Inlägg från: Nyfikna72 |Visa alla inlägg
  • Nyfikna72

borra i asbest - farligt???

Asbest är farligt ja men isåfall kopplat till att man påverkas av det varje dag. Har svårt att se varför det ska vara asbest i väggarna, vanligast är som rörisolering och skivor i källartak och sånt så jag tror nog du med lugnt samvete kan borra lite i väggarna. Samla upp damm och sånt och gör vad du kan så är det lugnt. Asbest i sig är ju farligt men det är inget kärnavfall som många verkar tro. De som är skadade sen förr är ju oftast sådana som i många år arbetat med asbest i tillverkning och andats in det dagligen.

• Nyfikna72

Ja du lär nog få lika skiljda svar även på byggahus.......jag är med där också och alla har olika uppfattningar. Som sagt, gör vad du kan och använd munnskydd De som skadas har som sagt andats in dammet i åratal. I moderna tider har jag inte ens läst om ett enda fall så riskerna är nog skapligt överdrivna även om man såklart ska undvika allt för stor exponering av dammet.

• Nyfikna72

Nu överdrivs det som vanligt....en plågsam död i framtiden av att borra ett par hål. Nej det kommer absolut inte att ske, det handlar fortfarande inte om kärnavfall som frigörs. Även om det kommer att frigöras lite asbestdamm så är det ingenting som påverkar nåt. Asbest fanns i bromskomponenter ett bra tag och jag har då inte sett en enda bilmek som lider av nå såna besvär kopplat till detta och inte tog de in nån saneringsfirma vid bromsjobb heller. Så ts kan nog med gott samvete borra några hål.....

Svar på tråden borra i asbest - farligt???