• Lady Paraplyh

Hur bemöta kattägarna?

Jag är jourhem och tar emot en del vanvårdade katter. Hur bemöter man de som har vanvårdat sina katter då de kommer och lämnar dem? Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt. Ingen av de som har dykt upp här fattar att de har gjort fel. Igår lämnade en kärring en vanvårdskatt och började fråga om mina andra jourkatter och hon fattade inte hur folk kunde göra så mot en katt. Hon hade ju själv gjort det!

• Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?
  • Lady Paraplyh
    Dexter dot com skrev 2014-01-12 10:08:32 följande:
    Varför ska katterna tillbaka till ägarna om dom vanvårdar dom?

Det ska de inte, men jag tar emot katterna av ägarna.
  • Arbetsvegan

Vad är det för organisation du tillhör? Tycker det är riktigt oprofessionellt att du tar emot dem diket från ägarna, det är fel både mot dig och dem.
    Någon representant från organisationen borde ta emot dem för att sen skickas till dig.

Under tiden får du tänka på att det är något fel med de som vanvådar, tex kan de kanske må psykiskt dåligt. Där är det inte personen som gör att det blir fel utan sjukdomen och med såna sjukdomar följer ofta bristande sjukdomsinsikt. Att kalla någon kärring visar att du inte tänker professionellt...

• elyse

Vanligtvis brukar det inte gå till så utan det är en representant för organisationen som har hand om dessa katter som kommer med katten till dig. Men eftersom det inte verkar gå till så där du bor så skulle jag tipsa om att bara göra besöket kort och inte prata mer än nödvändigt. Du kan hitta på att du har tystnadsplikt eller så. 

• Litet My

Proffesionellt såklart precis som vi som jobbar med utsatta människor måste göra oavsett vad vi tycker.

• Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 10:50:06 följande:
    Vad är det för organisation du tillhör? Tycker det är riktigt oprofessionellt att du tar emot dem diket från ägarna, det är fel både mot dig och dem.Någon representant från organisationen borde ta emot dem för att sen skickas till dig.Under tiden får du tänka på att det är något fel med de som vanvådar, tex kan de kanske må psykiskt dåligt. Där är det inte personen som gör att det blir fel utan sjukdomen och med såna sjukdomar följer ofta bristande sjukdomsinsikt. Att kalla någon kärring visar att du inte tänker professionellt...

Jag har självklart inte kallat någon för kärring direkt till dem. Att vara psykiskt sjuk är inte samma sak som att inte veta vad man sysslar med, jag är själv psykiskt sjuk.

Jag hjälper olika organisationer, de som kommer hem till mig hjälper jag privat eller via internet.
  • Lady Paraplyh
    Litet My skrev 2014-01-12 12:03:31 följande:
    Proffesionellt såklart precis som vi som jobbar med utsatta människor måste göra oavsett vad vi tycker.

Grejen är att dessa människor inte är utsatta, hon som kom nu har heltidsjobb, barn och är fullt frisk.
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-12 15:41:37 följande:

Jag har självklart inte kallat någon för kärring direkt till dem. Att vara psykiskt sjuk är inte samma sak som att inte veta vad man sysslar med, jag är själv psykiskt sjuk.

Jag hjälper olika organisationer, de som kommer hem till mig hjälper jag privat eller via internet.
    Jag har aldrig trott att du sagt så till någon, vad jag syftade på är själva tankemönstret, att du tänker det om dem eftersom du skriver det här. Förstår du hur jag menar?

Ofta går det hand i hand, att inte riktigt förstå vad man gör och psykisk sjukdom, det är ju därför psykiskt sjuka inte döms till straff utan vård när de begått brott.

Hur många katter har du idag?

• Lady Paraplyh
    elyse skrev 2014-01-12 10:53:20 följande:
    Vanligtvis brukar det inte gå till så utan det är en representant för organisationen som har hand om dessa katter som kommer med katten till dig. Men eftersom det inte verkar gå till så där du bor så skulle jag tipsa om att bara göra besöket kort och inte prata mer än nödvändigt. Du kan hitta på att du har tystnadsplikt eller så. 

De katter jag tar emot på det här viset är katter jag hjälper privat, katten jag tog in igår var en kompis grannes katt.

Tack för ditt tips!
  • Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 15:47:11 följande:
    Jag har aldrig trott att du sagt så till någon, vad jag syftade på är själva tankemönstret, att du tänker det om dem eftersom du skriver det här. Förstår du hur jag menar?Ofta går det hand i hand, att inte riktigt förstå vad man gör och psykisk sjukdom, det är ju därför psykiskt sjuka inte döms till straff utan vård när de begått brott. Hur många katter har du idag?

Nu är ju att vara psykiskt sjuk inte samma sak som att inte veta vad man gör. Du döms inte automatiskt till vård för att du är psykiskt sjuk, det handlar om att du ska ha haft en sjukdom som gör att du inte vet vad du sysslar med. De flesta psykiska sjukdomar har man och vet ändå vad man pysslar med.

Jag tycker det är fel att misshandla djur!

Vad spelar det för roll hur många katter jag har? Just nu är de fyra stycken.
Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?