• BuoBä

Pensionssparande?!

I och med att du är ung och dessutom inte arbetar för tillfället skulle jag rekommendera att du väntar med att börja pensionsspara. Pensionssparande är fördelaktigt MEN man binder pengarna och kan alltså inte komma åt dem förrän man går i pension. Eftersom det är väldigt många år dit för dig kan mycket hända på vägen som du kan behöva pengarna bättre till.

Givetvis är det bra att ha ett sparande, men ha det som tillgängliga pengar i nuläget. Börja med att spara ihop en liten buffert. Det brukar rekommenderas att man har 1-3 månadslöner som man lätt kan komma åt, tex ifall man får en dyr tandläkarräkning, bilen går sönder, löneutbetalningen krånglar eller liknande.  
    Fundera också på om du behöver börja spara för att senare ha pengar till en kontantinsats för bostad, och hur mycket du i så fall har möjlighet att sätta undan till det.

När du har de bitarna täckta kan du börja fundera på pensionssparande. Det är ingen katastrof om du inte kommer igång förrän om 5-10 år. Börja då med någon hundralapp i månaden. När du blir äldre och förhoppningsvis får bättre inkomst så kan du öka på det. 

• BuoBä
    Anonym (ello) skrev 2014-01-13 13:42:49 följande:
    Önskar att mina föräldrar hade berättat om detta tidigare att man kunde spara på ett sådant konto
    Idag är jag arbetslös, sjukskriven och innan hade jag en massa olika jobb och då hade man kunnat har lite buffert sen när man blir äldre..

F-n också

Så ta en 100 kr i månaden och spara på ett sådant konto, det blir ganska mycket sen vid pensionen 
    Det är inget som hindrar att man lägger upp ett eget långsiktigt sparande. Pensionssparande är inget magiskt. Det har vissa fördelar, men de är rätt små för de flesta. 

Om man istället sparar på ett eget konto med hyfsad ränta, eller i långsiktiga fonder eller vad man känner sig bekväm med, så får man samma ränta-på-ränta-effekt, med skillnaden att om man skulle hamna i ekonomisk knipa innan pensionsåldern så kan man få loss pengarna. Givetvis får man inte vara där och nalla hela tiden, då går hela poängen förlorad, men säg att man blir sjuk, arbetslös, skiljer sig och måste skaffa nytt boende jättefort, eller andra större grejer. 
Svar på tråden Pensionssparande?!