• melani

Får jag ta min morfars efternamn?

Min mor har inte sin fars efternamn, får jag då ta min morfars efternamn? Jag kan ju styrka släktskapet (måste ju finnas hos Skatteverket då det är min morfar och inte längre bak i släkten).
    Någon som vet? Otålig tills måndag...

• Svar på tråden Får jag ta min morfars efternamn?
  • Herr Grön

Vad säger morfar om det då?

Angel came down from heaven yesterday (Jimi Hendrix)
  • Steffi

Har det varit din mammas flicknamn? Isf tror jag inte att det är några problem. Om inte så tror jag att det går iaf men det vet jag inte. Lycka till.

• melani
    Steffi skrev 2014-01-11 04:21:23 följande:
    Har det varit din mammas flicknamn? Isf tror jag inte att det är några problem. Om inte så tror jag att det går iaf men det vet jag inte. Lycka till.
    Nej, hon tog sin mors namn och har hetat sin mors efternamn sedan födseln. Men det är ju min morfar, och är registrerad som min morfar hos Skatteverket men min mor heter inte efternamnet.
  • Steffi
    melani skrev 2014-01-11 04:24:53 följande:
    Nej, hon tog sin mors namn och har hetat sin mors efternamn sedan födseln. Men det är ju min morfar, och är registrerad som min morfar hos Skatteverket men min mor heter inte efternamnet.

Borde ju funka eftersom det är släkt. Men jag kunde inte läsa mig till det på hemsidan. Säkert pga trötthet. Men hoppas det funkar
  • melani
    Steffi skrev 2014-01-11 04:32:11 följande:

Borde ju funka eftersom det är släkt. Men jag kunde inte läsa mig till det på hemsidan. Säkert pga trötthet. Men hoppas det funkar
    Nä samma här, har läst det ett antal ggr men blir helt prillig det här med leden och skit. Vet ju hans släkt hetat namnet några led bakåt, vilken släkt har inte det liksom? Men min mor bär inte hans efternamn.
  • Steffi
    melani skrev 2014-01-11 04:35:40 följande:
    Nä samma här, har läst det ett antal ggr men blir helt prillig det här med leden och skit. Vet ju hans släkt hetat namnet några led bakåt, vilken släkt har inte det liksom? Men min mor bär inte hans efternamn.

Knepigt. Du får nog ringa eller maila iaf.
  • melani
    Steffi skrev 2014-01-11 04:39:16 följande:

Knepigt. Du får nog ringa eller maila iaf.
    Ja får väl hålla mig tills måndag:)
  • Steffi
    melani skrev 2014-01-11 04:39:46 följande:
    Ja får väl hålla mig tills måndag:)

Verkar inte bättre.. Men uppdatera gärna för det vore intressant att få veta hur det ligger till..
  • melani
    Steffi skrev 2014-01-11 04:41:42 följande:

Verkar inte bättre.. Men uppdatera gärna för det vore intressant att få veta hur det ligger till..
    Jadå du har spenderat tid i min tråd så får jag ju berätta hur det går;)
  • Vilhelmina001

Det borde gå. Känner en kvinna som tog sin farmors flicknamn, nämligen. Och hennes far hade aldrig hetat det namnet, utan som sin far i sin tur. (Eftersom föräldrarna var gifta.) Dock är detta en 15 år sedan, så det kan ha kommit någon idiotisk lagändring efter det...

Svar på tråden Får jag ta min morfars efternamn?