• Anonym (Tjock rullstols körare!!)

Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??

Finns de nån som vet hur/OM de är möjligt å gå ner i vikt när man sitter i rullstol?? Skulle gärna vilja ha information å gärna kontakt med någon son kan hjälpa å tipsa mig !!

• Svar på tråden Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??

Just det, jag handlar på Willys.

• Fjärilslarv
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 13:49:03 följande:
    Imorgon ska jag skriva handlarlista, får handlat på tisdag.

HUR ska jag tänka?? Vad ska man satsa på för varor å så?? Skulle även behöva skriva bra frukostar, mellanmål, lunch å så. Hm... Ingen som har en checklista ??
    Tänk så "rena" varor som möjligt, dvs så lite helfabrikat som möjligt så som färdiga portionslådor, färdiga köttbullar etc.
    tänk laga från grunden a la mormor =).

Bra frukost beror ju på vad man tycker om, men jag brukar äta två ost- smörgåsar (limpa gjord av rågmjöl) och så keso med bär. uppskattningsvis 1,5dl av vardera. och så kaffe såklart ;).
    som mellanmål kan man äta frukt t ex så länge man inte länsar hela fruktskålen, en banan (om du gillar det) och någon mer frukt är ett utmärkt mellanmål.
    vid lunch och middag så tänk halva tallriken grönsaker 1/3 del protein och 1/3 del bra kolhydrater. med bra kolhydrater avses kolisar som man håller sig mätt på, så som t ex fullkornspasta, råris, quinoa, fullkorsbulgur osv.

när det gäller bröd så leta efter mörkt med hela frön i, men se upp för en del färga brödet med sirap för att det ska vara mörkt.
    Om du gillar riktigt grovt bröd som kavring så kan jag tipsa om anna skrippers kavring, jag åt den mkt förr
    Har dock gjort en egen variant som är:

5 dl fullkornsdinkelmjöl från  2 dl grahamsmjöl 3 dl rågsikt 2.5 dl fyrkornskross 1 dl krossade linfrön 1 tsk havssalt 4 tsk bikarbonat eller 8 tsk bakpulver 5 msk blandade brödkryddor (jag brukade utesluta detta) 1 liter filmjölk (naturell) 1 dl sirap
    Gör så här:
    sätt ugnen på 175 c. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen. Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar. Grädda ca 100 minuter (1 h och 40 min) i mitten av ugnen.
    Det här brödet kunde jag endast äta två skivor av sen var jag proppmätt, och det får fart på tarmen också. Pröva =). Om du är osäker på om du gillar det så testa och gör halva satsen i en avlång form och grädda i 60 min. Jag brukade frysa ned det i halvor. Detta bröd ska dock INTE tinas i micron, det smakar urk på burk då, utan det ska långsamt tina =). Bröden kan se färdiga ut innan men ha is i magen och vänta. Smeten/degen ska se ut som en dålig fredagskväll typ Flört. Om man vill göra det ännu nyttigare så bröar man formarna med dinkelmjöl istället och tar 0,5dl sirap. Det smakar dock inte sött jag lovar.
  • Fjärilslarv

Just ja, tänkt bort light. Lätt går bra men inte light, skillnaden är att light ofta har tillsatt sötningsmedel och det är inte så bra.
    Om man tänker såhär: Du blir mer mätt på 1 glas röd mjölk än på 1 glas blå mjölk, du måste säkert dricka 3 glas blå mjölk för att få samma mättnad som vid ett glas röd mjölk.

Tänk på att kroppen behöver nyttiga fetter, så avocado och lax är bra, eller omgekapslar om du inte gillar det. 

Hur många ggr om dagen man ska äta är högst individuellt, jag skulle gå sönder utan mellanmål så för mig blir det 5ggr om dagen. Ett perfekt mellanmål kan vara keso med bär, precis som till frukosten.
    istället för sylt, ta bär och sockra lite själv.

som sagt så rent och naturligt som möjligt =).

• Mother of 4

Jobbigt att du inte kan ta dig ut.

Jobbigt med klorallergi Kanske finns pool med saltvatten någonstans.

De som jag såg hade några speciella flytbälten eller flytvästar så det finns hjälpmedel. Några hade flytboj på benen.

Hoppas du hittar någon metod att gå ner i vikt som passar dig

Fjärilslarv skrev 2014-01-12 14:03:36 följande:
    Just ja, tänkt bort light. Lätt går bra men inte light, skillnaden är att light ofta har tillsatt sötningsmedel och det är inte så bra.

Om man tänker såhär: Du blir mer mätt på 1 glas röd mjölk än på 1 glas blå mjölk, du måste säkert dricka 3 glas blå mjölk för att få samma mättnad som vid ett glas röd mjölk.

