans och var en gång med i samma grupp som flickan. Mycket småtjejer i den åldern finns där och han var den äldsta av alla för alla är runt 14 15 år. Så alla såg upp till honom
  • Vilhelmina001
    Anonym (orolig vän) skrev 2014-01-11 03:03:39 följande:

Mannen är från Sydamerika, inte född här i sverige och har inte någon tidigare problem med polisen vad jag vet. Han har ask ja.
    Ja, jag gissade att han inte var svensk, fast jag ville inte säga det. Men jag hade gissat på en latitud längre österut i första hand... Död
    Anonym (orolig vän) skrev 2014-01-11 03:15:01 följande:

Killen dansar sydamerikansk dans och var en gång med i samma grupp som flickan. Mycket småtjejer i den åldern finns där och han var den äldsta av alla för alla är runt 14 15 år. Så alla såg upp till honom

Det var väldigt fult att utnyttja ungdomsverksamheten på det sättet. Jag har sett något liknande: då var det en danslärare som alltid brukade ragga upp någon söt ung tjej i sina kurser. (Fastän både han och tjejerna var äldre, så det var inte någon polissak - han runt 40 när detta pågick och tjejerna runt 20.) Det går ju jättelätt i den rollen, eftersom de unga tjejerna ser upp till den äldre killen som dansar så bra och är så världsvan... Och han visste precis hur han skulle berömma dem och uppmärksamma den han ville ha, genom att jämt visa tillsammans med henne... Kräks
  • Lillmajsan

Okej och okej....
    Jag var 13 när jag träffade min sambo (är idag 27 år) vi blev tillsammans den 12 maj år 2000. Vi har i år den 12 maj varit tillsammans i 14 år. Han var då 21 år. Idag 35.
    Jag älskar honom mer än livet själv och han känner samma. Så det kan vara lyckat.

• Ej okej
    Lillmajsan skrev 2014-01-11 17:47:36 följande:
    Okej och okej....
    Jag var 13 när jag träffade min sambo (är idag 27 år) vi blev tillsammans den 12 maj år 2000. Vi har i år den 12 maj varit tillsammans i 14 år. Han var då 21 år. Idag 35.
    Jag älskar honom mer än livet själv och han känner samma. Så det kan vara lyckat.
    Fast ts berättar för oss att denna 21-åringen ränner på krogen och raggar tjejer så det handlar knappast om kärlek för hans del.

SÅ - inte samma situation som för dig!
  • Anonym (orolig vän)

Tack flr alla era svar. Tror att det blit en anonym anmälan till polisen för han vägrar lyssna

Svar på tråden 14 år med en 21 åring? Okej att ha sex eller inte?