• Anonym (Undrar)

Pensionssparande?!

Hej jag är en 20årig tjej som har lite frågor ang. pensionssparande. Ska väl tilläggas att jag kan absolut ingenting om detta, alls.

Jag har iallafall funderat om man ska börja spara undan lite pengar inför framtiden, men hur gör man det, haha?
    Jag har SEB, där finns det "Enkla pensionen" tror jag det heter.
    Men hur mycket ska jag sätta över om jag skulle börja med den?
    Måste jag sätta över varje månad?
    Växer pengarna där?
    Måste jag ha ett arbete för att få börja p.spara..? Jag är sjukskriven.

Som sagt, jag kan verkligen ingenting om detta (känner mig rätt så dum och obildad :P ).
    Hoppas på bra svar.. :)

• Svar på tråden Pensionssparande?!
  • BuoBä

I och med att du är ung och dessutom inte arbetar för tillfället skulle jag rekommendera att du väntar med att börja pensionsspara. Pensionssparande är fördelaktigt MEN man binder pengarna och kan alltså inte komma åt dem förrän man går i pension. Eftersom det är väldigt många år dit för dig kan mycket hända på vägen som du kan behöva pengarna bättre till.

Givetvis är det bra att ha ett sparande, men ha det som tillgängliga pengar i nuläget. Börja med att spara ihop en liten buffert. Det brukar rekommenderas att man har 1-3 månadslöner som man lätt kan komma åt, tex ifall man får en dyr tandläkarräkning, bilen går sönder, löneutbetalningen krånglar eller liknande.  
    Fundera också på om du behöver börja spara för att senare ha pengar till en kontantinsats för bostad, och hur mycket du i så fall har möjlighet att sätta undan till det.

När du har de bitarna täckta kan du börja fundera på pensionssparande. Det är ingen katastrof om du inte kommer igång förrän om 5-10 år. Börja då med någon hundralapp i månaden. När du blir äldre och förhoppningsvis får bättre inkomst så kan du öka på det. 

• Kjell2

Om man inte ligger över brytpunketn och betalar statlig inkomstskatt är det sällan fördelaktigt med ett traditionellt pensionssparande. Skattefördelarna blir inga och man låser sin pengar under lång tid.

Däremot kan det vara väldigt bra att spara men då kanske på annat sätt, bankkonto, fonder eller aktier. Att ha för pension, bostadsköp, drömresan eller bara som buffert.

Mitt generella råd till unga är att i första hand spara till bostad och vänta med pensionsparandet

• Anonym (Undrar)

På mitt sparkonto har jag just nu 25000:- samt att jag har lite småpengar i en fond.
    Jag har boende tillsammans med min sambo (hyr hus).

Tack så mycket för era svar iallafall! :)

• anyXX

Kolla med din bank vad de rekommenderar! Jag blev rekomenderad att spara i fonder transfer 80 (eftersom jag är född på 80-talet men det finns motsvarande för födda på ex 90-talet). Vi var på banken senast idag och fick. Beröm för att vi börjat spara till våra pensioner så tidigt som vi gjort, många börjar tydligen ganska sent. Till en början kan du ju börja med kanske 200 i månaden eller så men som sagt kolla med din bank!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Anonym (pia)

Man kan säga så här, om du inte pensionspar alls kommer du förmodligen högst få 50% av slutlön i pension.
    och blir en fattigpensionär som bara räcker till det allra nödvändigaste .
    Ju tidigare du börjar desto bättre men senast i 30 årsåldern .
    Tänk på att bankens personal i första hand är säljare av bankens produkter och inte rådgivare.

• Grappa
    anyXX skrev 2014-01-10 17:31:01 följande:
    Kolla med din bank vad de rekommenderar! Jag blev rekomenderad att spara i fonder transfer 80 (eftersom jag är född på 80-talet men det finns motsvarande för födda på ex 90-talet). Vi var på banken senast idag och fick. Beröm för att vi börjat spara till våra pensioner så tidigt som vi gjort, många börjar tydligen ganska sent. Till en början kan du ju börja med kanske 200 i månaden eller så men som sagt kolla med din bank!
    Nja. Banken säljer pensionssparande och kommer rekommendera det som är lönsamt för banken, inte för TS.
    Att investera pengarna i ett boende är oftast smartare och mer lönsamt, till exempel, men det kommer banken inte berätta.
  • Majsan70

Jag började pensionsspara när jag var 20 år gammal. Idag är jag 43 år och har med bara 200 ronor i månaden fått en ganska stor summa.  Jag känner att det har varit en lagom summa att binda under såpass lång tid men att det ändå gett mig en bra avkastning. När sen mina barn flyttat hemifrån kommer jag att sätta undan en större summa i annan typ av sparande men till samma ändamål. 

Alltså tycker jag att det är bra att börja pensionsspara i tidig ålder, men i lagom summor. 