Tänk på att kroppen behöver nyttiga fetter, så avocado och lax är bra, eller omgekapslar om du inte gillar det. 

Hur många ggr om dagen man ska äta är högst individuellt, jag skulle gå sönder utan mellanmål så för mig blir det 5ggr om dagen. Ett perfekt mellanmål kan vara keso med bär, precis som till frukosten.

istället för sylt, ta bär och sockra lite själv.

som sagt så rent och naturligt som möjligt =).

Oj, tack för all info och hjälp !! Får nog bli till att baka brödet du gav recept på !!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 18:12:37 följande:

Oj, tack för all info och hjälp !! Får nog bli till att baka brödet du gav recept på !!
    så lite så =).
  • Colisa
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 12:18:13 följande:

Tack, alla tips behövs !! Har faktiskt aldrig testat kvarg, men vet att de är många som äter det. Dum fråga, men hur är det paketerat, vilken avdelning i affären å hur är smaken?? Vad påminner det om??

Ja havregrynsgröt är ju gott å man blir mätt. Men som du säger, de sätter ju fart på magen.
  • Colisa
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 12:18:13 följande:

Tack, alla tips behövs !! Har faktiskt aldrig testat kvarg, men vet att de är många som äter det. Dum fråga, men hur är det paketerat, vilken avdelning i affären å hur är smaken?? Vad påminner det om??

Ja havregrynsgröt är ju gott å man blir mätt. Men som du säger, de sätter ju fart på magen.
    Kesella känner du nog till? Det är kvarg. www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/arla-koket/kesella/

Apropå appar och viktklubbar och sådant kan det vara bra att tänka på att de i regel är utformade efter en genomsnittsperson, om du inte rör på underkroppen förbränner du förmodligen mindre än en sådan och då kan de föreslagna mängderna för hur mycket man ska äta bli felaktiga för dig.

Kanske du kan ta kontakt med en dietist för att få tips och råd? Brukar väl gå att nå via vårdcentraler t ex.

Lycka till!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 18:12:37 följande:

Kom ihåg att dra med en slickepott när du har hällt ut smeten i formarna så att det bli jämt hehe.
    Mother of 4 skrev 2014-01-12 18:07:55 följande:
    Jobbigt att du inte kan ta dig ut.

Jobbigt med klorallergi Kanske finns pool med saltvatten någonstans.

De som jag såg hade några speciella flytbälten eller flytvästar så det finns hjälpmedel. Några hade flytboj på benen.

Hoppas du hittar någon metod att gå ner i vikt som passar dig

Ja de är riktigt jobbigt å va "fånge" i sitt egna hem !! Även om jag inte kanske vill ut alltid, men vill ha möjligheten.

Ang simning... Jo de finns ett ställe som har nåt annat än klor, kan jag ju kolla upp. De är ju skönt i vatten !!
    Colisa skrev 2014-01-13 03:03:34 följande:
    Kesella känner du nog till? Det är kvarg. www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/arla-koket/kesella/

Apropå appar och viktklubbar och sådant kan det vara bra att tänka på att de i regel är utformade efter en genomsnittsperson, om du inte rör på underkroppen förbränner du förmodligen mindre än en sådan och då kan de föreslagna mängderna för hur mycket man ska äta bli felaktiga för dig.

Kanske du kan ta kontakt med en dietist för att få tips och råd? Brukar väl gå att nå via vårdcentraler t ex.

Lycka till!

Ja kesella känner jag till. Det finns ju olika smak på det, eller ska man köra naturell??

Ja viktklubbar kan va knepigt men i vissa kan man välja mycke låg aktivitet

Å de gäller om man mer är eller mindre still hela dagarna, oavsett orsak.

Hm... Hade dietist ett tag, men trivdes inte med henne tyvärr. Har bytt vårdcentral till en mindre som inte har nån dietist. Men har man bara koll på mängd, sort å tider så kan man sköta det själv !!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-13 13:15:51 följande:

Ja kesella känner jag till. Det finns ju olika smak på det, eller ska man köra naturell??

Ja viktklubbar kan va knepigt men i vissa kan man välja mycke låg aktivitet
    Å de gäller om man mer är eller mindre still hela dagarna, oavsett orsak.

