• Choko

borra i asbest - farligt???

Är det farligt att borra i asbest?

Jag har fått reda på att det finns asbest i lägenheten som vi köpte i höstas. Vi har inte hunnit borra i väggarna ännu men vill såklart sätta upp tavlor och dylikt. Vill sätta upp en hel tavelvägg, ska vi avstå från detta?

Har försökt få svar på denna enkla fråga som jag tycker borde vara vanlig. Efter googlande som inte gjorde mig klokare har jag ringt till kommunens miljö och hälsoskyddsförvaltning där jag blev hänvisad till Arbetsmiljöverket och där blev jag hänvisad tillbaka till miljö och hälsoskyddsförvaltningen där jag inte blev kopplad till en handläggare utan pratade med en person som kollade på internet angående detta, han trodde inte att det skulle vara några problem men hänvisade mig till Boverket. När jag går in på Boverket.se ser jag att de tydligt hänvisar till andra myndigheter om man har frågor om ett enskilt fall.

Ska det vara så svårt att få svar på en sådan enkel men j-vligt viktig fråga?

Är det någon här som kan och vill svara och länka till en tillförlitlig sida är jag oerhört tacksam!

• Svar på tråden borra i asbest - farligt???
  • Nyfikna72

Nu överdrivs det som vanligt....en plågsam död i framtiden av att borra ett par hål. Nej det kommer absolut inte att ske, det handlar fortfarande inte om kärnavfall som frigörs. Även om det kommer att frigöras lite asbestdamm så är det ingenting som påverkar nåt. Asbest fanns i bromskomponenter ett bra tag och jag har då inte sett en enda bilmek som lider av nå såna besvär kopplat till detta och inte tog de in nån saneringsfirma vid bromsjobb heller. Så ts kan nog med gott samvete borra några hål.....

• Houdini

Asbets brukar inte finnas i väggar utan som tidigare nämnt som isolering runt rör och i lim till golvmattor

Nu är det inget kärnavfall men asbets är farligt och det kan räcka med att andas in asbetsfibrer en gång för att få asbetos. Långt ifrån alla som drabbats av asbetsskador har varit utsatta för asbets långa tider.

Att man inte hör så mycket om asbets i dag beror på att man sanerade bort mycket av asbesten ifrån början av åttiotalet och framåt. 

Men man behöver inte bli skräckslagen så fort man hör ordet asbets men man ska hínte heller vifta bort det som vissa gör.

Jag tror du lugnt kan sätta upp dina tavlor.

• Tom Araya
    Choko skrev 2014-01-10 17:41:03 följande:
    Enligt MySecret hjälper inte munskydd, och jag har läst att någon annanstans att en vanlig dammsugare bara sprider asbesten, vilket ju låter logiskt egentligen. Man måste ha en dammsugare med speciellt filter.

Jag menar då andningsskydd som täcker mun och näsa av engångstyp för industrin.
    Bild

Jag tror de hjälper rätt bra.

Nästa steg är en sk halvmask med kolfilter
    Bild

Man bör nog ha sk HEPA-filter i damsugaren. Dessa är numera ofta standard i kvalitetsmaskiner (om den inte är för gammal) men finns att köpa som tillbehör till många äldre modeller.

Hygien är väldigt viktigt i detta fall. Dammsug, våttorka, duscha, byt kläder, undvika att sprida damm o.s.v.

Ska man vara petig ska man överlåta allt arbete med asbest till proffs med särskild skyddsutrustning men jag skulle göra begränsade jobb för egen del själv, med alla åtgärder jag kan komma på för att skydda mig.