• Anonym (Gört inte)

Jag håller med om att det inte är nån bra idé att starta ett regelrätt pensionssparande. Varken när man är 20 eller 40. Man har inte tillgång till sina egna pengar och reglerna för dylika sparanden ändras över tid. I dagsläget t ex har jobbskatteavdragen gjort att man kommer att ha högre skatt på sina framtida pensionsuttag. Pensionsförsäkringens extra pengar räknas som inkomst för en pensionär, vilket betyder att flera personer jag känner som sparat själva inför pensionen inte har rätt till bostadsbidrag. Alltså ger deras sparande ingen guldkant på tillvaron såsom reklamen säger... Om du hamnar i en ekonomisk knipa innan pensionen, t ex blir långtidssjuk, får du inte ta ut dina pengar även om du behöver dem just då. Spara på annat sätt, så du har förfoganderätt över ditt kapital. Jag kommer själv att börja ta ut mina pensionsspar vid 55 och spara om dem på annat sätt. Banken kommer givetvis inte att informera om nackdelarna med sina pensionsparformer, de vill tjäna pengar på att förvalta ditt sparande, så räkna inte med att få rådgivning som gagnar dig själv i första hand.

• Anonym ((1+r)^t)
    Majsan70 skrev 2014-01-10 20:28:06 följande:
    Jag började pensionsspara när jag var 20 år gammal. Idag är jag 43 år och har med bara 200 ronor i månaden fått en ganska stor summa.  Jag känner att det har varit en lagom summa att binda under såpass lång tid men att det ändå gett mig en bra avkastning. När sen mina barn flyttat hemifrån kommer jag att sätta undan en större summa i annan typ av sparande men till samma ändamål. 

Alltså tycker jag att det är bra att börja pensionsspara i tidig ålder, men i lagom summor. 
    Det kallas ränta på ränta. Det finns helt klart en poäng med detta. Dagens bästa inlägg.
  • Anonym (pia)
    Anonym (Gört inte) skrev 2014-01-10 20:28:30 följande:
    Jag håller med om att det inte är nån bra idé att starta ett regelrätt pensionssparande. Varken när man är 20 eller 40. Man har inte tillgång till sina egna pengar och reglerna för dylika sparanden ändras över tid. I dagsläget t ex har jobbskatteavdragen gjort att man kommer att ha högre skatt på sina framtida pensionsuttag. Pensionsförsäkringens extra pengar räknas som inkomst för en pensionär, vilket betyder att flera personer jag känner som sparat själva inför pensionen inte har rätt till bostadsbidrag. Alltså ger deras sparande ingen guldkant på tillvaron såsom reklamen säger... Om du hamnar i en ekonomisk knipa innan pensionen, t ex blir långtidssjuk, får du inte ta ut dina pengar även om du behöver dem just då. Spara på annat sätt, så du har förfoganderätt över ditt kapital. Jag kommer själv att börja ta ut mina pensionsspar vid 55 och spara om dem på annat sätt. Banken kommer givetvis inte att informera om nackdelarna med sina pensionsparformer, de vill tjäna pengar på att förvalta ditt sparande, så räkna inte med att få rådgivning som gagnar dig själv i första hand.
    12000 kr  om året är alltd lönsamt
  • Grappa
    Anonym (pia) skrev 2014-01-10 23:34:36 följande:
    Nej.
  • Anonym ((1+r)^t)
    Anonym (pia) skrev 2014-01-10 23:34:36 följande:
    Grappa skrev 2014-01-10 23:38:26 följande:
    Nej.
    Grappa har rätt, tyvärr.

Däremot kan jag ibland tänka att det är synd att jag för min del inte började pensionsspara med 200 kr per månad redan när jag var 18, för att utnyttja ränta-på-ränta effekten. Nu (vid betydligt äldre ålder) pensionssparar jag mycket mer bland annat eftersom det orangea kuvertet ser så tråkigt ut för min del.

Men om du, TS, bara har 200 kr att lägga undan nu, så kan det vara bättre att du lägger dem på en bok om privatekonomi och läser på, ökar dina egna kunskaper, och tar reda på om du har intresse för ekonomi och investering som du kanske ännu inte har hunnit upptäcka vid så unga år. Det kan ju dessutom vara ett område som kan ge dig en framtida yrkesbana och väg tillbaka från sjukskrivningen (???) Det kan mycket väl vara den bästa investeringen just nu.

