Inlägg från: Anonym (Gört inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gört inte)

Pensionssparande?!

Jag håller med om att det inte är nån bra idé att starta ett regelrätt pensionssparande. Varken när man är 20 eller 40. Man har inte tillgång till sina egna pengar och reglerna för dylika sparanden ändras över tid. I dagsläget t ex har jobbskatteavdragen gjort att man kommer att ha högre skatt på sina framtida pensionsuttag. Pensionsförsäkringens extra pengar räknas som inkomst för en pensionär, vilket betyder att flera personer jag känner som sparat själva inför pensionen inte har rätt till bostadsbidrag. Alltså ger deras sparande ingen guldkant på tillvaron såsom reklamen säger... Om du hamnar i en ekonomisk knipa innan pensionen, t ex blir långtidssjuk, får du inte ta ut dina pengar även om du behöver dem just då. Spara på annat sätt, så du har förfoganderätt över ditt kapital. Jag kommer själv att börja ta ut mina pensionsspar vid 55 och spara om dem på annat sätt. Banken kommer givetvis inte att informera om nackdelarna med sina pensionsparformer, de vill tjäna pengar på att förvalta ditt sparande, så räkna inte med att få rådgivning som gagnar dig själv i första hand.

• Anonym (Gört inte)
    Anonym (ello) skrev 2014-01-13 13:42:49 följande:
    Önskar att mina föräldrar hade berättat om detta tidigare att man kunde spara på ett sådant konto
    Idag är jag arbetslös, sjukskriven och innan hade jag en massa olika jobb och då hade man kunnat har lite buffert sen när man blir äldre..

F-n också

Så ta en 100 kr i månaden och spara på ett sådant konto, det blir ganska mycket sen vid pensionen 

Pensionssparkonton är inte per automatik särskilt förmånliga som vi är flera i tråden som hävdat.

Det är precis de som är i din situation; arbetslösa/ långtidssjuka/ "sjukpensionärer" som har sämst nytta av just pensionsspar, då de som har en dålig allmänpension får sämre eller inget bostadstillägg eftersom pensionssparandet kommer att räknas som inkomst. Pengarna som du har avstått från att använda och som skulle bli din guldkantpå äldre dagar går upp i rök.

Är du säker på att dina föräldrar aldrig gett dig rådet att spara?
    Sparar man 100 kr i månaden på vilket konto som helst under sitt vuxna liv får man ihop en buffert till pensionen. Vissa konton är fördelaktigare än andra.
    Ett sparande på annat sätt hade du sen kunnat placera i madrassen eller i bankfacket tills du behöver pengarna som pensionär. DÅ hade det kunnat fungera som buffert.
Svar på tråden Pensionssparande?!