• Anonym (Konstig?)

'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??

Jag har aldrig gillat Pippi som företeelse (annat än när jag var liten iof). Jag tycker att det finns andra sagofigurer att visa sina barn. Jag tycker att Pippi är oförskämd mot vuxna och får bara kompisar för att hon ger bort saker. Jag tycker heller inte att de pratar vidare trevligt om "negrer" och poliser. 

Emil är bara obehagligt att se på tycker jag, eftersom han ju faktiskt blir misshandlad av sin pappa. Och den veka mamman gör ingenting, säger aldrig ifrån. Idag misshandlas/stängs inte barn in för att de gör minsta misstag. Vi tittade nu på jullovet eftersom det gick i Barnkanalen, men jag var tvungen att stänga av. Så himla hemsk serie.

Nu var vi på playdate hos en dagiskompis. Mamman var förvånad över att mina barn inte kände till Pippi-figurerna. Jag sa bara att jag inte visade Pippi eftersom jag inte tycker att hon är nån vidare bra förebild. Mamman sa inget, men man såg på henne att hon tyckte att det var märkligt. 

Mina barn är 5 & 7. 

• Svar på tråden 'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??
  • Anonym (L)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-16 08:25:28 följande:

Astrid Lindgren säger dom på fl att dom får sig om i skolan. Om dom lär sig ens om det? Mina barn behöver inte se Pippi eller Emil för att kunna veta om astrid Lindgren?

För mig känns annat mycket viktigare att visa mina barn än Pippi och Emil.
    Det ger varken mig eller Mina barn något att se på det ( Jag själv är uppväxt med alla dessa " Lotta på bråkmakagatan" " Emil i Lönneberga" " Pippi" " maddicken" " barnen i buller byn" " Ronja rövardotter" och allt annat skit som sänt i tider )

För mig känns det uråldrigt att se på i dagen läge när det finns så mycket annat material som är mer barnvänligt, pedagogiskt och lärori

Hur har de lärt sig utan att ha sett på Astrids filmer och läst böckerna? Nämn ett program som är pedagogiskt, barnvänligt och lärorikt.
  • Anonym (L)
    Påven Johanna skrev 2014-01-16 08:30:15 följande:
    Mina barn har fått se och läsa (eller bli lästa för) många filmer, tv-program. böcker och tidningar som jag själv inte uppskattar, tycker är bra eller på annat sätt avviker från mina egna åsikter, värderingar eller vad det nu kan handla om. Jag har inte eliminerat saker ur världen utan istället gett dem min syn och mitt perspektiv på det som visats, sagts, lästs och så vidare. 

Tycker det låter hemskt märkligt att göra som ts och en del andra, måste jag säga. 
  • Eerie

min son kommer få se astrid lindgren-filmer, däremot inte disney.

• Anonym (mielle)
    Eerie skrev 2014-01-17 09:51:02 följande:
    min son kommer få se astrid lindgren-filmer, däremot inte disney.

Vad har du emot Disney? Det är ju något han kommer se ändå. Så fort man går in i en leksaksaffär så ser man något tillverkat av Disney.

Vissa disneyfilmer kan vara onödiga för barn att se, men vissa har jäkligt bra budskap. Ska du låta honom se pixar? det ägs av disney. :)

• Anonym (mielle)
    Anonym (L) skrev 2014-01-17 08:07:17 följande:

Hur har de lärt sig utan att ha sett på Astrids filmer och läst böckerna? Nämn ett program som är pedagogiskt, barnvänligt och lärorikt.

Agenten oso. Doktor mc.stuffins, Zou, Mouk, Musses klubbhus, händige manny, bikupan, henry krammonster, jake och piraterna i landet ingenstans och My little pony vänskap är magisk.

Mina barns 10 absoluta favoritprogram. Gick inte att välja en.

