• Anonym (pulkanovis)

När skulle ni släppa barnet själv i pulkabacken

Tänk er följande:

Pulkabacken ligger ca 50-100m hemifrån men inte inom synhåll. Det är en ganska snäll backe, kort och inte särskilt brant. Ingen risk att åka ut på vare sig bilväg eller cykelväg. Runt backen finns några träd och några småbuskar. Barnet använder hjälm.

Gör det nån skillnad är det ett lugnt villaområde. På helger är det oftast mycket barn där.

Vid vilken ålder skulle du låta ett barn vara kvar själv medan du t ex går hem för att byta blöja/kissa småsyskonet? Vid vilken skulle du låta barnet gå dit själv, ev i sällskap med en jämnårig kompis?

• Svar på tråden När skulle ni släppa barnet själv i pulkabacken
  • AAS10

eftersom mycket kan hända så skulle jag aldrig lämna min 5åring själv, kanske när han är runt 9-10 då dom börjar få lite sunt förnuft..... 

• Anonym (4,5)

Min son var 4,5 när han gick till pulkabacken själv första gången men då har vi den precis bakom huset så jag kunde se honom hela tiden. Vi bor i radhus med ett stort bilfritt område mellan husen där backen ligger.

• sextiotalist

5-6 år är nog lagom

AAS10 skrev 2014-01-11 16:32:35 följande:
    eftersom mycket kan hända så skulle jag aldrig lämna min 5åring själv, kanske när han är runt 9-10 då dom börjar få lite sunt förnuft..... 

Vill du göra barnet löjligt inför kompisar, så kan du stå och vakta vid den åldern.

• Anonym (pulkanovis)

Jag kan inte minnas att jag någonsin hade nån förälder med mig när jag åkte pulka och då var den backen betydligt längre och brantare än den här. Jag var 6 första vintern där.

• AAS10
    sextiotalist skrev 2014-01-11 16:42:10 följande:

5-6 år är nog lagom

Vill du göra barnet löjligt inför kompisar, så kan du stå och vakta vid den åldern.

Absolut inte, han får åka själv och jag sitter så jag kan se honom, MEN jag såg ett barn som krockade med ett träd, och mamman var den ÄNDA som reagerade... INGEN som frågade om dom skulle ringa abulans osv, det var MYCKET blod på platsen... 

VARFÖR ska JAG ta hand om DITT barn om det händer något? 

• Anonym (***)
    AAS10 skrev 2014-01-11 17:12:41 följande:

Absolut inte, han får åka själv och jag sitter så jag kan se honom, MEN jag såg ett barn som krockade med ett träd, och mamman var den ÄNDA som reagerade... INGEN som frågade om dom skulle ringa abulans osv, det var MYCKET blod på platsen... 

Precis, varför ska man vara en medmänniska? Så när ditt barn är 10 år och ensam, så är det ok att skita i honom, eftersom du skiter i andra barn?
  • Anonym (IQ)
    AAS10 skrev 2014-01-11 17:12:41 följande:

Så du såg också på utan att reagera och hjälpa till?

Medmänsklighet kanske?
  • Anonym (minne)

Det verkar som att barnen i dag får göra saker själva mycket senare än bara för 20 år sedan.
    Antingen har vi fostrat våra döttrar till att bli ängsliga, överbeskyddande  mödrar eller så har världen blivit en farli plats.

Jag skulle säga 4- 5 årsåldern kan de vara mogna att leka  själva i en icke-trafikerad miljö.

• AAS10
    Anonym (IQ) skrev 2014-01-11 17:18:25 följande:
    Så du såg också på utan att reagera och hjälpa till?

Medmänsklighet kanske?
    Jag var 10 vid den händelsen, minns händelsen som idag. Kanske inte gjorde något, men insåg att det är väldigt bra att ha en förälder om olyckan är framme
    Anonym (***) skrev 2014-01-11 17:16:03 följande:
    Precis, varför ska man vara en medmänniska? Så när ditt barn är 10 år och ensam, så är det ok att skita i honom, eftersom du skiter i andra barn?

Jag skulle hjälpa till idagens läge absolut, Men du ska inte RÄKNA med att någon gör det. och om det händer något ringer man 112, men vem säger att jag känner ditt barn så jag vet vems förälder som ska meddelas att barnet är på väg till sjukhus? 

Vet alla 5-6 åringar sina föräldrars nummer, sitt personnummet, att man ska ringa 112? har dom egna mobiltelefoner? Det är väl lite så jag tänker att mitt barn ska tänka OM han ska ut själv. 

Vad ni andra föräldrar gör står för er. 