Hm... Hade dietist ett tag, men trivdes inte med henne tyvärr. Har bytt vårdcentral till en mindre som inte har nån dietist. Men har man bara koll på mängd, sort å tider så kan man sköta det själv !!
    kesella är en mycket bra proteinkälla och jag som är laktosintollerant är väldigt avis på er som dels kan köpa stora burkar och med smak :(, så ta med smak om du vill, eller tillsätt lite smak själv i form av bär? Ibland när jag är så glassugen så jag nästan skriker så brukar jag mixa naturell kvarg, bär och yttepyttelite florsocker, och frysa ned det i en låda. det smakar lite som glass när det har frusit klart =). 

Jag har varit med på viktklubb på aftonbladet och har nog aldrig varit sjuk så mkt som då. Jag tränade massor då med, men skulle äta så lite. visst gick jag ned 1 kg i veckan så deras marknadsföring ljuger ju inte men men. så nu kör jag min egna metod: mellanmål, bra mat, tillräckligt mycket/lite mat och massor med träning. har på 2 år gått ned lite över 20cm i midjan (var en tjockis efter att jag tröstätit mig upp i vikt när jag började) och 10 kg. inte så illa pinkat faktiskt, nu är det bara de där sista envisa kilohelvetena kvar =).

Du skriver att du kan simma med armarna men inte är så stark, men det tror jag att du tränar upp? Kanske med lite kompletterande styrketräning på något gym? Har du någon personlig assistent som kan följa med dig?
  • Anonym (:)
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-12 13:45:32 följande:

Jag kan röra å använda armarna, dock inte så jättestark.

Har oxå funderat på simning... Här ver jag att dom har lift å bassäng med extra värme. Dock är jag allergisk mot klor !! Å hur skulle det funka; simning utan hjälp av benen?? Men tanken var god !! Å jag har i nuläget ingen som helst möjlighet å ta mig ut pga taxi/serviceresor !!
    Jag sitter inte i rullstol, jag kan använda båda mina ben men jag gör inte det när jag simmar av nån anledning. Benen hänger liksom bara på och jag använder armarna, så det fungerar fint! :) 
  • Anonym (armar)

Gör du några övningar med armarna?

Oj, vad gulliga ni är som kommer med så mycke råd !! Tack så mycket!!

Jag blev vägd idag, jätteförvånad när de visade sig att jag gått ner 12kg sen september :-O!! Men mycke kvar å ta av. Å "enda" jag gjort är å ersätta pasta/ris mm med grönsaker.

Jo, jag tror absolut jag skulle kunna träna upp armarna. Kanske skulle skaffa nåt jag kan träna med hemma?? Eftersom jag inte kommer ut eller iväg.

Fjärilslarv skrev 2014-01-25 11:48:42 följande:
    Hej ts hur går det?

Hej!! Det går väl sådär. Eller med maten går det faktiskt bra, har börjat uppskatta att göra all mat från grunden, vet vad jag äter och så. Sötsuget kommer ju smygande ibland, men det är hanterbart för det mesta.

Tyvärr börjar mitt psyke ta stryk av min situation där jag inte kommer ut. Fast vem skulle inte bli frustrerad av isolering??

Men på fredag ska jag kolla på lägenhet i en annan kommun. Har fått bilder och så och kontraktet blir mitt om jag vill.

I nya kommunen kommer jag isåfall få bättre livskvalité, nära till det mesta, kunna ta mig ut, kunna följa med och handla mm.

Så min förhoppning är att genom en flytt fortsätta kämpa med bra mat och eventuellt någon form av träning och fortsätta min viktkamp.

Håll tummarna !!

Vet någon här vart man kan beställa tex hantlar och annat för att kunna träna armarna hemma?? Eller finns det något budget-tips??
  • Fjärilslarv
    Anonym (Tjock rullstols körare!!) skrev 2014-01-25 18:55:51 följande:

Hej!! Det går väl sådär. Eller med maten går det faktiskt bra, har börjat uppskatta att göra all mat från grunden, vet vad jag äter och så. Sötsuget kommer ju smygande ibland, men det är hanterbart för det mesta.

Tyvärr börjar mitt psyke ta stryk av min situation där jag inte kommer ut. Fast vem skulle inte bli frustrerad av isolering??

Men på fredag ska jag kolla på lägenhet i en annan kommun. Har fått bilder och så och kontraktet blir mitt om jag vill.

I nya kommunen kommer jag isåfall få bättre livskvalité, nära till det mesta, kunna ta mig ut, kunna följa med och handla mm.

Så min förhoppning är att genom en flytt fortsätta kämpa med bra mat och eventuellt någon form av träning och fortsätta min viktkamp.

Håll tummarna !!

Vet någon här vart man kan beställa tex hantlar och annat för att kunna träna armarna hemma?? Eller finns det något budget-tips??
    hejja hejja =).
Svar på tråden Gå ner i vikt när man sitter i rullstol??