• Choko
    Nyfikna72 skrev 2014-01-10 19:07:00 följande:
    Nu överdrivs det som vanligt....en plågsam död i framtiden av att borra ett par hål. Nej det kommer absolut inte att ske, det handlar fortfarande inte om kärnavfall som frigörs. Även om det kommer att frigöras lite asbestdamm så är det ingenting som påverkar nåt. Asbest fanns i bromskomponenter ett bra tag och jag har då inte sett en enda bilmek som lider av nå såna besvär kopplat till detta och inte tog de in nån saneringsfirma vid bromsjobb heller. Så ts kan nog med gott samvete borra några hål.....
    Nu handlade det inte bara om ett par hål, utan massor med hål som ska borras.
    Houdini skrev 2014-01-18 19:11:11 följande:
    Asbets brukar inte finnas i väggar utan som tidigare nämnt som isolering runt rör och i lim till golvmattor

Nu är det inget kärnavfall men asbets är farligt och det kan räcka med att andas in asbetsfibrer en gång för att få asbetos. Långt ifrån alla som drabbats av asbetsskador har varit utsatta för asbets långa tider.

Att man inte hör så mycket om asbets i dag beror på att man sanerade bort mycket av asbesten ifrån början av åttiotalet och framåt. 

Men man behöver inte bli skräckslagen så fort man hör ordet asbets men man ska hínte heller vifta bort det som vissa gör.

Jag tror du lugnt kan sätta upp dina tavlor.
    Tom Araya skrev 2014-01-18 23:33:28 följande:
    Jag menar då andningsskydd som täcker mun och näsa av engångstyp för industrin.
    Bild

Jag tror de hjälper rätt bra.

Nästa steg är en sk halvmask med kolfilter
    Bild

Man bör nog ha sk HEPA-filter i damsugaren. Dessa är numera ofta standard i kvalitetsmaskiner (om den inte är för gammal) men finns att köpa som tillbehör till många äldre modeller.

Hygien är väldigt viktigt i detta fall. Dammsug, våttorka, duscha, byt kläder, undvika att sprida damm o.s.v.

Ska man vara petig ska man överlåta allt arbete med asbest till proffs med särskild skyddsutrustning men jag skulle göra begränsade jobb för egen del själv, med alla åtgärder jag kan komma på för att skydda mig.

Tusen tack för råden och tipsen!

• Måsen

Hej
    Du har nog redan hängt upp alla dina tavlor och jag tror att det är nog mest asbest i kaklade ytorna.
    Vid upphängning av nästa tavla eller annat som skall upp på väggen så sätt borren på plats och spraya på rakskum så det täcker borrspetsen, rakskummet skall samla upp borrkaxet.
    Torka av rakskummet med borrkaxet med toapapper och spola sedan ded det i toaletten
    hadet gott och lycka till

• ITpappan
    Nyfikna72 skrev 2014-01-10 19:07:00 följande:

Nejdå. Inte lider bilmekaniker....

Min morfar var bilmekaniker. Dog av asbest i lungorna. Lungcancer samt KOL.

Äsch, borra du. Bilmekanikerns klarar ju sig.
  • Mafflan

Är du redan ganska gammal kan du kanske ta risken. Det tar tid för asbesten att göra dig sjuk, men det krävs bara en enda liten fiber i lungan. Asbest är jättefarligt, men det kan ta år/årtionden innan symptomen uppstår.

sustend.se/asbest-den-dodliga-fibern/

• Decx

Det är en i stort sätt obefintlig risk att borra några hål i asbets. Typ 10000 gånger farligare att gå utanför ytterdörren.

• Tom Araya

Ja, asbest är farligt att handskas med, vilket då även inkluderar borrning, sågning e.t.c.

Men om du vidtar försiktigehetsåtgärder borde det inte vara några större problem.
    Använd dammfiltermask som täcker näsa och mun.
    Någon kan stå med dammsugare vid borrhålet och suga upp damm så det inte sprider sig i lägenheten.
    Gör rent ordentligt omkring dig efteråt, vädra och skicka arbetskläderna i tvätten så har du minskat riskerna till vad jag tror är acceptabla nivåer.

• Noname00

Hej.

Tänkte höra hur det gick med detta, konstaterade du att det var esbest, borrades det några hål?

Svar på tråden borra i asbest - farligt???