• Anonym (upprörd)

Dumma kommentarer från kollega...

På jobbet satt vi en dag och diskuterade barn och familj. Plötsligt kommer en person in på ofrivillig barnlöshet och fäller en kommentar om att kan man inte få barn på naturlig väg så är det för att det inte är meningen. Våra gener skulle enligt henne vara svaga och naturen ser automatiskt till att vi inte kan föröka oss. Hon förkastar allt vad IVF heter och menar att "vi" inte ska ha några barn.Vet inte om det är så men som ofrivilligt barnlös (utan deras vetskap om detta) så tog jag fruktansvärt illa vid mig. Jag och min sambo är fullt friska och läkarna har inte hittat något fel på oss förutom att min pojkvän har lite lägre antal spermier än vad som anses vara "normalt". För övrigt är de i god kvalité, dock är de tydligen inte tillräckligt många. 

Hur sjutton kan man slänga ur sig en sån kommentar? Chansen att någon i rummet faktiskt drabbats av ofrivillig barnlöshet finns ju, eller att man kanske känner någon som är det. Hennes kommentar fick mig att känna mig totalt värdelös. Hur får jag tillbaka självkänslan igen efter att hon omedvetet tryckt ner mig i backen? 

• Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...
  • Pimpinellan

Jag förstår att du blev ledsen! Oavsett om hon visste eller inte så är det där en sån där sak man helt enkelt bara inte säger till folk! Skulle ni som i princip håller med tycka det var okey att säga så om cancer,ms eller vilken sjukdom som helst? "Det är meningen,gör alltså inget åt det?" Nu råkar ofrivillig barnlöshet vara klassat som sjukdom och man har rätt till hjälp. Jag hade en nära vän som uttryckte precis samma åsikt till mig i telefon. Hon borde fullt ut begripit att vi inte kan få barn för hon vet att jag vill och vi hade vart gifta ett par år= normalt att man försöker i vår värld. Men det var lätt för henne att säga som fick två spontanbarn vid 41 och nästan 45! För så är det ju-det är alltid ni fertila som inte behövt anstränga er ett jota för att få barn som har noll förståelse...

• liv
    Anonym (barnlös) skrev 2014-01-11 14:41:41 följande:
    Hej TS!
    Tänker inte ens bemöda mig med att svara på vissa korkade inlägg här, som också är ett bevis på en sak: folk som aldrig varit i vår situation kommer aldrig heller att förstå. Tyvärr. 
    Förstår att du blev ledsen, det hade jag också blivit (även om jag nog hade bitit ifrån rejält och skällt ut kollegan och ställt till en scen haha!). Har också varit med om att man blivit helt chockad över folks dumhet att man bara blivit helt paff. 
    Borsta av dammet av skorna och gå vidare är ett skönt uttryck, gör så. Jag tycker mest synd om människor som kollegan, som är så inskränkta och faktiskt ointelligenta (då det TOTALT saknas forskning för det hon talat om). 

Lycka till i bebisverksan, oavsett hur ert barn kommer till er!
    Saknas forskning? Öppna ögonen och se dig omkring. Svaga individer rensas ut och starka klarar sig längre. Vi har till och med börjat använda vår sjukvård för att rensa ut svaga.
  • Pimpinellan
    liv skrev 2014-01-11 15:28:28 följande:
    Saknas forskning? Öppna ögonen och se dig omkring. Svaga individer rensas ut och starka klarar sig längre. Vi har till och med börjat använda vår sjukvård för att rensa ut svaga.
    Men nu får du väl ändå ge dig!? Det finns massor med fertila som är direkt olämliga som föräldrar och massor med infertila som blivit och kommer bli alldeles utmärkta föräldrar! Men du hade säkert turen själv att kunna få barn och fattar därmed inget. Fertil= bra förälder och infertil= dålig förälder är ju rent nonsens!
  • tingeling72

Åsikter får man ha om precis allt och man ska acceptera andras men sen sättet man framför sin åsikt kanske är något man ska tänka på sen kan man ju inte ta åt sig ... men mår du så fruktansvärt dåligt över hennes åsikt ta henne åt sidan och diskutera igenom vad du anser och vad du går igenom . Håller nog ändå med lite om att naturen har sin gång och allt sker av en anledning ....kram på dig och lycka till

• Anonym (det finns puckon)

Såna där kommentarer brukar fastna i halsen på folk när de drabbas själva, kanske som mor- eller farföräldrar. Det är lättare att säga det till en kollega än till sitt eget barn. Då behöver man ju inte heller fundera på om ens egna gener egentligen är "dåliga" fast man har lyckats föröka sig i en generation innan det slår till...

