• Anonym (Tjock rullstols körare!!)

Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??

Finns de nån som vet hur/OM de är möjligt å gå ner i vikt när man sitter i rullstol?? Skulle gärna vilja ha information å gärna kontakt med någon son kan hjälpa å tipsa mig !!

• Svar på tråden Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??
  • Fjärilslarv

En vän till mig sitter i rullstol och hon fick höra att man då ska äta 1200kcal/dag.

• Mother of 4

Har du möjlighet att kunna gå och simma? Vet när jag simtävlade var det flera dom satt i rullstol och vissa som hade proteser dom gick och simtränade.

Man kan använda en sorts flytväst i bassängen och vissa bad har ramper ner, eller lift.

Det kräver ju iof att man kan röra armarna.

• Fjärilslarv
    Anonym (påpå) skrev 2014-01-12 12:14:13 följande:
    Jag brukar ta whey - 80  ( pulver) högt protein in det

Vet inte vad som funkar bäst när man sitter i rullstol? Men det finns ju massa pulver att välja på det kan du ta vid sidan av maten det gör en mätt

Jag brukar ta havregrynsgröt till frukost men man kan blir rätt snabb i magen så jag brukar ta det mest på helgerna så jag vet att toan är nära med mera

Annars kokt ägg två styckena till frukost och lite kvarg på det

// kramar
    nja en proteindrink på 1dl whey- 8+ och 2dl mjölk ger ca 250-300kcal...det är ett mellanmål. då är det bättre med riktig mat som ägg, keso, kvarg osv.
  • Anonym (påpå)
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 12:18:13 följande:

Tack, alla tips behövs !! Har faktiskt aldrig testat kvarg, men vet att de är många som äter det. Dum fråga, men hur är det paketerat, vilken avdelning i affären å hur är smaken?? Vad påminner det om??

Ja havregrynsgröt är ju gott å man blir mätt. Men som du säger, de sätter ju fart på magen.
    Det finns många olika att välja på jag använder mig av Lidis kvarg det är billigt

Men nu var jag på willys och hittade detta:

Lindahals KVARG 0,3% fetthalt krämig och god 

Först när jag smakade kvarg URK aldrig mer igen, men då hade jag handlat en del på Lidl och då var jag typ tygen att lära känna smaken, men nu blandar jag det i allt nästan.
    Lite som sur mjölk, 

Man kan ta keso också till Havregrynsgröt men jag älskar keso och då äter jag upp allt på en gång inte bra för min kropp och vikt nedergång.

Så här skrev jag in det i morse på matdagboken:

» 1,0 dl Havregrynsgröt på fiberhavregryn 65 Kcal » 2,0 dl Kvarg färskost 1% fett Kesella lätt 150 Kcal           Fett: 3 g Protein: 27 g Kolhydrater: 17 g 215 kcal
    Men jag skrev deras kvarg spelar nog ingen roll kanske kcal mängd då

Lycka till nu
  • Anonym (påpå)
     Shiratakinudlar

Det kan du också pröva dock dyrt 20 kr per paket, finns vid vanlig nudlar, ligger i någonslags vätska. Jag äter det nästan dagligen, med kryddor går det ner fint

tror det är 10 kcal per paket
  • Fjärilslarv
    Mother of 4 skrev 2014-01-12 12:22:37 följande:
    Har du möjlighet att kunna gå och simma? Vet när jag simtävlade var det flera dom satt i rullstol och vissa som hade proteser dom gick och simtränade.

Man kan använda en sorts flytväst i bassängen och vissa bad har ramper ner, eller lift.

att gå och simma är bra...OM man inte har problem med knäna för då är vanligt grodsim rena döden, eftersom det sker en vridning i knäleden då. crawla är däremot bra.
  • Anonym (påpå)
    Fjärilslarv skrev 2014-01-12 12:24:30 följande:
    nja en proteindrink på 1dl whey- 8+ och 2dl mjölk ger ca 250-300kcal...det är ett mellanmål. då är det bättre med riktig mat som ägg, keso, kvarg osv.
    Nja jag dricker det med vatten, inte mjölk mättar bra när jag har stor mat sug speciellt på kvällen framför tv eller då också efter styrketräningen 
  • Fjärilslarv
    Anonym (påpå) skrev 2014-01-12 12:46:34 följande:
    Nja jag dricker det med vatten, inte mjölk mättar bra när jag har stor mat sug speciellt på kvällen framför tv eller då också efter styrketräningen 
    ok ja alla gör olika. själv tycker jag det blir blaskigt med bara vatten... =).
    Men visst dricker man det med vatten så är nog inte kalorimängden någon fara =).
    Mother of 4 skrev 2014-01-12 12:22:37 följande:

Jag kan röra å använda armarna, dock inte så jättestark.

Har oxå funderat på simning... Här ver jag att dom har lift å bassäng med extra värme. Dock är jag allergisk mot klor !! Å hur skulle det funka; simning utan hjälp av benen?? Men tanken var god !! Å jag har i nuläget ingen som helst möjlighet å ta mig ut pga taxi/serviceresor !!

Imorgon ska jag skriva handlarlista, får handlat på tisdag.

HUR ska jag tänka?? Vad ska man satsa på för varor å så?? Skulle även behöva skriva bra frukostar, mellanmål, lunch å så. Hm... Ingen som har en checklista ??

Svar på tråden Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??