• Anonym (upprörd)

Dumma kommentarer från kollega...

På jobbet satt vi en dag och diskuterade barn och familj. Plötsligt kommer en person in på ofrivillig barnlöshet och fäller en kommentar om att kan man inte få barn på naturlig väg så är det för att det inte är meningen. Våra gener skulle enligt henne vara svaga och naturen ser automatiskt till att vi inte kan föröka oss. Hon förkastar allt vad IVF heter och menar att "vi" inte ska ha några barn.Vet inte om det är så men som ofrivilligt barnlös (utan deras vetskap om detta) så tog jag fruktansvärt illa vid mig. Jag och min sambo är fullt friska och läkarna har inte hittat något fel på oss förutom att min pojkvän har lite lägre antal spermier än vad som anses vara "normalt". För övrigt är de i god kvalité, dock är de tydligen inte tillräckligt många. 

Hur sjutton kan man slänga ur sig en sån kommentar? Chansen att någon i rummet faktiskt drabbats av ofrivillig barnlöshet finns ju, eller att man kanske känner någon som är det. Hennes kommentar fick mig att känna mig totalt värdelös. Hur får jag tillbaka självkänslan igen efter att hon omedvetet tryckt ner mig i backen? 

• Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...
  • Anonym (***)
    Anonym (aas) skrev 2014-01-11 13:16:37 följande:
    Men herregud. Det är ju skillnad.
    Vadå skillnad, finns det vissa åsikter man inte får ha? Eller är det bara åsikter om barnlöshet som ska vara förbjudna att diskutera?
  • Anonym (Hmm)

Definitivt väldigt okänsligt sagt...

Men som teori så är det ju inte helt fel. Det betyder ju inte att du som individ är mindre värd dock! Men hade man låtit naturen ha sin gång så hade ni kanske aldrig fått barn, och någon anledning till det är det ju.

MEN, nu låter vi ju inte alltid naturen ha sin gång. Och det gäller ju inte bara detta, det gäller ju hela vårt samhälle. Vi använder mediciner, opererar skador, importerar/exporterar mat osv. Så personligen tycker inte jag det är något annorlunda att man hjälper till när det kommer till att skaffa barn. Så jag tycker inte att din kollega egentligen har fel i sak, men jag skulle aldrig uttrycka mig så!

• Anonym (.... 2)

Korkad kollega!
    Finns ju de som blir gravida av å bara titta på en annan karl ju å föder ungar hej vilt å sedan inte klarar av att ta hand om dem, sen finns de dom som verkligen vill ha barn men inte kan få det som adopterar och blir helt underbara föräldrar.. 

• Anonym (***)
    Anonym (.... 2) skrev 2014-01-11 13:30:15 följande:
    Korkad kollega!
    Finns ju de som blir gravida av å bara titta på en annan karl ju å föder ungar hej vilt å sedan inte klarar av att ta hand om dem, sen finns de dom som verkligen vill ha barn men inte kan få det som adopterar och blir helt underbara föräldrar.. 
    och sedan finns det dom som lätt blir gravida och blir alldeles underbara föräldrar, och sedan de som adopterar och blir gräsliga föräldrar. 
  • Anonym (aas)
    Anonym (***) skrev 2014-01-11 13:29:36 följande:
    Vadå skillnad, finns det vissa åsikter man inte får ha? Eller är det bara åsikter om barnlöshet som ska vara förbjudna att diskutera?
    Jag kan faktiskt säga att jag tycker det finns åsikter man inte får ha. Men det är min åsikt. Däremot tycker jag att denna åsikt är okej att ha MEN man kanske inte ska säga sådant runt folk man inte känner så bra. Hon kan väl lufta dem hemma med sin partner eller sina närmaste kompisar.
  • Anonym (***)
    Anonym (aas) skrev 2014-01-11 13:48:15 följande:
    Jag kan faktiskt säga att jag tycker det finns åsikter man inte får ha. Men det är min åsikt. Däremot tycker jag att denna åsikt är okej att ha MEN man kanske inte ska säga sådant runt folk man inte känner så bra. Hon kan väl lufta dem hemma med sin partner eller sina närmaste kompisar.
    Hon får inte säga sina åsikter, men du tycker du har rätt att säga dina?
  • liv

Teorin i sig är väl egentligen korrekt. Men man kanske inte ska slänga ur sig sånt vid fikabordet när man inte vet vad de som lyssnar har varit med om. Jag antar också att den här kollegan med glädje tar emot sjukvård vilket innebär att det bara är skitsnack. 

• Anonym (aas)
    Anonym (***) skrev 2014-01-11 14:16:41 följande:
    Hon får inte säga sina åsikter, men du tycker du har rätt att säga dina?
    Nej, jag säger inte elaka saker som sårar.
  • Anonym (***)
    Anonym (aas) skrev 2014-01-11 14:29:10 följande:
    Nej, jag säger inte elaka saker som sårar.
    Hur vet du det? Du kan omöjligt veta vad alla människor gått igenom...
  • Anonym (barnlös)

Hej TS!
    Tänker inte ens bemöda mig med att svara på vissa korkade inlägg här, som också är ett bevis på en sak: folk som aldrig varit i vår situation kommer aldrig heller att förstå. Tyvärr. 
    Förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit (även om jag nog hade bitit ifrån rejält och skällt ut kollegan och ställt till en scen haha!). Har också varit med om att man blivit helt chockad över folks dumhet att man bara blivit helt paff. 
    Borsta av dammet av skorna och gå vidare är ett skönt uttryck, gör så. Jag tycker mest synd om människor som kollegan, som är så inskränkta och faktiskt ointelligenta (då det TOTALT saknas forskning för det hon talat om). 

Lycka till i bebisverksan, oavsett hur ert barn kommer till er!

Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...