Antingen står man för att allt ska regleras efter någon form av naturligt urval och föder barn under en gran med därtill ickeexisterande sjukvård om man själv eller barnet blir sjuk, använder aldrig medicin eller sjukvård och tar att man riskerar dö om man får lunginflammation precis som man gjorde för inte så länge sedan i Sverige eller så är man glad och tacksam att man lever i en tid och på en plats som är bättre än någon tidigare i mänsklighetens historia och accepterar alla former av sjukvård som syftar till att göra livet så bra för sina medmänniskor som möjligt. 

Fast det är klart att visa svagsinta skulle nog inte få skaffa barn, faktiskt tveksamt om TS kollega skulle bli godkänd i en adoptionsutredning med de åsikterna.

• Anonym (bit ifrån)

Kollegan verkar själv inte vara av det bästa virket som slänger ur sig sådana kommentarer. Det bästa sättet att bemöta sådana är att sätta dem ordentligt på plats. Spänn ögonen i henne och säg att du i så fall tycker det är väldigt märkligt att hon har barn och inte du.

• Anonym (bit ifrån)

Du kan också svara att med hennes resonemang antar du att hon och hennes barn inte tar några som helst mediciner, vaccin, sjukvård osv för det är ju också naturens gång och vilja om de dör av en vanlig lunginflammation.

• Anonym (det finns puckon)
    tingeling72 skrev 2014-01-11 15:36:23 följande:
    Åsikter får man ha om precis allt och man ska acceptera andras men sen sättet man framför sin åsikt kanske är något man ska tänka på sen kan man ju inte ta åt sig ... men mår du så fruktansvärt dåligt över hennes åsikt ta henne åt sidan och diskutera igenom vad du anser och vad du går igenom . Håller nog ändå med lite om att naturen har sin gång och allt sker av en anledning ....kram på dig och lycka till
    Varför måste man accepterar alla andras åsikter om precis allt. Du är väl medveten om att vi har lagar i det här landet mot att uttrycka vissa åsikter? 

När ditt barn blir allvarligt sjukt nästa gång, stannar du hemma då eller åker till läkare? Jag åker definitivt till läkare för jag anser inte att naturen ska ha sin gång utan h*n ska få bästa möjliga chans att klara sig.
  • Anonym (bit ifrån)
    Anonym (det finns puckon) skrev 2014-01-11 15:46:28 följande:
    Såna där kommentarer brukar fastna i halsen på folk när de drabbas själva, kanske som mor- eller farföräldrar. Det är lättare att säga det till en kollega än till sitt eget barn. Då behöver man ju inte heller fundera på om ens egna gener egentligen är "dåliga" fast man har lyckats föröka sig i en generation innan det slår till... Antingen står man för att allt ska regleras efter någon form av naturligt urval och föder barn under en gran med därtill ickeexisterande sjukvård om man själv eller barnet blir sjuk, använder aldrig medicin eller sjukvård och tar att man riskerar dö om man får lunginflammation precis som man gjorde för inte så länge sedan i Sverige eller så är man glad och tacksam att man lever i en tid och på en plats som är bättre än någon tidigare i mänsklighetens historia och accepterar alla former av sjukvård som syftar till att göra livet så bra för sina medmänniskor som möjligt.  Fast det är klart att visa svagsinta skulle nog inte få skaffa barn, faktiskt tveksamt om TS kollega skulle bli godkänd i en adoptionsutredning med de åsikterna.

• Anonym (***)
    Anonym (det finns puckon) skrev 2014-01-11 15:50:06 följande:
    Varför måste man accepterar alla andras åsikter om precis allt. Du är väl medveten om att vi har lagar i det här landet mot att uttrycka vissa åsikter? 

När ditt barn blir allvarligt sjukt nästa gång, stannar du hemma då eller åker till läkare? Jag åker definitivt till läkare för jag anser inte att naturen ska ha sin gång utan h*n ska få bästa möjliga chans att klara sig.
    Man måste inte acceptera andras åsikter, TS hade ju kunnat bemöta detta om hon velat. Sedan faller detta inte under sådant som är olagligt att yttra. Att vara dum och okänslig är inte straffbart
Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...