• Goppa

Svår preeklampsi & HELLP

Vi förlorade nyss vår son i v 28+2 i magen 2013-12-30.
    Allt tyder på svår preeklampsi/HELLP men läkarna letar efter andra svar. Känns som de letar orsaker då jag var in till förlossningen 18/12 för att jag trodde jag hade preeklampsi, men de tyckte inte det. Jag har då stundtals känt mig "dödssjuk" och i annat fall sjuk i kroppen. Hos barnmorskan den 27/12 hade jag börjat få protein i urinen, men nästa tid jag fick var 8/1.
    Jag blev jättesjuk i samband med allt, njursvikt, vatten i lungorna och blodet kunde inte levra sig mm.

Jag skulle vilja ha kontakt med andra som haft preeklampsi/HELLP med liknande komplikationer.

Hjärta Zid Hjärta

• Svar på tråden Svår preeklampsi & HELLP
  • Anonym (Inge kul)

Hej, vill börja med att beklaga sorgen. Jag var på vanligt besök hos barnmorskan 19 mars min son skulle komma 11 april men föddes med akutkejsarsnitt den 19 mars i v 36. Jag började få högt blodtryck v innan men hade ingen äggvita i urinen så man avvaktade. När vi var på vår vanliga koll den 19 mars fick jag åka in till ks på en gång, då det visade lite äggvita och högt blodtryck sen att jag verkligen hade svullnat så mkt på en vecka. Blodsvaren visade inte att det var allvar då, men sen gick allt så fort på bara några timmar steg mitt blodtryck markant och mina blodsvar sjönk så drastiskt att de bara skakade på huvudet och sa att för ditt och barnets bästa är det akut kejsarsnitt som gäller och det nu. Och i hög fart in i operationssalen jag var så rädd eftersom jag har panikångest och är rädd för att sövas. Jag trodde för ett tag att jag skulle strykas med jag var inte beredd på det här. Jag hade fått help preeklampsi som satt sig på njurar och lever, började krampa så de gav mig magnesium för att slå ut organen och det var så obehagligt för det brände i hela kroppen. Låg på intensiven och kunde inte öppna ögonen mådde så dåligt där då jag fick magnesium hela tiden och inte fick dricka el nånting. Var helt utelämnad i deras händer. Sen har det varit in och ut på ks blev utskriven 5 dar efter operationen och inlagd igen två dar efter mitt blodtryck är fort högt och det vill inte ner om inte jag får dropp trots att jag har medicin. Under hela tiden har jag och är fortfarande jätteyr som gör att jag inte kan göra saker själv utan behöver hjälp med det mesta. Har ingen aning om när jag kommer att bli helt återställd, mina prover är bra nu men mitt mående är kass och har fortfarande högt blodtryck och sen kraftig panikångest på det. Imorn är det dags för koll igen och jag hoppas på att inte bli inlagd igen! Hoppas att du har återhämtad dig efter er tragiska händelse.

• yodi

beklagar

mina värden var bra på fredagen v 28+, på måndagen hade jag 92 i undertryck och +0,5 i äggvita.
    min bm tog blodprov och bokade läkartid till dagen därpå.

dagen därpå hade jag 110 i undertryck och +2 i äggvita, med katastrofalt dåligt blodprov. blev inlagd på studs och förblev inlagd i nästan tre veckor innan dom inte vågade låta graviditeten fortsätta, akut ks v 32+6.
    fick liksom du magnesium, blodplättarna påverkades liksom njurar och lever, har förstått efteråt att det var pga att mina njurar höll på att sluta fungera som dom inte vågade låta det fortsätta. jag fortsatte att bli sämre efteråt och det var inte förrän nästan en vecka efteråt som det vände till det bättre.

nästa grav så började det redan kring v 20 med lite högt blodtryck som kom och gick, äggvita i urinen som även den kom och gick och framför allt så blev mina njurar påverkade. även flödet till navelsträngen blev påverkat.

därav blev det akut ks v 28 då bebisen var tillväxt hämmad 37%, på natten blev jag sämre, högre blodtryck, mer äggvita och påverkan på inre organ, men eftersom barnet redan var ute så blev det snabbt bättre igen.

Svar på tråden Svår preeklampsi & HELLP