• Lady Paraplyh

Hur bemöta kattägarna?

Jag är jourhem och tar emot en del vanvårdade katter. Hur bemöter man de som har vanvårdat sina katter då de kommer och lämnar dem? Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt. Ingen av de som har dykt upp här fattar att de har gjort fel. Igår lämnade en kärring en vanvårdskatt och började fråga om mina andra jourkatter och hon fattade inte hur folk kunde göra så mot en katt. Hon hade ju själv gjort det!

• Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-12 15:52:54 följande:

Nu är ju att vara psykiskt sjuk inte samma sak som att inte veta vad man gör. Du döms inte automatiskt till vård för att du är psykiskt sjuk, det handlar om att du ska ha haft en sjukdom som gör att du inte vet vad du sysslar med. De flesta psykiska sjukdomar har man och vet ändå vad man pysslar med.

Jag tycker det är fel att misshandla djur!

Vad spelar det för roll hur många katter jag har? Just nu är de fyra stycken.
    Jag skrev inget om automatik utan tvärtom har jag använt ord som "kan", "ofta" osv för att man inte ska tolka det som antingen "alltid" eller som "aldrig". Jag tror faktiskt att du vet vad jag pratar om och att det stämmer det jag säger...

Min tanke var att hon reagerade om du hade väldigt många katter, då är frågan ännu mer naturlig även om jag tycker att den är det ändå.

Jag är övertygad om att de allra flesta anser att misshandel och vanvård är fel oavsett om det handlar om djur eller människor...
  • Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 15:58:58 följande:
    Jag skrev inget om automatik utan tvärtom har jag använt ord som "kan", "ofta" osv för att man inte ska tolka det som antingen "alltid" eller som "aldrig". Jag tror faktiskt att du vet vad jag pratar om och att det stämmer det jag säger...Min tanke var att hon reagerade om du hade väldigt många katter, då är frågan ännu mer naturlig även om jag tycker att den är det ändå. Jag är övertygad om att de allra flesta anser att misshandel och vanvård är fel oavsett om det handlar om djur eller människor...

Precis, de flesta anser att misshandel och vanvård av djur är fel och därmed att de som har misshandlat och vanvårdat djuren gör fel. Därav min kärring kommentar.

Vad menar du med att hon skulle ha reagerat på mina katter? Det gjorde hon inte, det står ingenstans att hon gjorde det.

Din kommentar om psykiskt sjuka är helt irrelevant. Det här har inget alls med psykiskt sjuka att göra.
  • Arbetsvegan
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-12 16:13:51 följande:

Precis, de flesta anser att misshandel och vanvård av djur är fel och därmed att de som har misshandlat och vanvårdat djuren gör fel. Därav min kärring kommentar.

Vad menar du med att hon skulle ha reagerat på mina katter? Det gjorde hon inte, det står ingenstans att hon gjorde det.

Din kommentar om psykiskt sjuka är helt irrelevant. Det här har inget alls med psykiskt sjuka att göra.
    Nä, det finns massor som du inte har skrivit men likväl kan ha med saken att göra, därav min fråga och mina kommentarer.
    Men men, vill man bara ha medhåll så vill man...
  • Litet My
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-12 15:43:33 följande:

Grejen är att dessa människor inte är utsatta, hon som kom nu har heltidsjobb, barn och är fullt frisk.
    Nu menade jag inte att de människorna är utsatta utan när man jobbar med utsatta människor som sköter sig själva, andra eller barn förjävligt och inte fattar det själva så måste man ändå vara proffesionell oavsett vad man själv tycker om saken.

• nemo1

Varför hjälper du inte istället de katter som är i akut hjälp, de kattmammor med sina ungar som fryser ihjäl där ute nu tex???
    Du gör det väldigt enkelt för idioterna som skaffat katt för att sedan skita i dem, perfekt att bara kunna lämpa över till dig och slippa ansvaret. Jag tycker du handlar helt fel.

• riboflavin
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-11 16:37:16 följande:
    Jag är jourhem och tar emot en del vanvårdade katter. Hur bemöter man de som har vanvårdat sina katter då de kommer och lämnar dem? Jag tycker det är jättesvårt och jobbigt. Ingen av de som har dykt upp här fattar att de har gjort fel. Igår lämnade en kärring en vanvårdskatt och började fråga om mina andra jourkatter och hon fattade inte hur folk kunde göra så mot en katt. Hon hade ju själv gjort det!
    Jag blir lite konfunderad. Du säger att du tar emot vanvårdade katter, privat. Vem har bestämt att dessa katter vanvårdats? Det låter ju snarare som om katten du tog emot från din kompis granne är oönskad och lämnats till dig som omplacering?

På vilket sätt var just den här katten vanvårdad? Hade den råkat ut för samma saker som dina andra jourkatter? Annars kan det ju vara så att de olika omständigheterna betraktades olika av just henne. Hon ansåg att dina andra katter vanvårdats, men ansåg att hon själv enbart omplacerade sin katt av annan anledning?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2014-01-12 17:33:23 följande:
    Varför hjälper du inte istället de katter som är i akut hjälp, de kattmammor med sina ungar som fryser ihjäl där ute nu tex???Du gör det väldigt enkelt för idioterna som skaffat katt för att sedan skita i dem, perfekt att bara kunna lämpa över till dig och slippa ansvaret. Jag tycker du handlar helt fel.

Jag hjälper de katterna också, jag har alltid lägenheten full av katter. De katterna jag tar in privat har också sin historia. Den här katthonan har tex inte fått gå in, ägaren reste rätt mycket och då fick katten vara ute och klara sig bäst hon kunde. Ofta glömde hon köpa kattmat, så då fick katten gå hungrig. Nu hade hon tröttnat på katten och bestämt sig för att avliva. Jag kunde inte bara stå och titta på.
  • Lady Paraplyh
    Litet My skrev 2014-01-12 17:14:27 följande:
    Nu menade jag inte att de människorna är utsatta utan när man jobbar med utsatta människor som sköter sig själva, andra eller barn förjävligt och inte fattar det själva så måste man ändå vara proffesionell oavsett vad man själv tycker om saken.

Nu jobbar jag inte med utsatta människor och det här har inget alls med tråden att göra.
  • Litet My
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-12 17:55:50 följande:

Nu jobbar jag inte med utsatta människor och det här har inget alls med tråden att göra.
    Jag drog ett exempel, jag skrev inte att du jobbar med utsatta människor.
  • Lady Paraplyh
    Arbetsvegan skrev 2014-01-12 16:35:49 följande:
    Nä, det finns massor som du inte har skrivit men likväl kan ha med saken att göra, därav min fråga och mina kommentarer.Men men, vill man bara ha medhåll så vill man...

Problemet är att du aldrig har sett katter bli vanvårdade. Då tror man lätt att det är allvarligt psykiskt sjuka människor och knarkare som behandlar dem illa. Så ser verkligheten inte ut. Det är helt vanliga människor som behandlar katterna illa.
Svar på tråden Hur bemöta kattägarna?