• gul123

Fulla inför barnen

Jag vill absolut inte att våra barn ska behöva se oss vara fulla av alkohol. Min kille kan inte lova detta. Jag har själv aldrig sett mina föräldrar fulla, min kille har däremot sett sina fulla under uppväxten och tycker därför inte det är lika stor grej. Jag tycker detta är helt oacceptabelt. Vad ska jag göra mer än att känna hur jag känner?

• Svar på tråden Fulla inför barnen
  • IsDimma

Jag kan tycka det beror lite på hur man reagerar på alkohol också. Blir man våldsam eller liknande så är det ju inte så lämpligt. Men som mina föräldrar när dom dricker så är det enda som händer att dom blir lite (väldigt lite faktiskt) mer högljudda än normalt och sen somnar tidigare än vanligt. Det tyckte jag aldrig var jobbigt när jag växte upp.

• viskeslopme

Oavsett om man är "bra" med alkohol eller inte, är det värt att dricka med barnen med om de skulle kunna orsaka att de nån gång skulle få dem att känna sig illa till mods.

Mina föräldrar hade inga alkoholproblem, drack måttligt, var aldrig delaktig i bråk och ville att jag skulle ha en bra syn på drickande.

Men trots detta hatade jag att höra vuxna börja snubbla på orden, fnittra lite extra och förändras om så bara litet.

Jag önskar att mina föräldrar inte druckit när jag var med och inte tagit med mig till sociala tillställningar med alkohol.

• FruSjöström

Jag håller med dig TS - har aldrig sett mina föräldrar fulla eller ens reagerat på att de varit berusade.. Bara en gång fick pappa i sig för mycket rom, men det var efter att jag somnat och det märkte jag inte av annat än att han sov på toaletten hela dagen efter. Men som sagt, detta har bara hänt en gång, och resten av uppväxten aldrig inte ens en hint om berusning.

Ska kanske tillägga att vin till maten samt öl och lite drinkar på kvällen varit naturligt i min familj (inte allt på samma gång då självklart), men då i måttliga mängder.

Jag har alltid varit nervös och nojjig av mig, så hade nog inte klarat att se mamma eller pappa fulla.. Troligtvis har de vetat detta och handlat därefter :)

• Natulcien

Jag tycker definitivt inte att man ska dricka sig berusad när man umgås med sina barn. Barn är oerhört känsliga för förändringar hos vuxna; ändrat tonläge, lite annorlunda personlighet, överdrivet fniss etc. och kan uppleva det som obehagligt. Sen får man ju försämrad reaktionsförmåga också, vilket inte är så lyckat om man har ansvar för små barn.

Vi dricker gärna vin till maten någon gång i veckan, men då tar vi ett glas till maten bara, och sen kan man ta lite till när sonen har somnat.

Mina föräldrar har alltid varit måttliga med alkohol; något glas vin emellanåt bara. Jag har aldrig sett dem fulla, förutom på en kräftskiva när jag var 11-12 år och mamma drack för mycket grogg och stängde in sig på toa och kräktes. Jag upplevde det som väldigt olustigt och blev orolig, minns jag.

Jag vet inte vad du kan göra mer än att prata med din kille och säga hur du känner, och förklara hur barn kan uppleva berusade föräldrar. Kanske boka in nåt möte på BVC och låta någon utomstånde, objektiv person, berätta hur barn reagerar på berusning. Hur gamla är era barn?

• lennartsdotter

Jag tycker inte att det är lämpligt att vara full inför barnen. Fylla gör att man tappar omdömet. Man behöver inte införa nollgräns för det, det går ju att dricka alkohol utan att bli full. 

Varför kan inte din kille lova att inte vara full inför barnen? Han kontrollerar väl ändå sitt drickande själv och även om han själv inte har några negativa erfarenheter av fulla föräldrar kan han väl tänka att andra kan ha det? Vill han vara full inför barnen? Tycker ha inte att det skulle vara obehagligt själv? Även om barnen inte reagerar negativt på fyllan kan det hända saker och man är inte skarpaste kniven i lådan eller snabbaste päronet när man är full.

• Tow2Mater

Du kan kompromissa. Ni kan t ex komma overens om att det bästa är att inte bli full infor barnen och forsoka hålla det så. Men att han inte behover lova att det aldrig kommer att hända. Och skulle det hända, avgor ni efter att ha utvärderat "skadan" (som med stor sannolikhet kommer vara obefintlig eftersom du aldrig är full) hur ni går vidare. Alternativet är att ni separerar nu, om du absolut inte kan tolerera annat.

• Gathehielm

Som sagts tidigare så beror det helt på vilken fylla det rör sig om.
    Vet att jag och min avkomma har haft grymt roligt när jag har varit på örat.

• hallontroll

Jag skulle inte vara ihop eller skaffa barn med någon som inte kan låta bli att dricka sig full när barnen är med. Det är okej att han dricker öl eller vin till maten med måtta , men inte då mycket att han uppträder berusat. Vill han dricka mer får han göra det hos/med kompisarna utan småbarn. ( inte väldigt ofta och inte så mycket att han svimmar eller kissar på sig... )

• Keffria

Jag har inte tänkt visa mig onykter inför barnen. Kan inte se någon som helst anledning till det. Dock har min exman en helt annan syn på det hela vilket han även hade då vi var gifta.
    Jag vet inte om han är onykter inför barnen, de är för små för att berätta och han lär inte göra det. Tyvärr kan jag inte göra något åt det utan han får stå för sina val och jag får försöka vara det föredöme som jag känner att jag vill vara för mina barn.
    Dock kanske du ska ta en allvarlig diskussion om hur du ser på saken och framför allt hur det kan påverka barnen. Han kan vara onykter andra tider än då barnen är med. Alkohol ska inte vara så viktigt. Å andra sidan är det onödigt att ta ut saker i förskott och oroa sig över det. Skulle det hända att han blir full inför barnen får du ta diskussionen med honom då. Det borde handla om barnen, inte hans rätt att dricka sig onykter.

• StarStruck

Min pappa och mamma drack ofta och mycket när jag var liten/yngre. Efter att ha gått igenom en sån barndom kommer jag aldrig bli full så länge barnen är med. Inte utan dom heller för den delen. Alkohol klarar jag mig utan faktiskt.

• Tow2Mater
    StarStruck skrev 2014-01-23 21:42:14 följande:
    Min pappa och mamma drack ofta och mycket när jag var liten/yngre. Efter att ha gått igenom en sån barndom
    Du pratar nu om andra ytterligheten; att ofta dricka sig full (formodligen planerat) infor barnen.
    TS beskriver den forsta ytterligheten; att lova att man aldrig nånsin kommer dricka sig full (planerat eller oplanerat) infor barnen. De flesta borde klara att motas nånstans i mitten.
Svar på tråden Fulla inför barnen