Alla de här programmen är helt fantastiska, man lär sig hur göra olika saker, om olika människor och kulturer, hur man ska vara mot andra, hur man räknar och om olika former. Om olika färger och olika lekar. Hur man lagar saker, hur man knyter skor, blåser bubblor, leker lekar osv. Alla är dessutom barnvänliga. Du lär dig hur du ska bete dig mot elaka människor, du lär dig att alla är olika men att du kan älska alla ändå. Du lär dig var du ska göra om du mår dåligt/är sjuk. du lär dig hur du ska hantera olika situationer och att man älskar sin familj oavsett vad. Du lär dig att dela med dig och att inte vara elak.

Ja, du lär du hur mycket som helst. Som faktiskt spelar roll i dagens samhälle.

• Rocket Mania
    Anonym (mielle) skrev 2014-01-17 15:00:35 följande:

Vad har du emot Disney? Det är ju något han kommer se ändå. Så fort man går in i en leksaksaffär så ser man något tillverkat av Disney.

Vissa disneyfilmer kan vara onödiga för barn att se, men vissa har jäkligt bra budskap. Ska du låta honom se pixar? det ägs av disney. :)

För att många har riktigt sugiga budskap. 

Och vad spelar det för roll om leksaksaffären är full med skräp, du behöver inte köpa skiten?!
  • Rocket Mania
    Anonym (mielle) skrev 2014-01-17 15:10:39 följande:

Agenten oso. Doktor mc.stuffins, Zou, Mouk, Musses klubbhus, händige manny, bikupan, henry krammonster, jake och piraterna i landet ingenstans och My little pony vänskap är magisk.

Alla de här programmen är helt fantastiska, man lär sig hur göra olika saker, om olika människor och kulturer, hur man ska vara mot andra, hur man räknar och om olika former. Om olika färger och olika lekar. Hur man lagar saker, hur man knyter skor, blåser bubblor, leker lekar osv. Alla är dessutom barnvänliga. Du lär dig hur du ska bete dig mot elaka människor, du lär dig att alla är olika men att du kan älska alla ändå. Du lär dig var du ska göra om du mår dåligt/är sjuk. du lär dig hur du ska hantera olika situationer och att man älskar sin familj oavsett vad. Du lär dig att dela med dig och att inte vara elak.

Haha, allt det där du räknade upp går under benämningen "skräp-TV" här hemma. 
  • Millicent
    Anonym (mielle) skrev 2014-01-17 15:10:39 följande:

De där programmen är så otroligt dåliga tycker jag. Vad intressant att man kan se det så olika Jag tycker att de är helt förskräckliga de där amerikanska programmen som ska mata barnen med "kunskap", tillgjorda sånger om räkneorden och hur man plockar bär. Tilltalet är förskräckligt. Mekaniskt. Ingen vidare värst förståelse för kunskap heller, eller hur kunskap behöver smidas till något användbart, intressant och införlivas. Utantillkunskap. Ytlig. En värld där även värderingar är ytliga meningar att kunna rabbla upp och inte djupare upplevelser. Färdigpaketerat. Istället för en upplevelse som man tillsammans pratar om med barnen där de gräver fram sina egna slutsatser och tankar. 
  • Rocket Mania
    Millicent skrev 2014-01-17 16:09:22 följande:
    De där programmen är så otroligt dåliga tycker jag. Vad intressant att man kan se det så olika Jag tycker att de är helt förskräckliga de där amerikanska programmen som ska mata barnen med "kunskap", tillgjorda sånger om räkneorden och hur man plockar bär. Tilltalet är förskräckligt. Mekaniskt. Ingen vidare värst förståelse för kunskap heller, eller hur kunskap behöver smidas till något användbart, intressant och införlivas. Utantillkunskap. Ytlig. En värld där även värderingar är ytliga meningar att kunna rabbla upp och inte djupare upplevelser. Färdigpaketerat. Istället för en upplevelse som man tillsammans pratar om med barnen där de gräver fram sina egna slutsatser och tankar. 
    Haha, exakt. Skräp-TV som sagt!
  • fluu
    Millicent skrev 2014-01-17 16:09:22 följande:
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 'Är det bara mina barn som inte "får" se på Pippi och Emil??