Belinda04 skrev 2014-01-11 18:39:16 följande:
Hej
Jag kan besvara din fråga då jag arbetar med dessa typer av ärende. Har du gjort några tidigare efternamns ändringar sedan du har fullt 18 år? Om du inte har gjort det har du möjlighet att bära de efternamn dina föräldrar bär eller det efternamn som dina föräldrar bar som ogifta.
Bar inte din mamma detta namn som ogift man du alltså inte ta det, utan får vända dig till PRV för att köpa dig efternamnet.
Kanske inte riktigt vad du ville höra men så lyder lagen. Du finner detta under 5§ i namnlagen
Den som vill byta ett efternamn som har förvärvats genom födelsen enligt
1 eller
49 a § till ett annat efternamn som bärs av någon av föräldrarna kan göra detta genom anmälan till Skatteverket. Har föräldern förvärvat sitt namn enligt
9 eller
10 § genom äktenskap med någon annan än den andra föräldern, krävs att maken i detta äktenskap samtycker till namnbytet.
Genom anmälan till Skatteverket kan byte även ske till ett efternamn som någon av föräldrarna senast har burit som ogift.
Den som har bytt efternamn enligt
första eller
andra stycket och som vid namnbytet var under 18 år kan genom anmälan till Skatteverket byta till ett annat namn som anges i något av dessa stycken. Lag (2012:66).
Tack vad snällt av dig att svara.
Jag har försakat min gratis namnändring hos Skatteverket. Tog bort min fars efternamn och behöll min mors enbart. Så det kommer definitivt bli PRV och jag kommer få betala 1800 (tror jag det är, namnändringen gäller mig och mina barn som är under 18år).
Det jag blir orolig för är att någonstans på PRV's sida står det att efternamnet ska ha burits två nedåt led i familjen, vilket då borde innebära att det krävs att min mor ska ha burit namnet? Jag kan ju tycka det låter helt sinnessjukt om jag inte skulle få ta min morfars efternamn för det är ju min mors far. Och han är registrerad som hennes far också.
Vet du vad som gäller där? Kan jag ta personbevis på mig själv som redovisar mor- och farföräldrar från Skatteverket?