Dessutom kan det vara en tröst att veta att det lätt att känna sig "dum och obildad" när det gäller det här med pengar och ekonomi, även om man har läst på en hel del.... det beror på att regler om pensioner och hur investeringar och (national)ekonomi fungerar faktiskt inte alltid är helt lätt att förstå sig på. Om det vore lätt, så skulle vi inte ha så många "experter" som ringer och försöker boka upp "kundrådgivning".
  • Anonym (My)

Jag började att pensionsspara när jag var runt 20 år, började då det 200:- / månad. Ökade summan med åren. Är nu snart 40 år och har nu har summan varit 1000:- / månad de senaste åren. 
    Jag tycker att det är en självklarhet att pensionsspara!
    Kan säga att den insatta summan har ökar riktigt skapligt :)

• Anonym (Undrar)

Tack snälla ni för era svar! Glad
    Jag ska hitta mig en bra bok om ekonómi och börja läsa lite. Kött på benen skadar ju inte Flört

Som sagt, tusen tack för era svar!

• Kjell2
    Anonym (My) skrev 2014-01-11 07:43:51 följande:
    Jag började att pensionsspara när jag var runt 20 år, började då det 200:- / månad. Ökade summan med åren. Är nu snart 40 år och har nu har summan varit 1000:- / månad de senaste åren. 
    Jag tycker att det är en självklarhet att pensionsspara!
    Kan säga att den insatta summan har ökar riktigt skapligt :)

Att spara är jättebra och du kunde fått samma avkastning på någon annan sparform. Nackdelen med pensiosparande är att dina pengar är låsta fram till du är 55 år.

Fördelen är att du betalar mindre skatt om du ligger över brytpunkten.

Att spara inför till man blir gammal är vettigt. Dock inte säkert att traditionellt pensionssparnade är det bästa sättet. Det finns andra bra alternativ.
  • Anonym (ello)

Önskar att mina föräldrar hade berättat om detta tidigare att man kunde spara på ett sådant konto
    Idag är jag arbetslös, sjukskriven och innan hade jag en massa olika jobb och då hade man kunnat har lite buffert sen när man blir äldre..

F-n också

Så ta en 100 kr i månaden och spara på ett sådant konto, det blir ganska mycket sen vid pensionen 

• BuoBä
    Anonym (ello) skrev 2014-01-13 13:42:49 följande:
    Önskar att mina föräldrar hade berättat om detta tidigare att man kunde spara på ett sådant konto
    Idag är jag arbetslös, sjukskriven och innan hade jag en massa olika jobb och då hade man kunnat har lite buffert sen när man blir äldre..

F-n också

Så ta en 100 kr i månaden och spara på ett sådant konto, det blir ganska mycket sen vid pensionen 
    Det är inget som hindrar att man lägger upp ett eget långsiktigt sparande. Pensionssparande är inget magiskt. Det har vissa fördelar, men de är rätt små för de flesta. 

Om man istället sparar på ett eget konto med hyfsad ränta, eller i långsiktiga fonder eller vad man känner sig bekväm med, så får man samma ränta-på-ränta-effekt, med skillnaden att om man skulle hamna i ekonomisk knipa innan pensionsåldern så kan man få loss pengarna. Givetvis får man inte vara där och nalla hela tiden, då går hela poängen förlorad, men säg att man blir sjuk, arbetslös, skiljer sig och måste skaffa nytt boende jättefort, eller andra större grejer. 
  • Anonym (Gört inte)
    Anonym (ello) skrev 2014-01-13 13:42:49 följande:

F-n också

Pensionssparkonton är inte per automatik särskilt förmånliga som vi är flera i tråden som hävdat.

Det är precis de som är i din situation; arbetslösa/ långtidssjuka/ "sjukpensionärer" som har sämst nytta av just pensionsspar, då de som har en dålig allmänpension får sämre eller inget bostadstillägg eftersom pensionssparandet kommer att räknas som inkomst. Pengarna som du har avstått från att använda och som skulle bli din guldkantpå äldre dagar går upp i rök.

Är du säker på att dina föräldrar aldrig gett dig rådet att spara?
    Sparar man 100 kr i månaden på vilket konto som helst under sitt vuxna liv får man ihop en buffert till pensionen. Vissa konton är fördelaktigare än andra.
    Ett sparande på annat sätt hade du sen kunnat placera i madrassen eller i bankfacket tills du behöver pengarna som pensionär. DÅ hade det kunnat fungera som buffert.
  • Anonym (My)
    Kjell2 skrev 2014-01-13 13:38:31 följande:

Att spara är jättebra och du kunde fått samma avkastning på någon annan sparform. Nackdelen med pensiosparande är att dina pengar är låsta fram till du är 55 år.

Fördelen är att du betalar mindre skatt om du ligger över brytpunkten.

Att spara inför till man blir gammal är vettigt. Dock inte säkert att traditionellt pensionssparnade är det bästa sättet. Det finns andra bra alternativ.
    Att dessa pengar är låsa lång tid gör inget alls då jag inte märker av att det dras pengar dit eller ser dessa som "mina" pengar, det blir bara en bonus när jag kommer såpass långt fram i livet. 
    Dessa är inte i ett traditionellt pensionssparande utan placerat bättre än så :)
Svar på tråden Pensionssparande?!