• LottaF

Beror på barnet backen kompisar osv. Men ligger den nära huset så kanske man kan börja med att låta barnet gå en liten stund i förväg, åka 2 åk efter att mamma gått hem eller liknande. På detta sätt har man ju koll men barnet får känna sig självständig. Men helt själv en längre stund har ingen av mina fått gå alltid bra om något händer att kompisen kan hämta hjälp. Kör man in i trädet och är helt själv i backen och mamma ine kommer eller väntar på mig hemma inom 5-10 minuter så kan man ju bli liggande länge i snön. Så från 5-6 årsålder med vettiga kompisar eller att få smita i förväg eller något åk efter att mamma gått allt för att känna sig stor.

• Erizajo

Mina barn går själva till pulkabacken. Väldig liten mest en kulle ca 200 m från vårt hus, de är 3 och 6 år. Minsta får inte gå själv om inte systern är med. Inga problem tycker jag.

• mammatill6
    AAS10 skrev 2014-01-11 17:26:27 följande:
    Jag var 10 vid den händelsen, minns händelsen som idag. Kanske inte gjorde något, men insåg att det är väldigt bra att ha en förälder om olyckan är frammeJag skulle hjälpa till idagens läge absolut, Men du ska inte RÄKNA med att någon gör det. och om det händer något ringer man 112, men vem säger att jag känner ditt barn så jag vet vems förälder som ska meddelas att barnet är på väg till sjukhus? 

Vet alla 5-6 åringar sina föräldrars nummer, sitt personnummet, att man ska ringa 112? har dom egna mobiltelefoner? Det är väl lite så jag tänker att mitt barn ska tänka OM han ska ut själv. Vad ni andra föräldrar gör står för er. 

Men är du alltid men en 10-åring? Han kan ju då aldrig gå ut och cykla jälv, gå till lekparken själv, gå till skolan själv....
  • AAS10
    mammatill6 skrev 2014-01-11 18:17:46 följande:

Men är du alltid men en 10-åring? Han kan ju då aldrig gå ut och cykla jälv, gå till lekparken själv, gå till skolan själv....
    Mitt barn är 5år..... inte 10, 
  • dannek855

Med dagens samhällsklimat, människor, föräldrar som inte bryr sig, är lata och inte är med och lär barnen vad som är rätt och fel och helt enkelt vara schysta mot andra, så låter jag inte mina barn vara själva där jag inte kan se dom.

Jag lär mina barn att vara schysta mot andra och underlätta för andra som exempelvis åker i pulkabacken genom att tex gå upp vid sidan om backen så att vägen för de som åker är fri. Konstigt nog är det få barn som gör det. Frågan är hur det kommer sig att mina barn gör det utan problem medan många andra barn inte verkar inte bryr sig. De flesta tar dock åt sig när man ber dom.

Att vissa föräldrar tycker att det är ok att lämna sina småttingar själva är bara helt rubbat! Folk som inte har koll på sina barn. Folk som inte har ordning och reda på sina barn ska ge fan att lämna sina barn ensamma med andra utan föräldrarnas närvaro! 

Var en engagerade föräldrar förfan!
    Jag har ett heltidsarbete som mekaniker,  jag lägger ca 12 timmar i veckan på träning. Går upp kl 4 varken morgon för att hinna med gymmet innan jobbet. Varje dag på jobbet får jag städa och hålla efter mina slarviga och obrydda kollegor som jag själv gärna hade gett sparken om jag kunde. Sköter hemmet med matlagning, städning och allt det innebär plus sysselsätta våra 2 barn varav den enda har NPF diagnos.

Inte för att vara den men vafan gör du på dagarna som ursäktar att du inte kan vara med ditt barn?
  • Anonym (Jag)

Jag hängde med länge. Jag älskar vinter och att åka pulka. Älskade att hänga med de andra föräldrarna.  Men barnen var där själva också. Tror det var från de började skolan. 

• Anonym (Inte antingen eller)
    Anonym (minne) skrev 2014-01-11 17:25:11 följande:

Det verkar som att barnen i dag får göra saker själva mycket senare än bara för 20 år sedan.
    Antingen har vi fostrat våra döttrar till att bli ängsliga, överbeskyddande  mödrar eller så har världen blivit en farli plats.

Jag skulle säga 4- 5 årsåldern kan de vara mogna att leka  själva i en icke-trafikerad miljö.

Det är bägge de sakerna i kombination. Farligare värld javisst, men oproportionerligt ökad ängslighet. Vi borde vara lite ängsligare än förr, inte mycket :) 
  • Anonym (Hm)

Jag vet inte än, men 5 år är på tok för litet om du inte kan se backen. 

Svar på tråden När skulle ni släppa barnet själv i pulkabacken